ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انقلاب عظیم ایلان ماسک؛ از معرفی بهترین چیپست تا ورشکست کردن اوبر و رقبای تسلا

در اواخر سال 2017 میلادی بود که تسلا خبر از ساخت یک چیپ کامپیوتری برای خودروهای خودران خود داده بود و در اکتبر 2018 نیز الون ماسک اعلام کرد که تا 6 ماه آینده از ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۱

در اواخر سال 2017 میلادی بود که تسلا خبر از ساخت یک چیپ کامپیوتری برای خودروهای خودران خود داده بود و در اکتبر 2018 نیز الون ماسک اعلام کرد که تا 6 ماه آینده از این چیپ رونمایی می کند. این بار بر خلاف قول های قبلی الون ماسک، تسلا رسما از این چیپ پرده برداری کرده است.

در حال حاضر الون ماسک می گوید بیش از یک ماه است که از این تراشه جدید در مدل S و X استفاده شده و خودروهای مجهز به چیپ مذکور تحویل مشتریان این شرکت داده شده است. همچنین در مدل ارزان قیمت تر تسلا یعنی مدل 3 نیز در حدود 10 روز است که از این چیپ استفاده می شود.

حال مرکز تست سیستم های خودران شرکت تسلا در پالو آلتو کالیفرنیا از جزئیات چیپ جدیدی که الون ماسک آن را "بهترین چیپ دنیا" توصیف کرده است برای ما می گوید.

این چیپ سیلیکون مربع شکل به ابعاد 260 میلیمتر، از 6 میلیارد ترانزیستور ساخته شده است و شرکت تسلا ادعا می کند که عملکرد چیپ مذکور نسبت به چیپ هایی که قبلا توسط شرکت مشهوری چون انویدیا ساخته شده 21 برابر افزایش یافته است.

مشخصات بسیار زیادی از این چیپ سیلیکونی منتشر شده که توسط شرکت سامسونگ در تگزاس تولید خواهد شد. اما مهم ترین دست آورد تسلا را باید در ساخت یک سخت افزار بسیار قوی و سریع دانست که می تواند سریع تر از هر یک از چیپ های دیگر در بازار اطلاعات را از سنسورهای مربوطه دریافت و پردازش کند. در حال حاضر پردازنده های بزرگ تر و قوی تری در صنعت کامپیوترسازی وجود دارد و بسیاری از آن ها حتی کوچک تر از این چیپ هستند اما تسلا اشاره می کند که GPU و CPU این چیپ به خودی خود چیز خاصی نیستند و خبری از شکستن مرزهای مهندسی در این چیپ جدید نیست.

تسلا اشاره می کند که این چیپ سیلیکونی به شبکه عصبی نوینی با ظرفیت 36 تریلیون در هر ثانیه مجهز بوده و بهای آن تنها 80 درصد بهای چیپ های قبلی است. به علاوه چیپ مذکور در حدود 21 برابر قدرت بیشتری به نسبت چیپ قبلی داشته دارد و تنها کمی انرژی بیشتر به نسبت آن ها مصرف می کند. (72 وات چیپ جدید در برابر 57 وات چیپ قدیم) به این ترتیب با استفاده از این چیپ دیگر شاهد افزایش بها در قیمت نهایی محصولات تسلا نخواهیم بود.

هر برد کامپیوتری رانندگی خودکار تسلا با دو عدد از این تراشه جدید همراه خواهد بود. به همین دلیل قابلیت اطمینان به این سیستم در زمان های حساس بیشتر شده و به طور کل سیستم خودکار رانندگی تسلا مورد اعتماد تر خواهد بود.

Tesla's Autopilot to get 'full self-driving feature'

کامپیوترهای مجهز به این چیپ قابلیت مقایسه نتایج بدست آمده از پردازنده ها را قبلا از آن که بخواهند دستور جدیدی صادر کنند را داشته و  به همین دلیل هر یک از بخش ها اگر دچار خرابی شود، سیستم همچنان توانایی کنترل خودرو را خواهد داشت.

الون ماسک درباره این چیپ جدید می گوید

احتمال شکست این کامپیوتر حتی کمتر از دست دادن هوشیاری راننده در حین رانندگی است. خودروهای تولیدی تسلا به تمامی سخت افزارهای مورد نیاز برای رانندگی کاملا خودران مجهز شده اند و تنها مسئله، بهبود قابلیت های نرم افزاری در طی زمان است.

تسلا

همچنین طبق صحبت های الون ماسک از سال آینده برنامه به اشتراک گذاری محصولات تسلا در مناطق خاصی اجرایی خواهد شد که در آن مالکین می توانند با کرایه دادن خودروی خود، درآمدزایی کنند. در واقع این سیستم به اشتراک گذاری ترکیبی از Airbnb و Uber است که به مشتریان اجازه می دهد که از طریق گوشی هوشمندشان خودرو کرایه کنند.
تسلا در حدود 30 درصد از درآمد حاصل از این برنامه به اشتراک گذاری خودرو را دریافت خواهد کرد و با عرضه ناوگانی از محصولات مختلف از این کار حمایت خواهد شد.

در حال حاضر تسلا می گوید به ازای هر مایل استفاده از برنامه هایی همچون Uber و Lyft مشتریان 3 دلار می پردازند که در صورت استفاده از خدمات جدید شرکت تسلا این رقم به 0.18 دلار خواهد رسید.
ماسک می گوید صاحبان خودروهای تسلا می توانند تا 30 هزار دلار در سال از این برنامه درآمدزایی کنند. در واقع ماسک به طور غیر مستقیم به مصرف کنندگان می گوید که خرید هر محصول دیگری به غیر از محصولات تولیدی این شرکت دیوانگی محض خواهد بود.

به عبارت دیگر، تسلا با این گام در یک سو به رقیبی برای سیستم های تاکسی رانی سنتی و آنلاین تبدیل می شود و از سوی دیگر، صنایع خودروسازی سنتی را به چالش می کشد.

نتیجه چنین تحولاتی در بلند مدت، حذف خودروسازان کوچک از گردونه رقابت و فراگیر شدن ایده درآمد زایی با خودرو به دست تعداد محدودی از قدرتمندترین خودروسازان جهان است. روشی که می تواند سرنوشت صنعت خودروسازی در کره زمین را تغییر دهد و البته به صرفه جویی های عظیم اقتصادی و زیست محیطی و از بین رفتن برخی از مشاغل سنتی منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    ممنونم. مقاله ی خوبی بود.
    چند تا مشکل ریز داشت:
    "این چیپ سیلیکون مربع شکل به ابعاد 260 میلیمتر، از 6 میلیارد ترانزیستور ساخته شده است" >> ابعاد مربع دو بعدیه. 260 میلیمتر در چند؟

    "احتمال شکست این کامپیوتر حتی کمتر از دست دادن هوشیاری راننده در حین رانندگی است." >> به این صورت باید ویرایش بشه:
    "احتمال شکست این کامپیوتر کمتر از حالت از دست دادن هوشیاری راننده در حین رانندگی است."

    لینک منبع هم اینه: https://www.theverge.com/2019/4/24/18514308/tesla-full-self-driving-computer-chip-autonomy-day-specs

    • molavy
      molavy | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

      وقتی مربع هستش یعنی از هر طرف ۲۶۰ هستش.نکفت مستطیل که

  • yosof
    yosof | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    با خلاقیت، خلاقیتهای دیگه رو منهدم کرد

    • Abolfazl Mandi
      Abolfazl Mandi | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

      شمام برو دستمالتو بکشو هی مرگ بر اینو اون بگو
      اونا دارن به کجا میرسن
      ما داریم به کجا میرسیم !

      • Amir44
        Amir44 | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

        علم را طلب کنید حتی اگر در چین باشد ، مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر هر چی سیاست کثیف و ظالمانه هست ، پیشرفت های تکنولوژیک شون تحسین برانگیزه ، کسی نمیگه مرگ بر تکنولوژی !!! به هم ربطی ندارن

        • Abolfazl Mandi
          Abolfazl Mandi | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

          کثیف ترین سیاستی که دیدم اینه که واسه حکومت کردن خودت مردمت تو رنجو عذاب باشن انواع تحریما انواع بدبختی ها را به جون مردمت بندازی ، غارتشون کنی واسه اینکه خودت توی قدرت باشی
          کثیف تر از این سیاست نداریم ...

        • Farcry2249
          Farcry2249 | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

          ایران که تقریبا هیچ قدرتی تو دنیا نداره داره دائما اسراییل و عربستان و امارات رو تهدید میکنه و به گروه ها و کشور های مخالف آن ها موشک مجانی میده اونوقت از آمریکا با اون همه قدرت انتظار داری که هیچ کاری نکنه؟؟؟

    • molavy
      molavy | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

      شما میخوای به بقیه مرگ بر نگو اول خودت بفهم و رعایت که توهین نکنی بعد به بقیه بیا مرگ بر نگفتن یاد بده. همین قدر نمی‌فهمید

      • Abolfazl Mandi
        Abolfazl Mandi | ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

        باشه همه نفهمن فقط تو میفهمی !
        جفت اکانتا فکرکنم یه نفرید
        به هر حال ساندیسی که میخورید نوش جونتون فقط بپا تو گلوتون گیر نکنه !

  • Ahmad
    Ahmad | ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

    فقط پراید وانت

مطالب پیشنهادی