ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات انسان نمای اطلس
علمی

این ربات مانند انسان مسیرش را انتخاب می کند [تماشا کنید]

محققان موفق به ساخت رباتی 75 کیلوگرمی شده اند که با برنامه ریزی خودکار موفق به طی کردن مسیری صعب العبور روی قطعات سیمانی شده است. افراد این تیم موفق شدند ربات انسان نمای اطلس ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

محققان موفق به ساخت رباتی 75 کیلوگرمی شده اند که با برنامه ریزی خودکار موفق به طی کردن مسیری صعب العبور روی قطعات سیمانی شده است. افراد این تیم موفق شدند ربات انسان نمای اطلس را تعلیم دهند تا مسیری باریک را به کمک الگوریتم هایی طی کند که تصمیم گیری و کنترلش را بسیار شبیه انسان می کند.

اطلس به کمک LIDAR از مسیرش نقشه تهیه می کند

در تصاویر می بینیم ربات انسان نمای اطلس مسیر باریک را به کمک تکنولوژی لیدار (LIDAR) و کنترلی انسان گونه طی می کند. این سیستم از پالس های لیزر برای اندازه گیری فاصله بین اجسام استفاده می کند، سپس اطلاعات توسط ماشین پردازش می شوند تا بهترین نقطه را برای قدم گذاشتن انتخاب کند.

محققان این پروژه که از مرکز شناخت انسان و ماشین (IHMC) فلوریدا هستند امیدوارند در آینده بتوان از این ربات در گروه های خنثی بمب و نجات استفاده کرد.

در نگاه اول حرکت ربات بین دو سکو ممکن است ساده به نظر برسد اما بسیاری از کارهایی که انسان ها به سادگی قادر به انجامشان هستند برای ربات ها چالش برانگیز محسوب می شود.

ربات انسان نمای اطلس

مفاصل و سیستم حفظ تعادل مادرزادی ما باعث می شوند چنین موانعی را به راحتی پشت سر بگذاریم، اما تکرار چنین کارهایی در یک ربات بسیار سخت و پیچیده است. علاوه بر این پاهای کوچک و باریکمان به ما این امکان را می دهند تا از جاهای تنگ و موانع سخت با حفظ تعادل عبور کنیم.

اطلس به کمک سیستم لیدار یک نقشه از منطقه ای که قصد عبور از آن دارد می سازد و سپس، با استفاده از یک الگوریتم تعیین مسیر هر قدمش را انتخاب می کند.

ربات انسان نمای اطلس

بنا بر گفته IHMC، فعلا ربات انسان نمای اطلس در نیمی از تلاش هایش موفق عمل می کند، اگرچه این موسسه سعی در بهبود عملکرد این ربات به وسیله تقویت مفاصل و دامنه حرکتی آن ها دارد.

احتمالا هیجان انگیزترین مورد استفاده این ربات ها خارج از جو زمین خواهد بود. به گفته این تیم هنگامی که انسان ها تصمیم بگیرند سیارات دیگر را قابل سکونت کنند، ربات های کنترل از راه دور مانند اطلس می توانند از قبل به آن جا رفته و زمینه را برای رسیدن انسان ها فراهم کنند.

به گفته محققین امکان فرستادن رباتی به این مناطق که به انسان شبیه است و مانند ما حرکت می کند مزیت بزرگی به شمار می رود.

پیشتر نیز محققین بوستون داینامیکس رباتی به همین نام توسعه داده بودند که قادر به پارکور کردن و پشتک زدن بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی