ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامانه فروش سینمای ایران
ویجیاتو - بازی

سامانه آنلاین فروش سینمای ایران راه افتاد؛ آمار شفاف گیشه‌ها در بستر اینترنت

مراسم رونمایی از سایت سامانه فروش آنلاین سینمای ایران با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، مجید مسچی مدیرعامل سینما شهر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ساختمان سینما شهر برگزار شد. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۵

مراسم رونمایی از سایت سامانه فروش آنلاین سینمای ایران با حضور منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، مجید مسچی مدیرعامل سینما شهر و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در ساختمان سینما شهر برگزار شد. سایت مذکور قرار است تا آمار روزانه فروش بلیت را در اختیار عموم بگذارد و به گفته مدیران مربوطه، این موضوع می‌تواند برای همه فعالین سینمایی کشور حائز اهمیت باشد.

«منوچهر شاهسواری» با تاکید بر اینکه تمامی تولیدکنندگان و نویسندگان نیازمند به دانستن آمار و ارقام سینمایی ایران بودند، اما تا به امروز سامانه‌ای جامع برای فروش لحظه به لحظه وجود نداشت. او اعلام کرد که بعد از پیگیری‌های خانه سینما و درخواست از سازمان سینمایی، بالاخره مقدمات این سایت مهیا شده است:

«این امر ممکن است در ابتدا با حواشی مواجه شود ولی رسانه‌ها باید کمک کنند تا این آمار در دسترس، به گرفتاری تبدیل نشود.  این آمار باید در اختیار تولیدکنندگان و سرمایه گذاران و فعالان تولید و توزیع قرار بگیرد تا فیلمسازان در جریان واقعی آمار فروش فیلم هایشان قرار بگیرند و ارزیابی از مخاطب و اثر را هم داشته باشیم. این سایت باعث می شود از کار خودمان فضای شفاف داشته باشیم و از این لحظه به بعد هر آماری از وضعیت فروش در سایت سامانه فروش در اختیار همه قرار می گیرد.»

سامانه فروش سینمای ایران

مدیر عامل خانه سینما ابراز امیدواری کرد این آمار به تحلیل تبدیل شود و منتقدان و خبرنگاران بتوانند اشکالات و محاسن آن را ارزیابی کنند. به گفته او دستاورد اصلی این سامانه این است که سینمای ایران به سمت شفافیت ارائه گزارش ها می رود.

«مجید مسچی» مدیر عامل سینما شهر همچنین خبر داده که سیستم فروش مکانیزه سینماها و‌ مجتمع های فرهنگی که نامنظم فیلم نمایش می دهد به فروش مکانیزه وصل می شوند:

«تا قبل از این فقط دفاتر پخش و شورای صنفی، اطلاعات در اختیاراشان قرار می گرفت ولی با اصراری که دکتر انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در انتشار و شفاف سازی اطلاعات دارند و با همکاری منوچهر شاهسواری در قانع کردن اصناف در شفاف سازی، تصمیم گرفته شد که اطلاعات در اختیار همه قرار بگیرد.»

این سایت ۴ نوع اطلاعات دارد که شامل:

  •  ۱- وضعیت فروش کلی
  • ۲- اطلاعات مربوط به سینماها و فروش
  • ۳- اطلاعات مربوط به فیلم ها و‌ وضعیت فروش
  • ۴- اطلاعات مربوط به دفاتر پخش

سامانه فروش سینمای ایران

بر اساس اطلاعات آمده در این وبسایت، سیستم این سایت به صورت آنلاین است ولی اگر سینماها به صورت آفلاین هم بلیت بفروشند به محض وصل اینترنت مجدد اطلاعات وارد سایت می شود به همین دلیل فروش های روزانه ممکن است با تاخیر به روز شود. مسچی اعلام کرده که سیستم‌های مکانیزه هر سینما را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده می‌شود: «بهانه ای وجود ندارد که بگویند که نمی خواهیم این دستگاه ها وجود داشته باشد. سینمایی نیست که مجهز به دستگاهای مکانیزه نباشد و با راه اندازی هر مجموعه جدیدی سیستم مکانیزه به آنها تعلق می گیرد. این سامانه به سیستم جامع فروش بلیت موسوم به سینماتیکت وصل است، همچنین به زودی و با راه‌اندازی سامانه فیلم تیکت و فروش بلیت از طریق آن، سامانه جامع به آن سایت نیز متصل می‌شود.»

علی کوهی» منتقد سینما در گفتگو با دیجیاتو عنوان می‌کند که در کشور دو نوع سینما وجود دارد؛ برخی از آنها ۲۴ ساعته به سیستم وصل هستند و تعدادی به صورت دائم وصل نیستند. او ضمن ابراز نگرانی از این وضع معتقد است که پیش از راه‌اندازی این سامانه باید تمامی سینماها به این سیستم مجهز شوند و زیرساخت‌ها کامل شود:

«البته واقعیت این است که فروش اصلی فیلم‌ها در سینماهایی رخ می‌دهد که به طور دائم به اینترنت وصل هستند اما در هر حال برای داشتن آماری با دقت بالا نیازمند این هستیم که تمامی سینماها بدون استثنا به اینترنت وصل باشند.»

سامانه فروش سینمای ایران

او معتقد است با راه‌اندازی فروش بلیت سینما در مجموعه‌هایی جز سینماتیکت، باید یک یکسان سازی بین تمامی سیستم‌ها صورت بگیرد: «قرار است تا ظرف چند ماه آینده حداقل دو بازیگر دیگر به موضوع فروش بلیت سینماها به طور آنلاین ورود کنند و ضروری است که تمامی این سیستم‌ها به یک اجتماع برسند. ضمن اینکه برخی پردیس‌های سینمایی مشهور خود دارای سایت فروش مجزایی هستند و نباید از این سایت‌ها نیز غافل شد.

کوهی وجود یک سیستم جامع مانند سایت Boxofficemojo در کشور را ضروری می‌داند و از آن ضروری‌تر وجود یک سامانه جامع سینمایی ایران (دائره‌المعارف آنلاین سینمایی کشور) را خواستار است:

«سایت Imdb را تقریبا هر کسی که با سینما سر و کار دارد می‌شناسد و باید گفت که نمونه‌هایی مانند این سایت در بسیاری از کشورها برای سینمایشان وجود دارد. اما ما به جز مرکز سینمایی سوره، تقریبا سایتی را به عنوان یک مرجع کامل نداریم و این سایت هم دارای نقص‌های بسیاری است. اطلاعات آماری سینمای ایران بسیار پایین است و برای همین است که تقریبا هر پژوهشی در این زمینه به شکست منجر می‌شود.»

سامانه فروش سینمای ایران

کوهی با ذکر این مثال که هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت کدام فیلم در تاریخ سینمای کشور پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بوده، اظهار امیدواری می‌کند تا سامانه مذکور بتواند موضوع شفافسازی که در دولت جدید نهادینه شده را در صنعت سینما نیز ترویج دهد.

شما می‌توانید با کلیک بر روی این لینک به این سایت دسترسی پیدا کنید و آمار فروش فیلم‌ها و سینماها را به تفکیک سال،ماه و روز ببینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی