ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

چالش سایت های خرید و فروش خودرو به نفع دلالان تلگرامی تمام شد

اخیرا سایت‌های خرید و فروش دیوار و شیپور و باما تمامی آگهی‌ های خودروی دارای قیمت را حذف کردند و اکنون فقط آگهی خودرو های دارای قیمت توافقی را نمایش می‌دهند. این درحالیست که عمده ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

اخیرا سایت‌های خرید و فروش دیوار و شیپور و باما تمامی آگهی‌ های خودروی دارای قیمت را حذف کردند و اکنون فقط آگهی خودرو های دارای قیمت توافقی را نمایش می‌دهند. این درحالیست که عمده مراجعه افراد به این وب سایت ها برای آگاهی از قیمت خودروهای مختلف صورت می گیرد و با حذف شدن این قیمت ها شاهد کاهش شدید ترافیک این سایت ها در بخش خرید و فروش وسایل نقلیه هستیم.

حالا سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی از احتمال برگشت قیمت خودرو به سایت‌ها خبر داده و گفته است: «امیدواریم در هفته آینده جلسات درباره بازگشت مجدد قیمت به سایت‌های منتشر کننده آگهی را شروع کنیم.»

ممنوعیت درج قیمت در سایت‌های انتشار دهنده آگهی باعث شد تا بخشی از فرایند خرید و فروش خودرو در فضای تلگرام و اینستاگرام شکل بگیرد که نظارتی بر آن نیست.

به واسطه فعالیت سودجویان و تعدادی از دلالان فعال در این حوزه و فعالیت گسترده و سازمان یافته این افراد در سایت‌های واسط، افزایش بی‌رویه خارج از عرف قیمت خودرو و مسکن را شاهد بودیم.

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی می‌گوید: «گزارشی حاوی اطلاعاتی از بررسی آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی تهیه کرده و آن را برای مراجع قضایی و اعضای شورای عالی فضای مجازی فرستاده که نشان می‌دهد بیش از ۶۰۰ هزار نفر در مدتی که درج قیمت خودرو در سایت‌ها ممنوع بوده است، برای دسترسی به قیمت خودرو به فضای مجازی غیر شفاف متوصل شده‌اند و ممکن است برخی از آنها قربانی قیمت‌های کذایی خودرو در تلگرام و اینستاگرام شده باشند.»

او امیدوار است این مساله به تشکیل جلسه‌ای در هفته آتی و بازگشت درج قیمت خودرو در سایت‌های آگهی منجر شود.

رضا الفت‌نسب، می‌گوید: «بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از افرادی که به دنبال خرید و فروش خودرو بودند در مدتی که درج قیمت خودرو در سایت‌های آگهی ممنوع بوده است، به سمت کانال‌های تلگرام و صفحه‌های اینستاگرام کوچ کردند و ما از فضای قانونمند و شفافی که می‌توانست به بازار قیمت‌گذاری خودرو کمک کنند دور شدیم.

او اضافه می‌کند: حالا این فضا به دست دلال‌هایی افتاده که می‌توانستیم با راهکارهای قانونی حضورشان را از بازار خرید و فروش خودرو حذف کنیم. اینک بازار قیمت‌گذاری خودرو در بستری قرار گرفته که دسترسی و نظارتی روی آنها نیست و این موضوع متاسفانه مغایر با اهداف و سیاست‌های ملی نظام و شورای عالی فضای مجازی است.»

قیمت خودرو

او تاکید می‌کند: «برخی عنوان کرده‌اند که با حذف قیمت بوده که قیمت خودرو کاهش یافته در این خصوص باید گفت بله قیمت‌ها پایین آمده اما قیمت خودرو تابع چند عامل است که از جمله آن قیمت دلار و نسبت عرضه و تقاضا است و در این مدت نیز با پایین آمدن قیمت دلار،  قیمت خودرو نیز روند کاهشی داشته است. این در حالی است که برخی افراد بدون مطالعه و با غرض‌ورزی به متهم کردن سایت‌های انتشار آگهی ادامه می‌دهند.»

الفت‌نسب ادامه می‌دهد: «در همین مدت اخیر در فضایی که بستر نظارتی بر آن نیست افراد اقدام به قیمت‌گذاری خودرو تا بیش از ۳۰ میلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی برخی خودروها کردند که اگر جلوی این فضا گرفته نشود و خریداران و فروشندگان به این فضا عادت کنند با ریزش تعداد کاربران میل و رغبتی در استارتاپ‎های انتشار دهنده آگهی باقی نمی‌ماند.»

براساس قانون، برخورد با دلالان و سودجویان این حوزه در دستور کار پلیس فتا بوده و در صورت شناسایی سودجویان مراتب به صورت قانونی مورد پیگیری قضایی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Salim ۱۱۳
    Salim ۱۱۳ | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

    وقتی یه عده ک*خل که یه ذره به مغزشون فشار نمیارن مسئول بشن آخرش همین میشه. خیلی راحت میشه با درج قیمت تو این سایت ها معامله کرد اما باید برای هر ماشین رنج قیمتی بذارن مثلا آگهی دهنده نتونه برای خودروی x قیمتی بیشتر از نرخ تعیین شده بذاره.

  • molavy
    molavy | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

    از بس بیکار تو مملکت زیاده، همه دلال شدن

  • عزراییل
    عزراییل | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

    کدوم دلال این نظامی که راه انداختن باعث دلال بازیه

    • mehdi_peymaei
      mehdi_peymaei | ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

      دقیقا با این اوضاع مملکت من که میخام ماشین بفروشم به بالاترین قیمت اگهی میکنم کارمم خرید و فروش ماشین نیست که ولی با این اوضاع باید نگران سرمایم باشم یا نه
      ده تا ماشین ندارم که بخام سود جویی کنم
      به لطف اقتصادی که برای این مملکت دولتمون درست کرده مردم مجبورن به فکر مالشون باشن
      که یه وقت مفت نفروشن برن ماشین پایین تر از مال خودشونم گیرشون نیاد
      مثل سگ باید مردم بدواند دنبال پول هم باید نگران در اوردنش باشیم هم نگران ریال موندنش
      واقعا خجالت بکشین
      هر روزم تو تلوزیون جلو رسانه ها بگین همه چیز در کنترل شماست بابا دیگه مردم خر که نیستن اخه !

مطالب پیشنهادی