ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی سریع مرسدس بنز EQC400؛ ویزای آلمانی برای اقامت در سرزمین خودروهای برقی

امیدوارم بنده را به خاطر این جمله کلیشه ای ببخشید اما لابد شما هم شنیده‌اید که «EQC400 مرسدس بنز جهان خودروهای الکتریکی است.» EQC400 گونه‏‎ای جدید از خودروهای تولیدی توسط کمپانی اعظم مرسدس بنز است ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

امیدوارم بنده را به خاطر این جمله کلیشه ای ببخشید اما لابد شما هم شنیده‌اید که «EQC400 مرسدس بنز جهان خودروهای الکتریکی است.»

EQC400 گونه‏‎ای جدید از خودروهای تولیدی توسط کمپانی اعظم مرسدس بنز است که این خودروساز را به عرصه رقابت با امثال تسلا وارد کرده است.

اجازه بدهید در ابتدای کار به سراغ آمار و ارقام برویم. مرسدس بنز EQC400 بر روی هر یک از محورهای خود یک موتور الکتریکی دارد که توسط باتری 80 کیلووات ساعتی لیتیوم-یون تغذیه می‎شوند.

این ترکیب قادر به تولید 402 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور است. حداکثر برد حرکتی این خودرو با یک مرتبه شارژ کامل نیز برابر 445 تا 470 کیلومتر اعلام شده است. بیشینه سرعت این خودرو نیز در رقم 180 کیلومتر برساعت محدود شده است.

عملیات شارژ باتری از 10 تا 100درصد به وسیله جریان برق 240 ولت - 32 آمپر، حدود 10 ساعت به طول می‎انجامد؛ اما زمان شارژ از 10 تا 80 درصد به وسیله جریان دی سی 110 کیلووات معادل 45 دقیقه است.

EQC400 آزادی عمل گسترده‌ای را به منظور تنظیم جنبه‌های رانندگی به مصرف کنندگان ارائه می‎دهد؛ علاوه بر چهار  وضعیت رانندگی اسپرت، کامفورت، اکو و تنظیمات شخصی، پنج حالت متفاوت باز تولیدی انرژی برای آن در نظر گرفته شده است.

وجود پدل شیفتر در پشت غربیلک فرمان حسی خوشایند همچون رانندگی با خودروهای احتراقی را به انسان منتقل می‌کند.

حالات مختلف باز تولید انرژی شامل حالت‌های D ،D-- که رانندگی با یک پدال را امکان پذیر می‎نماید، +D که کلا سامانه بازتولید انرژی را خاموش کرده و باعث می‎شود که EQC400 بیشتر شبیه به یک کراس اوور نرمال عمل کند.

در حالت D بازیافت انرژی توسط سامانه کمکی اکو انجام می‎شود. سامانه کمکی اکو کارهایی نظیر دریافت اطلاعات از سیستم رهیاب، علائم ترافیکی و بهره‎گیری از سیستم‎های کمک راننده را طوری انجام می دهد که در نهایت بهینه ترین شیوه ممکن رانندگی در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.

با آنکه مرسدس بنز EQC400 یک کراس اوور اسپرت نیست اما می‎تواند عملیات شتاب‌گیری صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را ظرف مدت زمان 4.8 ثانیه انجام دهد که از بسیاری از کراس اوورهای اسپرتی سریعتر است.

مهم نیست به چه شیوه‎ای رانندگی می‎کنید، چون در هر حالت صدای زیادی از EQC400 به گوش نمی‎رسد؛ ناله‎ای ملایم از سوی گیربکس تک سرعته همراه با نویز تایرها در تماس با سطح آسفالت، تمام صدایی است که به شنیده خواهد شد.

ضربات ناشی از ناهمواری‎های جاده به خوبی توسط سیستم تعلیق EQC400 جذب شده و صدای ناشی از آنها نیز وارد کابین نمی‌شود. در کل سواری خودرو بسیار ساکت است و یکی از دلایل ساکت بودن آن نیز طراحی ویژه و آیرودینامیک خاص EQC400 است که کمترین تماس را با هوای اطراف ایجاد می‌کند.

دریچه‌های جلوپنجره تا زمانی که نیازی به خنک کاری اجزای فنی نباشد بسته می‌مانند. طراحی غربیلک فرمان شبیه انواع محصولات AMG صورت گرفته و احساس خوشایندی را به انسان منتقل می‎کند.

یک اسپویلر استاندارد سقفی هوا را مستقیما به سمت بخش عقب خودرو هدایت می‌کند. در دو طرف شیشه عقب نیز دو اسپویلر عمودی تعبیه شده تا از متلاطم شدن بیش از حد هوای بخش عقب خودرو جلوگیری شود. سپر عقب نیز هوا را از بخش میانی خود به بیرون هدایت می‎کند.

وجود پک باتری 80 کیلووات ساعتی باعث شده تا کفی تخت برای EQC400 به ارمغان آورده شود. در قیاس با مرسدس جی ال سی که بیشترین شباهت را به EQC400 دارد، هر دو مدل از فاصله محوری 287.3 و عرض 209.5 سانتیمتری برخوردار هستند. اما EQC400 دارای طول 476 سانتیمتر بوده و طول جی ال سی 463.6 سانت است.

ضریب درگ EQC400 برابر 0.27 و در GLC معادل 0.36 است. تسلا مدل ایکس دارای ضریب درگ 0.24 است. بنابراین از نظر آیرودینامیک برتری بی چون و چرا از آن محصول تسلاست که اتفاقا چند سال زودتر نیز به بازار عرضه شده است.

در داخل کابین خبری از نمایشگرهای لمسی نیست؛ اگرچه دو صفحه نمایش 10.3 اینچی از بالای داشبورد سربرآورده و به نمایش کلیه اطلاعات مورد نیاز می‎پردازند.

ترکیبی بسیار مناسب و جذاب از پلاستیک، چرم و فلز در داخل کابین مشاهده می‏‎شود و نورمخفی 64 رنگ نیز فضای کابین را دلخواه شما خواهد نمود.

مرسدس بنز

فضای زیادی در عقب خودرو برای محفظه بار در نظر گرفته شده است هرچند حجم دقیق آن در دسترس نیست؛ فضای سر، پا و زانوها در هر دو بخش جلو و عقب کابین بسیار فراخ و مناسب بوده و سرنشینان از این نظر هیچ مشکلی نخواهند داشت.

این خودرو در اوایل سال 2020 وارد ایالات متحده خواهد شد اما بهای آن تاکنون به طور دقیق اعلام نشده است؛ احتمالا با توجه به قیمت برخی از رقبا بایستی بهای متوسط 70 هزار دلاری را برای این خودرو در نظر گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی