ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

ویندوز 10 در مقابل مک؛ بهترین سیستم عامل کدام است؟

اگر دنیای تکنولوژی را دنبال کرده باشید، یقینا شاهد مقایسه‌های زیادی بین سیستم عامل‌های مک و ویندوز بوده‌اید. این دو سیستم عامل قدرتمند که در حال حاضر پرکاربرد ترین سیستم عامل‌های کامپیوتر‌های شخصی در جهان ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

اگر دنیای تکنولوژی را دنبال کرده باشید، یقینا شاهد مقایسه‌های زیادی بین سیستم عامل‌های مک و ویندوز بوده‌اید. این دو سیستم عامل قدرتمند که در حال حاضر پرکاربرد ترین سیستم عامل‌های کامپیوتر‌های شخصی در جهان به شمار می‌روند ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی دارند. اما سوال اصلی اینجاست که اگر بخواهیم به دور از هرگونه طرفداری ویندوز و مک را با هم مقایسه کنیم در نهایت کدام سیستم عامل را پیروز این نبرد خواهیم دانست؟

در این مقاله تصمیم گرفتیم مقایسه‌ای منصفانه از ویندوز و مک داشته باشیم. این مقایسه در بخش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که در هرکدام از بخش‌ها پیروز نهایی مشخص خواهد شد. در نهایت، پس از جمع‌بندی سیستم عامل برتر را مشخص می‌کنیم. البته لازم به ذکر است که این مقاله صرفا دیدگاه نویسنده‌ی اصلی مطلب یعنی «مایکل ماچمور» است و دلیلی ندارد که شما هم با این مطلب هم عقیده باشید.

تجربه‌ی کاربری در نصب و راه اندازی

بهترین سیستم عامل

هر دو سیستم عامل فرآیند نصب ساده و کاربر پسندی را ارائه می‌دهند. شما قادرید نصب سیستم عامل روی کامپیوتر شخصی خود را با استفاده از حساب کاربری مایکروسافت یا اپل انجام دهید یا از این موضوع صرف نظر کنید. در صورت ورود به حساب کاربری خود، هر دو سیستم عامل مزیت‌های جالب توجهی را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

مثلا در صورتی که بدون ورود به حساب کاربری خود اقدام به نصب این دو نرم افزار نمایید، قادر به استفاده از همگام سازی دستگاه‌های مختلف، استفاده از دستیار صوتی، دریافت پیام‌ها و بسیاری از ویژگی‌های کاربردی دیگر نخواهید بود.

مایکروسافت این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که با بهره‌مندی از دستیار صوتی مایکروسافت یعنی کورتانا ویندوز را نصب کنید. هر دو سیستم عامل به طور خودکار درایور‌های مربوط به سخت افزار کامپیوتر شخصی را شناسایی می‌کنند و نسبت به نصب آن‌ها اقدام خواهند کرد. این درایور‌های استاندارد شامل ماوس، کیبورد و حافظه‌ خواهند شد.

برنده: هیچکدام از سیستم عامل‌ها در این بخش نسبت به دیگری مزیتی ندارند. بنابراین نتیجه‌ی این بخش مساوی خواهد بود.

ورود به سیستم عامل و شروع به کار

بهترین سیستم عامل

هر دو سیستم عامل روش‌های متفاوت و جالبی برای شروع به کار دارند. به عنوان مثال اگر از مک بوک پرو همراه با تاچ بار استفاده کنید، این امکان را دارید که با استفاده از اثر انگشت وارد سیستم عامل شوید. یا می‌توانید از آیفون یا ساعت هوشمند اپل برای ورود به سیستم عامل استفاده کنید.

اما ویندوز از Hello برخوردار است و ویژگی‌های اضافه‌تری هم دارد. علاوه بر این سیستم هوشمند و جالب، ویندوز 10 به کاربران اجازه می‌دهد از بسیاری از ویژگی‌های بیومتریک برای ورود به سیستم عامل استفاده کنند. مثلا استفاده از سیستم تشخیص چهره که در بیشتر کامپیوتر‌های جدید امکان پذیر است.

ویندوز Hello همچنین از ورود با استفاده از اثر انگشت استفاده می‌کند. بسیاری از لپ‌تاپ‌های ساخته شده توسط شرکت‌هایی به جز مایکروسافت هم از این ویژگی بهره‌مند شده‌اند. علاوه بر همه‌ی این‌ها اگر دستگاه شما از موارد بیومتریک سخت افزاری پشتیبانی نمی‌کند شما این امکان را خواهید داشت که از PIN استفاده نمایید.

بعد از آنکه وارد سیستم عامل ویندوز شوید، می‌توانید از طریق منوی استارت به همه‌ی اپلیکیشن‌ها و فایل‌هایی که پیشتر از آن‌ها استفاده کرده‌اید دسترسی سریعی داشته باشید. موضوع مشابه در مک وجود ندارد اما می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید را به داک صفحه‌ی اصلی مک بسچبانید تا دسترسی سریع‌تری به آن‌ها داشته باشید.

برنده:‌ ویندوز 10.

امکانات سخت افزاری

بهترین سیستم عامل

اپل گزینه‌های سخت افزار‌ی بسیار جذابی ارائه می‌دهد اما تعداد انتخاب‌هایی که پیش روی شماست در قیاس با امکانات ارائه شده توسط ویندوز تقریبا ناچیز است. در واقع به جز سخت افزار‌هایی نظیر هولو لنز، هدست‌های واقعیت مجازی و رزپری پای که همگی با ویندوز 10 سازگار هستند، تعداد بی‌شماری از سخت افزار‌های متفرقه‌ی دیگر هم وجود دارد که به راحتی با سیستم عامل ردموندی سازگار خواهند بود.

علاوه بر این‌ها، باید به امکانات سخت افزاری داخلی نیز اشاره کنیم. قطعاتی نظیر پردازنده‌های گرافیکی، CPU و کارت‌های حافظه که بدون شک مک در مقابل ویندوز حرفی برای گفتن ندارد. در واقع شما با استفاده از ویندوز دستتان کاملا باز است که کامپیوتر شخصی خود را همانطور که می‌خواهید داشته باشید.

برنده: ویندوز 10 به خاطر پشتیبانی بهتر از سخت افزار‌ها برنده‌ی بلامنازع این بخش است.

اپلیکیشن‌های پیش فرض

بهترین سیستم عامل

هر دو سیستم عامل بعد از نصب نرم افزار‌های قابل قبولی را ارائه می‌دهند. در هردوی آن‌ها می‌توانید نرم افزار‌هایی نظیر تقویم، ماشین حساب، ویرایشگر‌های فیلم و عکس، ابزار ثبت اسکرین شات، ضبط کننده‌ی صدا، مرورگر اینترنت، نقشه، اخبار، هواشناسی و دفترچه‌ی تلفن را مشاهده کنید.

تفاوت‌های این دو سیستم عامل در این بخش مربوط به استفاده‌ی ویندوز از استیکی نوت‌ها، اسکایپ، مترجم و اپلیکیشن‌های مربوط به ایکس باکس خواهد بود. اما مک نرم افزار‌های تحسین برانگیزی را ارائه می‌دهد که مشابه آن‌ها در ویندوز به صورت پیش فرض نصب نیستند. مثلا مک از ویرایشگر حرفه‌ای فیلم و همچنین Garageband بهره‌مند شده است.

برنده: مک.

پشتیبانی از نرم افزار‌های شخص ثالث

بهترین سیستم عامل

هر دو پلتفرم اکوسیستم فوق العاده‌ای برای پشتیبانی از نرم افزار‌های شخص ثالث ترتیب داده‌اند و تقریبا می‌توان در هر دو سیستم عامل دسترسی مناسبی به نرم افزار‌های قدرتمند حوزه‌های کسب و کار و ویرایش ویدیو و گرافیک داشت.

همچنین هم ویندوز 10 و هم مک دارای فروشگاهی منحصر به فرد هستند که از طریق آن می‌توان به نرم افزار‌های قابل توجهی دسترسی داشت. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که بر خلاف فروشگاه‌های موبایل توسعه دهندگان توجه کمتری به این بخش در سیستم عامل‌های کامپیوتر‌های شخصی دارند.

برنده: از لحاظ امکانات ارائه شده در این بخش هر دو سیستم عامل توانایی یکسانی دارند. به همین دلیل این بخش برنده‌ای نخواهد داشت.

امکانات مربوط به تغییرات ظاهری

بهترین سیستم عامل

هر دو سیستم عامل امکانات جالب و ویژه‌ای برای اعمال تغییرات ظاهری به کاربران ارائه می‌دهند. هم ویندوز و هم مک به کاربران اجازه می‌دهند تا تصویر پس زمینه را مطابق میل‌شان تغییر دهند. مثلا قادرند اندازه‌ی آیکون‌های روی صفحه‌ی اصلی را تغییر دهند و همچنین اسکرین سیور را هر آنچه که می‌خواهند انتخاب کنند.

هر دو از تم تاریک پشتیبانی می‌کنند اما مک در این حالت ظاهر جذاب‌تری نسبت به ویندوز ارائه می‌دهد؛ ظاهری که شیک تر است و بیشتر روی آن کار شده. البته باید این نکته را در نظر داشت که ویندوز به تازگی این حالت را اضافه کرده و احتمالا با گذشت زمان ظاهر بهتری را ارائه خواهد داد.

هر دو سیستم عامل به خوبی از نمایشگر‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند اما ویندوز کمی امکانات بیشتری را برای کنترل نمایش سیستم عامل در اختیار کاربران قرار می‌گذارد. در ویندوز شما قادرید که پنجره‌های هر کدام از اپلیکیشن‌ها را به راحتی در نمایشگر‌های مختلف به طور تمام صفحه نمایش دهید. موضوعی که در مک به سادگی ویندوز 10‌ اتفاق نمی‌افتد. البته ناگفته نماند که اگر علاقمند به اعمال تغییرات ظاهری قابل توجه هستید بهتر است ویندوز 10‌ و مک را فراموش کنید و به سراغ لینوکس بروید.

برنده: از آنجایی که هرکدام از سیستم عامل‌ها در یک مورد نسبت به دیگری برتری داشتند، باید نتیجه‌ی نبرد در این بخش را هم مساوی اعلام کرد.

امکانات مربوط به جستجو

بهترین سیستم عامل

امکانات جستجو در هر دو سیستم عامل تقریبا به صورت یکسان است. در ویندوز همیشه به نوار جستجو دسترسی دارید و با تایپ در این بخش می‌توانید نتایج جستجو را در پنجره‌ای کوچک مشاهده کنید. از آن طرف مک با ارائه‌ی اسپات لایت می‌تواند تا حدی مانند ویندوز عملکرد مناسبی را ارائه دهد.

جستجوگر هر دو سیستم عامل قادرند اعمال ریاضی را انجام دهند، نزدیک‌ترین رستوران به شما اعلام کنند، آخرین اخبار را به سمع و نظرتان برسانند و همچنین این امکان را به شما می‌دهند تا با استفاده از دستیار صوتی به جستجو بپردازید. این کار در ویندوز با استفاده از کورتانا و در مک با سیری انجام خواهد شد.

برنده: تساوی.

پشتیبانی از ورودی‌های متفرقه

بهترین سیستم عامل

اپل بعد از مدت‌ها ویژگی لمسی را به مک اضافه کرد اما تنها در برخی مک بوک پرو‌های خاص که از تاچ بار بهره‌مند شده‌اند در دسترس قرار گرفته‌ است. از طرفی دیگر ویندوز 10 همیشه پشتیبانی کاملی از صفحات لمسی داشته و علاوه بر این حالت خاصی تحت عنوان Tablet Mode نام دارد که می‌توان از آن در هر کامپیوتری استفاده کرد.

ورودی قلم یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه ویندوز به شمار می‌رود. علاوه بر این‌ها امکان استفاده از دستورات صوتی برای تایپ کردن در هر دو سیستم عامل امکان پذیر است.

برنده: ویندوز 10 به خاطر ارائه‌ی امکانات بیشتر برنده‌ی این بخش خواهد بود.

راهنما‌های هوشمند: کورتانا در مقابل سیری

بهترین سیستم عامل

هر دو سیستم عامل از سیستم‌های هوشمند قابل قبولی بهره‌مند شده‌اند. ویندوز یک سال زودتر از مک سیستم هوشمند صوتی خود را عرضه کرد و به همین دلیل امکانات اضافه تری را هم برای کاربران به همراه دارد. درست است که در اکثر امکانات در یک سطح هستند، اما کورتانا می‌تواند با دریافت برخی دستورات صوتی سیستم عامل را خاموش کرده و یا از حساب کاربری مایکروسافت خارج شود. موضوعی که با استفاده از سیری امکان پذیر نیست.

برنده: ویندوز

پشتیبانی از تلفن‌های هوشمند

بهترین سیستم عامل

ویندوز تلاش کرده تا اندروید ارتباط مناسبی با ویندوز 10 داشته باشد و کار‌هایی نظیر انتقال فایل‌ها، انتقال صفحه‌ی وب از طریق گوشی به مرورگر کامپیوتر و بسیاری کارهای دیگر را انجام دهد. گوشی‌های هوشمند اندرویدی با استفاده از اپلیکیشن‌های Launcher و Your Phone ارتباط بسیار خوبی با سیستم عامل ویندوز برقرار می‌کنند.

اما با وجود همه‌ی این امکانات مک ارتباط بسیار ویژه‌تری با گوشی‌های iOS دارد. با استفاده از پنل نوتیفیکیشن مک شما این امکان را دارید که از طریق کامپیوتر پیام‌های کوتاه ارسال کنید، همه‌ی عکس‌هایی که دارید را می‌توانید با آیفون‌ خود به اشتراک بگذارید و همینطور می‌توانید فایل‌های مختلف را از طریق AirDrop به گوشی خود منتقل کنید. علاوه بر این ساعت هوشمند اپل یکی دیگر از امکاناتی به شمار می‌رود که ویندوز نمی‌تواند با آن رقابت کند. با استفاده از ساعت هوشمند مک شما می‌توانید وارد سیستم عامل مک شوید و اعلان‌های مختلف را در هر دو دستگاه دریافت نمایید.

برنده: مک.

تسک بار ویندوز در برابر داک در مک

بهترین سیستم عامل

یکی از معضلات در مک برای خیلی از کاربران این است که وقتی روی یکی از آیکون‌های مشخص شده در داک کلیک می‌کنند، پنجره‌ای باز نمی‌شود. دلیل این موضوع آن است که مک بر خلاف ویندوز که بر اساس برنامه‌ها کار می‌کند، توجه ویژه‌ای روی پرونده‌ها دارد. در ویندوز با کلیک کردن روی یک آیکون در تسک بار همیشه برنامه‌ای که روی آن کلیک کرده‌اید اجرا می‌شود اما در مک چنین نیست.

سال‌های گذشته داک در مک پیشرفت‌های چشمگیری را به خود دیده است اما تسک بار در ویندوز کاربرد‌های بیشتری را ارائه می‌دهد. در حال حاضر در ویندوز 10 شما می‌توانید اشاره گر ماوس را روی آیکون یکی از برنامه‌های باز شده ببرید تا پنجره‌ای کوچک از اپلیکیشن را مشاهده کنید. موضوعی که در بسیاری از اپلیکیشن‌ها می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

برنده: ویندوز 10.

فایل اکسپلورر در مقابل فایندر

بهترین سیستم عامل

با عرضه‌ی به روزرسانی‌های جدید فایل اکسپلورر در ویندوز با پیشرفت‌های قابل توجهی رو به رو شده. دسترسی سریع یا همان Quick Access به عنوان یک ویژگی کاربردی به این سیستم عامل اضافه شده تا دسترسی سریع‌تری به فایل‌ها و فولدرهایی که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنیم داشته باشیم.

ویژگی Recent folder در فایندر هم عملکرد مشابهی در مک دارد. به طور کلی هم فایل اکسپلورر و هم فایندر به شما امکان می‌دهند تا پرونده‌ها، فایل‌ها و موسیقی‌ها را در دسته بندی‌های مختلفی قرار دهید.

یکی از ویژگی‌هایی که ویندوز فاقد آن است اما در مک می‌توانیم شاهدش باشیم، امکان ایجاد چند تب مختلف در پنجره‌ی فایندر است. فایندر همچنین به شما اجازه می‌دهد که فایل‌ها را با سرعت بیشتری بررسی کنید. البته به طور کلی امکانات ارائه شده در فایندر و فایل اکسپلورر یکسان است.

برنده: تساوی.

پشتیبانی از واقعیت مجازی و 3D

بهترین سیستم عامل

ویندوز حداقل شامل دو اپلیکیشن مختلف است که به شما اجازه می‌دهد وارد دنیای سه بعدی و واقعیت مجازی شوید. اپلکیشن 3D Viewer به شما اجازه می‌دهد تا مدل‌های سه بعدی را با استفاده از عینک‌هایی خاص تماشا کنید و همچنین نرم افزار Mixed Reality Viewer با انواع هدست‌های واقعیت مجازی سازگار است.

دو هدست معروف شخص ثالث یعنی HTC Vive و Oculus Rift تنها با ویندوز کار می‌کنند. همچنین نباید خود هولو لنز را فراموش کنیم که پیشرفت عظیمی در استفاده از سیستم واقعیت افزوده محسوب می‌شود.

از طرفی اپل هم فعالیت‌هایی در زمینه‌ی پشتیبانی از واقعیت مجازی داشته است. به عنوان مثال با استفاده از Final Cut Pro X و سخت افزار‌های خارجی برای کارت‌های گرافیکی که از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید به ویرایش ویدیو‌های 360‌ درجه بپردازید؛ اما به طور کلی در مقایسه با امکانات ویندوز در این زمینه حرف زیادی برای گفتن ندارد.

برنده: ویندوز 10.

اجرای بازی

بهترین سیستم عامل

اگر گیمر باشید احتمالا نیازی به مطالعه‌ی این بخش ندارید، چرا که به راحتی می‌توان تشخیص داد عناوین قابل توجه بیشتری برای ویندوز وجود دارد. با اینکه برخی بازی‌ها برای مک هم عرضه شده‌اند و از طرفی یک نسخه استیم برای این سیستم عامل به تولید و طراحی رسیده است، اما همچنان ویندوز عناوین به مراتب بیشتری برای گیمر‌ها دارد.

حتی با استفاده از سرویس Playstation Now می‌توانید بازی‌های پلی استیشن را از طریق اپلیکیشن Xbox استریم کنید. با استفاده از Play Anywhere بازی‌هایی که از فروشگاه مایکروسافت خریداری می‌کنید می‌توانند روی کامیپوتر یا کنسول ایکس باکس نمایش داده شود. چند عنوان که در این بین می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم عبارت‌اند از: Cuphead، هر دو سری از بازی‌های Forza، سری بازی‌های Halo، سری Gears Of War و Sea of Thieves.

همچنین Game Bar در ویندوز 10 به شما این امکان را می‌دهد تا با فشردن کلید‌های ترکیبی Windows + G به استریم یا ضبط بازی‌های خود بپردازید. در زمینه‌ی پشتیبانی از بازی‌ها می‌توان گفت حتی اوبونتو بهتر از مک عمل کرده و در حال حاضر Steam Proton از بیش از ۲۶۰۰ عنوان بازی پشتیبانی می‌کند.

برنده: ویندوز 10.

امنیت و ثبات

بهترین سیستم عامل

همانطور که عملکرد ویندوز 10‌ در پشتیبانی از بازی‌ها به مراتب بهتر از ویندوز بود، امنیت و ثبات مک به مراتب بهتر از ویندوز 10 است. کامپیوتر‌های ویندوزی از آنجایی که کاربرد بیشتری در کشور‌های مختلف دارند، در معرض آلودگی به بدافزار‌های بیشتری هم قرار گرفته‌اند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که اخیرا مایکروسافت تلاش بسیار زیادی کرده تا امنیت سیستم عامل خود را بیشتر از همیشه بالا ببرد.

اما اگر کمی به پیشینه‌ی این دو سیستم عامل مطرح نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که سابقه‌ی مک به مراتب بهتر از ویندوز است. البته این موضوع به این معنی نیست که مک به هیچ عنوان آلوده نمی‌شود.

از لحاظ ثبات (به این معنی که بتوان مدت طولانی تری بدون تعویض سیستم عامل به استفاده از آن ادامه داد) هم مک عملکرد بهترین نسبت به ویندوز دارد. البته به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان عدم وجود ثبات در ویندوز به خاطر پشتیبانی از سخت افزار‌های بسیار زیاد است. اما با این وجود بسیاری از کاربران سرفیس هم با صفحه‌ی آبی مرگ یا Blue Screen Of Death برخورد داشته‌اند.

البته حالا که صحبت از امنیت و ثبات مطرح شد بد نیست اشاره‌ای به لینوکس داشته باشیم. کسانی که شدیدا به دنبال امنیت و ثبات هستند بدون توجه به ویندوز 10 و مک باید به سراغ استفاده از لینوکس بروند.

برنده: مک.

دسترسی‌ها

بهترین سیستم عامل

هر دو سیستم عامل تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌اند تا کاربرانی که دارای ناتوانی‌های جسمی هستند بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند؛ اما مایکروسافت عموما توجه بیشتری در این حوزه از خود نشان داده است.

هر دو سیستم عامل از ذره بین، اجرای صوتی متون، خط بریل و ورودی صوتی پشتیبانی می‌کنند اما در ویندوز یک فرد نابینا قادر است ویندوز نصب کند. علاوه بر این مایکروسافت حتی این امکان را به سیستم عامل خود اضافه کرده که بتوان با استفاده از چشم آن را کنترل کرد. موضوعی که در تصویر بالا قابل مشاهده است. علاوه بر این مایکروسافت از زبان اشاره‌ی استاندارد آمریکا نیز پشتیبانی می‌کند.

برنده: ویندوز 10.

کدام سیستم عامل پیروز این نبرد است؟

بهترین سیستم عامل

در این مطلب تلاش شد تا همه‌ی موارد به صورت منصفانه مورد بررسی قرار بگیرد. از طرفی همانطور که مشاهده کردید، این دو سیستم عامل در بسیاری از بخش‌ها عملکرد یکسانی از خود نمایش می‌دهند.

اما به طور کلی حتی با شمردن برتری‌های هرکدام از سیستم عامل‌ها نمی‌توان پلتفرم برتر را برگزید. برای انتخاب سیستم عامل مناسب همیشه باید نیاز‌های شخصی افراد بررسی شود. این که آیا امنیت اولویت دارد یا دسترسی به اپلیکیشن‌های شخص ثالث و یا انجام بازی‌ها؛ هرکدام از این موارد می‌تواند شما را به سوی یکی از این سیستم عامل‌ها سوق دهد.

اما به طور کلی با توجه به موارد بررسی شده سیستم عامل مک در ۳ و ویندوز در ۸ بخش پیروز شدند. ۵ بخش (که البته اهمیت بسیار زیادی هم داشتند) نشان داد که این دو سیستم عامل هیچ برتری نسبت به دیگری ندارند.

آیا شما با این مقایسه‌ها موافق هستید؟ چه بخش‌های دیگری به ذهنتان می‌رسد که می‌تواند برای مقایسه‌ی بهتر این دو سیستم عامل مفید باشد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • Mahdi B
    Mahdi B | ۲۶ شهریور ۱۴۰۰

    من دیروز مک خریدم خیلی باحاله ها ولی به ویندوز نمیرسه ویندوز شونه و سر و گردن بالاتره 👍

  • Matinmir
    Matinmir | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

    مک بهتره

  • a_041
    a_041 | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

    خیلی جالبه تو نظرات همه همزمان از مک و ویندوز استفاده میکنن و نتیجه میگیرن که مک بهتره . اگه انقدر مک کاربر داره پس چرا سهمش تو بازار سیستم عامل ها انقدر کمه حتی تو سال گذشته کاهش هم داشته . اگه مک به خوبی ویندوز بود مطمئناً میتونست سهم نمیگم 50% حداقل 20% رو میداشت مثل آی او اس که با اینکه تنها تولید کنندش خود اپله اما سهم بالایی رو تو بازار داره . واقعیت اینه که مک به هیچ عنوان نمیتونه با ویندوز رقابت کنه و کسانی که حرف مخالف میزنن و به مطلب دیجیاتو ایراد میگیرن از رو تعصبی که به اپل دارن این حرفها رو میزنن

    • AmirAbbasAlmohammadi
      AmirAbbasAlmohammadi | ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

      مک به دلیل اینکه یه سیستم عامل خاصه طبیعتا گرون تره ولی سیستم های ویندوزی خیلی ارزون ترن بخاطر همین مردم به سمت ویندوز می‌رن ولی مک خیلی ساده تر و زیباتره.

  • rezvansoft
    rezvansoft | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

    هر کسی بر اساس کارش سراغ یه سیستم عامل میره، من خودم همزمان از ویندوز و لینوکس اوبونتو استفاده میکنم، برای کارهای گرافیک و نرم افزار هایی که برای لینوکس نیست از ویندوز استفاده میکنم اما برنامه نویسی اندروید و وب در لینوکس رو به هر سیستم عامل دیگه ای ترجیح میدم، جفت سیستم عامل هم رو یه لپ تاپ دارم، در مقابل مک رو به راحتی نمیشه استفاده کرد و باید حتما سخت افزار اپل داشته باشی و یک راه بدون برگشته چون نمیتونی سیستم عامل تغییر بدی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی