ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی هند
علمی

هند ایستگاه فضایی مستقل می‌سازد؛ ارسال انسان به ماه در لیست مأموریت‌های آتی

در 26 تیر ماه هندوستان یک کاوشگر را به سمت ماه می فرستد. اما بلندپروازی های هندی ها به همین جا ختم نمی شود و در آینده قصد دارند ایستگاه فضایی خود را تا سال ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

در 26 تیر ماه هندوستان یک کاوشگر را به سمت ماه می فرستد. اما بلندپروازی های هندی ها به همین جا ختم نمی شود و در آینده قصد دارند ایستگاه فضایی خود را تا سال 2030 به مدار زمین ارسال کرده و در نهایت فضانورد روی ماه فرود آوردند.

از چاندرایان یک تا دو

هندوستان پیش از این هم در سال 2008 در مأموریت «چاندرایان 1» (در زبان سانسکریت به معنی وسلیه نقیه ماه) تلاش کرده بود یک کاوشگر را روی ماه فرود آورد که البته در این هدف ناکام مانده بود. در مأموریت «چاندرایان 2 » قرار است یک کاوشگر به بخشی ناشناخته از قطب جنوب ماه برسد.

درصورتی که این کاوشگر موفق به فرود شود نام هند، پس از ایالات متحده، شوروی و چین به عنوان چهارمین کشوری ثبت می شود که موفق به فرود بدون مشکل شده است. انتظار می رود ماه نشین در 15 یا 16 شهریور ماه سال جاری به مقصد خود برسد و جستجو برای یافتن آب در ماه را آغاز کند. اما این تنها یک قدم در راه مأموریت های بعدی خواهد بود: قرار دادن ایستگاه فضایی هند در مدار زمین و در نهایت ارسال فضانوردان به کره ماه.

ایستگاه فضایی هند
ماژول ماه نشین چاندرایان 2 (در سمت راست) در کنار مدارگرد (سمت چپ) در تأسیسات آزمایش و ادغام ماهواره در سازمان تحقیقات فضایی هندوستان.

چاندرایان 2 شامل سه بخش خواهد بود: یک مدارگرد، یک ماژول فرود و یک کاوشگر. هزینه تنها 87 میلیون دلاری چاندرایان 2 نشان می دهد سازمان فضایی هندوستان در مقایسه با سازمان های سایر کشورها بسیار اقتصادی تر پروژه خود را پیش برده است.

ایستگاه فضایی گاگانیان و ارسال انسان به فضا

آژانس فضایی هند همچنین اعلام کرده که به دنبال برنامه ارسال اولین انسان به فضا در سال 2022، کار روی ایستگاه فضایی ویژه خود را هم آغاز می کند. این ایستگاه که «گاگانیان» (در زبان سانسکریت به معنی وسیله نقلیه فضایی) نام خواهد داشت بودجه ای 1.5 میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است.

به گفته «کی سیوان»، رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند فضانوردان می توانند برای مدت 15 تا 20 روز در ایستگاه فضایی گاگانیان اقامت کنند. این ایستگاه که در مداری با ارتفاع 300 تا 400 کیلومتری از زمین گردش می کند سازه ای 20 تنی است و تخمین زده می شود ایده مفهومی آن در 5 تا 7 سال تکیمل شود.

آژانس فضایی هند که مهارت ویژه ای در مأموریت های فضایی ارزان قیمت دارد از دهه 1960 میلادی فعالیت های خود را آغاز کرد. در سال 2014 این سازمان موفق شد فضاپیمایی را تنها با هزینه 74 میلیون دلار به مریخ ارسال کند. این در حالی بود که ایالات متحده در همان سال برای یک مأموریت ارسال به مریخ، 671 میلیون دلار هزینه کرده بود. در سال 2017 هم هندی ها موفق شدند مجموعه ای از 104 ماهواره را تنها در 18 دقیقه در فضا قرار دهند و رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کنند. آژانس فضایی هندوستان در نهایت قصد دارد مأموریتی های جداگانه برای تحقیق درباره خورشید، مریخ، زهره و دیگر سیارات منظومه شمسی را عملی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی