ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جای خالی زنان کارآفرین در شورای عالی فضای مجازی

هرچقدر نقش فضای مجازی و استفاده از اپلیکیشن‌ها در زندگی روزمره مردم بیشتر می‌شود، تعداد زنان کارآفرین هم در همین عرصه نوظهور بیشتر می‌شود. تا آنجاکه برخی کاربران استارت‌آپ‌ها را به زنانه و مردانه تفکیک ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۴

هرچقدر نقش فضای مجازی و استفاده از اپلیکیشن‌ها در زندگی روزمره مردم بیشتر می‌شود، تعداد زنان کارآفرین هم در همین عرصه نوظهور بیشتر می‌شود. تا آنجاکه برخی کاربران استارت‌آپ‌ها را به زنانه و مردانه تفکیک می‌کنند. در همین رابطه رئیس هیئت مدیره شبکه علمی ایران نیز بر حضور فعال کارآفرینان زن در لایه‌‌های مدیریتی کسب وکارهای فضای مجازی اشاره و بر ضرورت به‌کارگیری این پتانسیل در شورای عالی فضای مجازی کشور تاکید کرد.

«سادینا آبائی» رییس هیات مدیره شبکه علمی ایران در اجلاس بانوان برندآفرین با بیان اینکه کارآفرینان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از فرصت‌های فضای مجازی می‌توانند بهره‌وری فرآیند اقتصادی خود را افزایش داده تا به اقتصاد مطلوب نزدیک‌تر شوند، گفت:

«سال‌ها قبل شاید فضای مجازی و فناوری اطلاعات، تحمیلی و لوکس شناخته می‌شد اما در حال حاضر ثابت شده که برای ساختن دنیای فاقد مرز و در روند توسعه جهانی، فضای مجازی بهترین ابزار است. متاسفانه به دلیل شناخت اندک سیاستگذاران از بزرگترین موهبت و ابزار کسب وکار کارآفرینان که فضای مجازی است، با دید مثبت استفاده نشده و شاهد برخورد سلیقه‌ای و محدودیت‌هایی هستیم که با آموزش صحیح می‌توان آن‌را به فرصتی بی‌نظیر تبدیل کرد.»

آبایی باور دارد که معایب شبکه‌های اجتماعی به ویژه نقض حریم خصوصی افراد در آن بر کسی پوشیده نیست اما تکنولوژی مخصوصا فضای مجازی جدا از معایب خود، فرصت‌هایی را در اختیار کاربران مخصوصا کارآفرینان و مشاغل خانگی قرار می‌دهد که بهره‌برداری از آن می‌تواند اقتصاد یک کسب وکار را متحول کند.

زنان کارآفرین

رئیس هیئت مدیره شبکه علمی ایران به اهمیت فضای دیجیتال در جهت رشد و رونق کسب و کار در مناطق محروم و مخصوصا زنان کارآفرین تاکید دارد و می‌گوید:

«حضور فعال زنان شاغل و کارآفرین در لایه‌های مدیریتی و تصمیم گیری، مخصوصا کسب وکارهای دیجیتال و در دسترس بودن امکانات سایبری در خانه‌ها و مدارس در سال‌های اخیر، این ضرورت را ایجاب می‌کند که از حضور و پتانسیل زنان در شورای عالی فضای مجازی، به عنوان یک نهاد تصمیم گیر در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در فضای مجازی، استفاده شود.»

به گفته آبایی استفاده از نقاط قوت ابزار دیجیتال می‌طلبد تا همه اقشار جامعه خصوصا کارآفرینان، آموزش لازم و مفید در نحوه بهره برداری از آن را ببینند: «با استفاده از ابزارهای اقتصاد دیجیتال می توان وارد بازار وسیع جهانی شده و محصولات و تولیدات خود را بدون محدودیت‌های موجود در امر بازاریابی سنتی، در دسترس مصرف کننده نهایی قرار دهیم.»

در واقع می‌توان گفت فضای دیجیتال فرصت مناسبی فراهم کرده تا زنان بتوانند بهتر از قبل استعدادهای خود را نشان داده و پیشرفت کنند. چنانکه «نازنین دانشور» بنیان‌گذار تخفیفان به دیجیاتو گفته بود که استارت‌آپ‌ها فضای خوبی برای رشد توانمندی‌های زنان به وجود آورده‌اند.

زنان کارآفرین

«تبسم لطیفی» بنیان‌گذار مامان‌پز هم که برای اولین بار ایده خود را در استارت‌آپ ویکند دانشگاه شریف مطرح کرده بود، در گفتگو با دیجیاتو به همین موضوع اشاره کرده بود. او علت پیشرفت خودش و البته زنان را شکل‌گیری فضای استارت‌آپی دانست:

«وارد شدن به بازار کار و راه‌اندازی شرکت‌ در بیشتر صنعت‌ها به جز استارت‌آپ نیاز به پشتوانه و پیشینه در آن زمینه دارد درحالیکه درون فضای استارت‌آپی چنین نگاهی وجود ندارد و فقط ارائه محصولات و خدمات با کیفیت امکان رشد را فراهم می‌کند.»

در نهایت باید گفت رسیدن به موفقیت و ایجاد تغییر در فضای سنتی کار دشواری‌ست، این تجربه‌ای‌ است که مدیران استارت‌آپ‌ها در آن اتفاق نظر دارند. حالا تصور کنید انجام این کار برای یک زن در فضایی که مردان امروزی هم کمتر تحمل مدیریت‌شان را دارند، چقدر سخت‌تر می‌شود. منتها این دلیلی قانع کننده برای کنار رفتن زنان از بازار کار و رقابت نیست. حتی دلیلی برای به حاشیه رفتن آنها هم نیست. ضمن اینکه آشنا شدن مردم و دستگاه‌های دولتی و همینطور سنتی با کسب‌وکارهای استارت‌آپی موقعیت و شرایط بهتری برای زنان و دخترانی به وجود آورده است که قصد برآورده کردن آرزوهای خود را دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی