ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نوزادان
علمی

۱۰ حقیقت حیرت‌برانگیز که باید درباره نوزادان بدانید

کودکان و نوزادان دنیای عجیبی دارند. حتی اگر چند صد خط درباره نوزاد دلبند‌تان مطالعه کنید، باز هم ممکن است نکات و اسرار جدیدی درباره آنها کشف شود که انگشت به دهان بمانید. کماکان اینکه ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

کودکان و نوزادان دنیای عجیبی دارند. حتی اگر چند صد خط درباره نوزاد دلبند‌تان مطالعه کنید، باز هم ممکن است نکات و اسرار جدیدی درباره آنها کشف شود که انگشت به دهان بمانید. کماکان اینکه علم والدین امروزی درباره کودکان و نوزادان به مراتب بیشتر از آن چیزیست که در گذشته وجود داشته است. در این یادداشت قرار است سری بزنیم به ۱۰ نکته جالب و حیرت‌برانگیز درباره نوزادان که شاید تا به حال نسبت به آنها آگاهی نداشتید.

۱۰- نوزادان اشک نمی‌ریزند

با خواندن تیتر شاید از خودتان سوال کنید مگر می‌شود؟ نوزادانی که بین یک تا سه ماه سن دارند، مجرا و غدد اشکی آنها مایع اندکی را ترشح می‌کنند تا صرفا چشمان نوزاد از خشکی مفرط دچار آسیب نشود. دستگاه اشکی هر فرد به مرور زمان تکامل نهایی خود را پیدا می‌کنند.

۹- خواب نیمروز حافظه نوزادان را افزایش می‌دهد

در جدیدترین تحقیقات ثابت شده نوزادانی که از یک خواب نیمروزی بهره می‌برند، در به یادآوری مسائل متفرقه عملکرد به مراتب بهتری نسبت به دیگران از خود نشان می‌دهند. پژوهشگران در این مطالعه از ۲۱۶ نوزاد شش ماهه تا ۱۲ ماهه برای پژوهش خود استفاده کردند. آنها به نوزادان یاد دادند که چگونه دستکش‌های پشمی را از دست عروسک‌ها بیرون بکشند. سپس پژوهشگران گروهی از نوزادان را پس از این جلسه آموزشی به مدت نیم ساعت خوابانده و گروهی دیگر را بیدار نگه داشتند. در نتیجه این پژوهش جالب، آن دسته از کودکانی که استراحت داشتند در به یاد آوردن آموخته قبلی خود موفق‌تر از گروه دوم ظاهر شدند.

نوزادان

۸- بیست درصد نوزادان سرشان را ناخودآگاه تکان می‌دهند

در حال حاضر این باور وجود دارد نوزادان برای آرام ساختن خودشان دست به این رفتار می‌زنند تا از محرکه‌های آزاردهنده مثل گوش درد یا دندان در آوردن، رهایی پیدا کنند. اگر فرزند دلبندتان زیاد سر خودش را تکان می‌دهد اصلا جای نگرانی نیست! متخصصین معتقدند این رفتار در نوزادان تا سن ۳ سالگی عادی است و اغلب پسر بچه‌ها بیشتر درگیر این رفتار هستند. هنوز فعل و انفعالات دقیقی پیرامون این رفتار از سوی متخصصین علوم اعصاب مطرح نشده است.

۷- نوزادان قابلیت بینایی ابرقهرمانی دارند!

بر اساس جدیدترین تحقیقات، نوزادان ۳ الی ۴ ماهه قادرند مواردی را ببینند که کودکان و بزرگسالان متوجه‌اش نمی‌شوند. فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه همگی ما در زمانی که به دنیا می‌آییم، قادریم همه چیز را ببینیم ولی با گذشت زمان به صورت غریزی می‌آموزیم اطلاعات بسیاری را نادیده بگیریم. به این پدیده، پایداری ادراکی (perceptual constancy) می‌گویند. مثلا فرض کنید نوزاد یک شی را به یک رنگ خاص در چند ماه اول درک می‌کند. بر اساس پدیده پایداری ادراکی اگر همان نوزاد پس از یک سال به همان شی زل بزند، آن را به طریقی دیگر مشاهده و درک خواهد کرد.

 نوزادان

۶- سر نوزادان سریع‌تر رشد می‌کند

اندازه محیط سر یک نوزاد به طور متوسط ۲۹ سانتی‌متر در زمان تولد است. پس از یک سال این عدد به ۴۵ سانتی‌متر افزایش پیدا می‌کند. در نهایت اندازه محیط سر یک فرد بزرگسال ۵۵ سانتی‌متر گزارش شده است. با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد نیمی از رشد سر در دوازده ماه ابتدایی زندگی هر فرد رخ می‌دهد و نیمی دیگر پس از ۱۷ سال!

۵- نوزادان زیاد عطسه می‌کنند

بسیاری از والدین از عطسه‌های مکرر نوزادشان می‌ترسند که نکند فرزندشان سرما خورده باشد. به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. این رفتار در نوزادان تا حدودی عادیست و بچه‌ها از طریق عطسه تلاش می‌کنند مجاری تنفسی خودشان را از ذرات معلق و گرد و غبار پاک کنند. همچنین عطسه به کودکان کمک می‌کند تا اگر گرفتگی خاصی در سوراخ بینی‌شان شکل گرفته، مجدد آزاد شود.

 نوزادان

۴- تقریبا سه ماه طول می‌کشد تا نوزادان به دنیای خارج از رحم عادت کنند

بسیاری از والدین گزارش کرده‌اند بدن نوزاد به شدت گرم ولی نوک انگشتان دست و پا به شدت سرد است. این مسئله نیز جای نگرانی نیست چون دستگاه گردش خون نوزاد همچنان در حال تکامل بیشتر است. فیزیولوژی بدن نوزاد در همان بدو زندگی با زمانی که پا به سن می‌گذارد تفاوت‌های بسیاری دارد. خون نوزادان در بدو تولدشان با فشار بیشتری در جریان است و بیشتر به اندام‌های حیاتی بدن پمپاژ می‌شود. به همین خاطر نوک انگشتان دست و پا، آخرین مکانیست که باید تغذیه شود.

۳- مغز نوزادان به مراتب پیشرفته‌تر از آن چیزیست که فکر می‌کنید

بسیاری از مردم فکر می‌کنند نوزادان چیز خاصی را متوجه نمی‌شوند و بهره هوشی نوزادان رفته رفته بیشتر می‌شود. ولی در جدیدترین تحقیقات ثابت شده کودکانی که ۷ ماهه هستند، رفتار بزرگسالان را کاملا درک می‌کنند و این قابلیت را نیز دارند به راحتی با مشاهده رفتار دیگران، آن رفتار خاص را تقلید کنند. به همین خاطر باید مواظب باشید چه رفتاری با نوزادتان خواهید داشت.

آیا واقعا نوزادان در دنیای داخل رحمی‌شان رویا می‌بینند؟ سوالی که هنوز مبهم است.

از طرفی دیگر پژوهشگران بیشتر در تلاش هستند تا درک کنند نوزاد درون رحم مادر چه رفتاری از خود نشان می‌دهد. در حال حاضر این مسئله تقریبا ثابت شده نوزاد در ماه‌های آخر متوجه لحن صحبت مادرش شده و عکس‌العمل نشان می‌دهد. همچنین نوزدان بین ۳۲ تا ۳۶ هفته از زندگی درون رحمی خودشان، رویا می‌بینند. این نکته به تنهایی شاید بسیار جذاب به نظر برسد ولی مسئله مهم‌تر و شاید حتی ترسناک‌تر اینجاست چرا این رویابینی صورت می‌پذیرد و اصلا نوزادی که در مواجهه با محرکه‌های بیرونی نیست، در رویای خود چه می‌بیند؟

 نوزادان

۲- ذائقه نوزاد در زندگی داخل رحمی شکل می‌گیرد

 نوزاد از طریق جفت با خون مادر در ارتباط است. اشتهای یک زن حامله در زمان حاملگی به مراتب بیشتر از حالت عادیست. جوانه‌های چشایی در جنین در هفته‌های هفتم و هشتم تکامل پیدا می‌کند و در هفته چهاردهم به نظر می‌رسد نوزاد توانایی تمایز بین مزه‌های مختلف را به واسطه گردش مایع آمنیوتیکی درون بدنش پیدا می‌کند. به همین خاطر پژوهشگران معتقدند هر چقدر تنوع غذایی مادر در دوران حاملگی بیشتر باشد، ذائقه نوزاد تنوع بیشتری را از لحاظ طعم می‌پذیرد.

۱- نوزادان متوجه عصبانیت شما می‌شوند

اینکه دقیقا از چه سنی یک نوزاد این قابلیت را پیدا می‌کند در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ولی در جدیدترین تحقیقات مشخص شده، نوزادان ۱۵ ماهه درک می‌کنند که یک بزرگسال عصبانیست و حتی پس از رویارویی مجدد با این فرد، رفتارشان تغییر پیدا می‌کند تا مورد خشم و غضب فرد قرار نگیرند. گویا نوزادان این رفتار را به صورت غریزی برای بقای خود پیدا می‌کنند. به همین خاطر همیشه حواستان باشد چه رفتاری جلوی فرزندتان انجام می‌دهید. ممکن است به صورت ناخواسته، رفتارهای نابه‌هنجاری را در فرزند دلبندتان نهادینه کنید که در آینده از این عمل خود سرتان را از شدت شرم پایین بیندازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • meyoucat
    meyoucat | ۴ فروردین ۱۳۹۸

    خیلی مفید و عجیب بود
    لطفاً بازم از این مطالب کار کنید

مطالب پیشنهادی