ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چالش‌های بلاکچین و ارزهای مجازی در کشور
تکنولوژی

چالش‌های بلاکچین و ارزهای مجازی در کشور چیست؟

امروز در حاشیه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت پنلی تحت عنوان با رمزینه ها چه کنیم برگزار شد که در آن کارشناسان گوناگون درباره ارزهای مجازی به گفتگو نشستند و از چالش ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۲۰

امروز در حاشیه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت پنلی تحت عنوان با رمزینه ها چه کنیم برگزار شد که در آن کارشناسان گوناگون درباره ارزهای مجازی به گفتگو نشستند و از چالش فهماندن این نوع ارزها به سیاست گذاران گفتند.

فهماندن ماهیت ارزهای مجازی بزرگترین چالش آن است

«ناصر حکیمی» معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در ابتدای این پنل تاکید کرد که نقطه ورود حاکمیت ما به بلاکچین با بیت کوین صورت گرفته و از قضا این ورود مصادف شده با نوسانات ارزی:

«به همین دلیل هم حاکمیت یک نگاه منفی نسبت به ارزهای مجازی پیدا کرده که غیرمنطقی هم نیست اما بیت کوین تنها یک کاربرد ساده و جزیی از بلاکچین است.»

حکیمی معتقد است که اما عده ای هم در حاکمیت هستند که دچار این شائبه نشده اند و آنها باید دیگر افراد را به اقناع برسانند تا از این فناوری واهمه ای نداشته باشند: «البته تاکنون در این تفسیر زیاد موفق نبوده ایم و نتوانستیم که این مفهوم را به سادگی و درستی به عرض سیاسیون و عموم مردم  برسانیم.»

حکیمی باور دارد که حین توضیح دادن درباره بلاکچین به افراد فعال متاسفانه به چالشی برمی خوریم که آنها در برخورد با بلاکچین چندان اطلاعات درستی پیدا نمی کنند و آن را نفی می کنند: »ارز رمزها اول از همه نادیده گرفته شدند و مدتها وقت لازم است تا تمام سیاست گذاران به این فناوری ایمان بیاورند.»

چالش‌های بلاکچین و ارزهای مجازی در کشور

دولت ماینینگ کردن و دستگاه‌های ماینر را قاچاق نداند

«عباس آشتیانی» معاون توسعه کسب و کار شرکت سیتکس هم ضمن تشکر از بانک مرکزی برای عرضه پیش نویس قوانین ارزهای مجازی، روند فعلی را مطلوب اما بسیار کند خواند و ابراز امیدواری کرد که با دید بازتری به این موضوع پرداخته شود تا گام‌های مهم‌تری دراین باره برداشته شود:

«بلاکچین راه خود را می‌رود و باید کاری کرد که مردم بیشتر با آن همراه شوند چه حاکمیت همراه آن باشد چه نباشد. چندی پیش آقای فیروزآبادی اعلام کردند که ماینینگ کردن یک صنعت است و ایرانیان در یک جوی قرار گرفته بودند و با ارزان بودن برق، مردم ما وارد این وادی شدند اما خروجی این هیجان چه شد؟ آیا توانستیم صادرات انجام دهیم؟ متاسفانه از دید دولت این کارها و وسایل ماینینگ قاچاق است اما مردم کار خود را انجام می‌دهند.»

بلاکچین در مواردی فراتر از اقتصاد می‌تواند کمک حال جامعه باشد

«فرشاد فاطمی اردستانی» معاون اداری و مالی دانشگاه صنعتی شریف نیز بلاکچین را ابزار جدیدی دانست که سیاست‌های پولی را به شدت مورد تاثیر قرار خواهد داد و باید با آن با دقت بیشتری برخورد کرد:

«من فکر می‌کنم بلاکچین اگر بخواهد کمک حال جامعه باشد در موارد فراتر از موارد اقتصادی خواهد بود. بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بانکی باید بگوید که بانک‌ها تا چه حد می‌توانند وارد حوزه ارزهای مجازی بشوند در صورتی که هنوز چنین چیزهایی اعلام نشده است. نقدهای دیگری هم به پیش نویس منتشر شده توسط بانک مرکزی دارم اما از آنجایی که گفته شده این پیش نویس قرار است با نظرات تغییر بیاید، امیدوارم که به زودی مشکلات آن درست شود.»

اردستانی همچنین تاکید دارد که حاکمیت باید اطمینانی به عموم بدهد تا فضای کسب و کاری اقتصاد کشور را امن بدانند و با اطمینان وار حوزه بلاکچین شوند.

چالش‌های بلاکچین و ارزهای مجازی در کشور

بلاکچین باعث کم شدن هزینه دولت‌ها خواهد شد

«علیرضا دلیری» معاون توسعه و مدیریت معاونت علمی هم معتقد است دولت‌ها و حاکمیت‌ها چه بخواهند چه نخواهند باید با این حوزه خود را همراه کنند و امکان ترمز گرفتن در این زمینه معنا ندارد:

«حاکمیت‌ها مجبور هستند خودشان را همسو کنند. بلاکچین برای حاکمیت‌ها منغعت ایجاد خواهد کرد و شفافیت در پی خواهد داشت. اگر دغدغه کشورها و دولت‌ها برطرف شود، هزینه دولت‌ها برای کشف تخلفات کاهش می‌یابد و دیتای دقیق‌تری به دست خواهند آورد. این فناوری خیلی زود رشد کرد ولی به سرعت هم در دنیا نفوذ کرد و حالا هم معدود کشورهایی هستند که آن را به رسمیت شناخته‌اند و بیشتر کشورها در حالت خاکستری قرار دارند اما در نهایت مجبور می‌شوند که این ارزها را بپذیرند.»

دلیری با قاطعیت می‌گوید که بالای ۹۰ درصد نهادهای حاکمیت با این فناوری موافق است و به مزیت‌های بلاکچین بیشتر نگاه می‌شود. او باور دارد که دغدغه‌هایی هم در این زمینه وجود دارد و باید برای آنها پاسخ‌های شفافی پیدا کرد که ما طبق تحقیقاتمان دیدیم که شرکت‌های خصوصی برای اکثر این مشکلات راه حل داشتند.

اول باید تکلیفمان را با خودمان مشخص کنیم

ابوطالب نجفی نیز اعتقاد دارد که در حوزه فناوری تا به امروز نتوانستیم چندان خوب ظاهر شویم و با گریزی به گذشته تاکید دارد که تاکنون فعالیت خوب و مثمر ثمری در این زمینه صورت نگرفته و نباید این بار سر بلاکچین هم همین اشتباه را کرد. نجفی باور دارد که اول از همه باید در جامعه اطلاع رسانی شود و آگهی به وجود بیاید:

«در دنیا هم تازه به این موضوع پرداخته شده و هنوز بسیاری از کشورها به درستی وارد این عرصه نشدند. اول باید در ابعاد داخلی اطلاعات را رد و بدل کنیم و زیر ساخت‌های داخلی را به وجود بیاوریم.»

چالش‌های بلاکچین و ارزهای مجازی در کشور

باید اعضای بازار سرمایه بلاکچین را قبول کنند

«امیر هامونی» رییس سازمان بورس کشور نیز نزدیک ترین بعد بلاکچین به بازار سرمایه را در نظام بانکداری کشور می‌داند و معتقد است مردم در کمترین زمان ممکن می‌توانند کارهای بانکی خود را انجام دهند:

«مهمترین موضوع اینست که اعضای بازار سرمایه بلاکچین را قبول داشته باشند. اگر شما سهام بخرید و بخواهید آن را به عنوان تضمین وام ارائه دهید باید ماه‌ها درگیر باشید اما در بستر بلاکچین می‌توان این موضوع را به راحتی انجام داد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • herogame
    herogame | ۹ بهمن ۱۳۹۷

    ? ? ? ?

  • zitanix
    zitanix | ۹ بهمن ۱۳۹۷

    دوغتو بنوش

مطالب پیشنهادی