ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامانه اشتغال ایرانیان
تکنولوژی

سامانه اشتغال ایرانیان تا نیمه تیرماه راه‌اندازی می‌شود؛ شفافیت آمار بازار کار

معاون وزیر کار از راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان تا نیمه تیرماه خبر داد و تاکید کرد در این سامانه اطلاعات تمام افراد در سن کار، بیکار، شاغل و حتی جمعیت غیرفعال سرشماری می‌شوند. «عیسی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

معاون وزیر کار از راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان تا نیمه تیرماه خبر داد و تاکید کرد در این سامانه اطلاعات تمام افراد در سن کار، بیکار، شاغل و حتی جمعیت غیرفعال سرشماری می‌شوند.

«عیسی منصوری» در گفتگو با مهر، با اشاره به راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان، عنوان کرده که این سامانه در مراحل پایانی پیاده سازی قرار دارد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به زودی راه اندازی خواهد شد. وی با بیان اینکه سامانه اشتغال ایرانیان حداکثر تا پایان تیرماه آغاز به کار خواهد کرد، درباره کارکرد و اهداف این سامانه افزود: «در این سامانه جزئیات اطلاعات مربوط به بازار کار ثبت می‌شود.»

سامانه اشتغال ایرانیان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه سامانه اشتغال ایرانیان اطلاعات همه افرادِ در سن کار اعم از شاغلان، بیکاران و حتی جمعیت غیرفعال را پوشش می‌دهد، درباره وجه تمایز این سامانه با گزارشات نیروی کار مرکز آمار ایران، اظهار داشت:

«گزارشات مرکز آمار از نیروی کار ماهیت «آماری» دارند اما آمار سامانه جامع اشتغال ایرانیان گزارشات «ثبتی» است. به عبارتی گزارشات سامانه اشتغال ایرانیان به صورت مستند و دال بر اطلاعات شفاف بازار کار در لایه‌های مختلف است.»

منصوری با بیان اینکه برای سیاست‌گذاری دقیق در بازار کار نیازمند اطلاعات دقیق از بازار کار هستیم، گفت: «به همین دلیل با راه اندازی سامانه جامع اشتغال ایرانیان سعی داریم به اطلاعات دقیقی از داده‌های مربوط به بازار کار دسترسی داشته باشیم.»

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار باور دارد در سامانه جامع اشتغال ایرانیان، شناسنامه یک فرد به لحاظ شغلی ثبت می‌شود. وی درباره بازیگران و محل کاربرد این اطلاعات افزود:

«علاوه بر اینکه داده‌های مربوط به شناسنامه شغلی افراد می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های بازار کار کمک کند، این اطلاعات به صورت مدیریت شده در اختیار بازیگران بازار کار از جمله کارفرمایان و کاریابی‌ها قرار می‌گیرد.»

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بخشی از اشتغال کشور، «غیررسمی» است، تاکید کرد: یکی از مزیت‌های مهم سامانه جامع اشتغال ایرانیان، شناسایی اشتغال غیررسمی است.

سامانه اشتغال ایرانیان

آخرین آمارهای رسمی در ایران نشان می‌دهند در سال ۱۳۹۷، جمعیت افراد شاغل در ایران حدود ۲۳.۸ میلیون نفر بوده است. نرخ بیکاری کل کشور در همان سال نیز ۱۲ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی به ۴۰.۵ درصد اعلام شده است. بر اساس آمار، ۸۶ درصد مردان و ۷۷ درصد زنان کشور در سال ۱۳۹۷ در بخش خصوصی فعالیت داشته‌اند؛ یعنی چیزی حدود ۱۷ میلیون مرد و ۳/۳ میلیون زن و در مجموع، بیش از ۲۰ میلیون نفر در بخش غیردولتی مشغول به کار هستند.

بسیاری معتقدند معیارهای سنجش اشتغال به گونه‌ای است که حتی بسیاری از بیکاران هم در آمارها شاغل به حساب می‌آیند و راه حلی که در این مورد در چند سال اخیر مطرح شده اعطای کد اشتغال به هر ایرانی شاغل و در واقعی ثبتی شدن آمار اشتغال است. تابستان سال گذشته بود که چنین طرحی در کنار سامانه اشتغال مطرح شد و این موضوع قرار است تا در تابستان امسال به مرحله اجرایی برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • herogame
    herogame | ۱۹ خرداد ۱۳۹۸

    قبلا هم از این نوع جو ها دیدیم و نتیجه اون هم دیدیم از شماها آبی برای مردم گرم نشده و نخواهد شد

  • Reza Asadi
    Reza Asadi | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

    به نظرم که خیلی خوبه...به امید پیشرفت کشورمون در همه زمینه ها
    #آینده_روشن

  • علی
    علی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

    دسترسی به این اطلاعات را برای استارتاپ ها ‌هم فراهم کنید.

مطالب پیشنهادی