ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چالش پرتاب موشک دارپا
علمی

رقابت سه شرکت فضایی معروف برای چالش پرتاب موشک دارپا

علیرغم پیشرفت روز افزون تکنولوژی بشر در سفر به فضا، برنامه ریزی  پرتاب موشک بدون نقص هنوز سالها زمان می‌برد. به همین دلیل مسابقه‌ای با عنوان چالش پرتاب موشک دارپا توسط همین ارگان نظامی در ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

علیرغم پیشرفت روز افزون تکنولوژی بشر در سفر به فضا، برنامه ریزی  پرتاب موشک بدون نقص هنوز سالها زمان می‌برد. به همین دلیل مسابقه‌ای با عنوان چالش پرتاب موشک دارپا توسط همین ارگان نظامی در نظر گرفته شده تا سرعت پایین پروسه برنامه ریزی تا اجرای فرستادن موشک به فضا را افزایش یابد.

چالش پرتاب موشک دارپا

جالب اینجاست که چندین شرکت سریعاً برای چالش پرتاب موشک دارپا اعلام آمادگی کرده‌اند و قرار است در این رقابت اثبات کنند این توانایی را دارند که در زمانی کوتاه، پروسه برنامه ریزی و ارسال بدونه نقص یک راکت به فضا را عملی کنند.

«دارپا» یا «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی» آمریکا که زیر نظر وزارت دفاع این کشور اداره می شود، موفق شده از میان تمامی کمپانی‌های موجود، سه شرکت را به عنوان فینالیست انتخاب کند تا برنده‌ی این چالش از میان این سه کمپانی انتخاب شود.

چالش پرتاب موشک دارپا

فاز بعدی چالش پرتاب موشک به فضا این است که اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی سه شرکت فینالیست یعنی وکتور، VOX Space و شرکت دیگری که هنوز نامش فاش نشده، سعی می‌کنند هر کدام طی چند هفته دو موشک را به سمت مدار پایین زمین پرتاب کنند. به هر کدام از این شرکت‌ها ۴۰۰ هزار دلار بودجه داده شده و پس از پرتاب اول نیز ۲ میلیون دلار به حساب آنها واریز می‌شود.

البته نکته قابل توجه چالش پرتاب موشک دارپا این است که هیچکدام از این سه شرکت نمی دانند که این پرتاب موشک ها از کجا صورت می‌گیرد یا مسیر پرواز موشک به چه شکل خواهد بود. علاوه بر این اطلاعاتی درباره‌ حجم محموله‌ای که موشک به همراه خواهد داشت نیز در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌گیرد و آنها باید زیرساخت همه فن حریفی درنظر بگیرند و برای هر تغییری آماده باشند.

چالش پرتاب موشک دارپا

جالب است بدانید که VOX Space یکی از شرکت‌های فرعی ویرجین اوربیت به شمار می‌رود و قصد دارد یکی از هواگرد های ارتقا یافته بوئینگ را به آسمان پرتاب کند. این در حالی است که وکتور هدف دارد تا از تکنولوژی سایت پرتاب موشک انعطاف پذیرش استفاده کند.

هنوز اطلاعات زیادی راجع به شرکت سوم منتشر نشده تنها دارپا عکسی از این سه کمپانی منتشر کرده که به نظر می‌رسد نام شرکت سوم یعنی Stealth را لو داده است.

دارپا برای این چالش، جوایزی معادل ۸، ۹ و ۱۰ میلیون دلار در نظر گرفته و پس از پایان ماسبقه، این مبالغ را در اختیار سه شرکت مذکور قرار خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی