ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بارش شهابی مصنوعی
تکنولوژی

ماهواره ژاپنی برای ایجاد اولین بارش شهابی مصنوعی راهی فضا شد

یک کمپانی ژاپنی برای ایجاد نخستین بارش شهابی مصنوعی، ماهواره ای را به فضا پرتاب کرده است. این ماهواره که تقریبا برابر با سایز یک کوله بزرگ است، با استفاده از راکت «اپسیلون» آژانس اکتشافات ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

یک کمپانی ژاپنی برای ایجاد نخستین بارش شهابی مصنوعی، ماهواره ای را به فضا پرتاب کرده است.

این ماهواره که تقریبا برابر با سایز یک کوله بزرگ است، با استفاده از راکت «اپسیلون» آژانس اکتشافات هوای ژاپن JAXA به مدار پرتاب شده تا امکان ایجاد بارش شهابی به دست بشر را بررسی کند.

استارتاپ ژاپنی «Ale» سال گذشته از تصمیم خود برای ایجاد بارش شهابی به صورت مصنوعی و تحت کنترل، خبر داد که احتمالا طی سال آینده در آسمان هیروشیما اجرا می شود. طی این رویداد گلوله هایی با قطر حدود ۲.۵ سانتی متر به مدت ۱۰ ثانیه طی عبور از جو زمین می سوزند. جالب است بدانید که درخشندگی گلوله ها که در رنگ های مختلفی قابل سفارش هستند، تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری قابل مشاهده خواهد بود.

هزینه اجرای این آزمایش دقیقا مشخص نشده اما حدود ۸ میلیون دلار برآورد شده است. «لنا اوکجیما»، مدیرعامل ALE پرتاب راکت اپسیلون را بزرگترین نقطه عطف برنامه‌های این شرکت می داند و امیدوار است که شهاب های مصنوعی به اکتشافات جدید در علم و سرگرمی مردم کمک کنند.

این گلوله ها دارای فرمول شیمیایی محرمانه ای هستند که امکان درخش آنها پس از ورود به زمین با سرعت ۸ کیلومتر بر ثانیه را میسر می کند. میزان درخشش آنقدر چشمگیر است که حدود ۶ میلیون نفر در هیروشیما شاهد آن خواهند بود. رهاسازی توپ ها در آسمان تا شروع اشتعال آنها حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد.

برخی متخصصان این پروژه را مورد انتقاد قرار داده اند اما کمپانی ALE تاکید کرده که در کنار سرگرمی؛ تحلیل نور منتشر شده از گلوله ها می تواند اطلاعات مفیدی را در رابطه با چگالی و نحوه حرکت اتمسفر در اختیار دانشمندان قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳۰ دی ۱۳۹۷

    صدها تن سوخت سوزانده بشه و به محیط زیست آسیب بزنه،میلیون ها دلار خرج شه تا ده ثانیه چارتا شهاب ببینن؟

مطالب پیشنهادی