ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استاندارد PCIe 6.0
تکنولوژی

استاندارد PCIe 6.0 با پهنای باند دو برابر معرفی شد

در حالی که تنها چند ماه از معرفی استاندارد PCI Express 5.0 می گذرد، نسخه ششم این درگاه با پهنای باند دو برابر معرفی شده است. درگاه PCI اکسپرس امکان اتصال بسیاری از تجهیزات جانبی از ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

در حالی که تنها چند ماه از معرفی استاندارد PCI Express 5.0 می گذرد، نسخه ششم این درگاه با پهنای باند دو برابر معرفی شده است.

درگاه PCI اکسپرس امکان اتصال بسیاری از تجهیزات جانبی از جمله کارت های گرافیک یا حافظه های SSD به کامپیوترها یا برخی بردهای الکترونیکی را فراهم می کند. استاندارد PCIe 6.0 را می توان مهمترین آپدیت پس از PCIe 3.0 در حدود یک دهه قبل دانست. نسخه جدید همچنین با نسخه های قدیمی تر سازگار است و به این ترتیب می توان از تجهیزات قدیمی روی این درگاه هم استفاده کرد.

PCI-SIG که مرجع تعیین استانداردهای PCIe به حساب می آید از افزایش پهنای باند دو برابری PCIe 6.0 در مقایسه با نسخه 5.0 خبر داده است. به این ترتیب یک درگاه PCIe 6.0 از نوع 16X می تواند به حداکثر سرعت انتقال داده 128 گیگابایت بر ثانیه دست پیدا کند. یک درگاه 1X هم می تواند حداکثر سرعت 8 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد که معادل با حداکثر سرعت یک درگاه 16X در استاندارد PCIe 2.0 است.

استاندارد PCIe 6.0 از تکنولوژی «مدولاسیون دامنه پالس» بهره می برد که بدون نیاز به فرکانس بالا، انتقال دو برابری داده ها را امکان پذیر می کند.

استاندارد PCIe 6.0

گروه PCI-SIG امیدوار است تا سال 2021 استانداردهای PCI اکسپرس 6.0 را نهایی کند. البته پیش از آن در سال جاری میلادی شاهد عرضه انبوه دستگاه های سازگار با نسخه 4.0 به بازار ها خواهیم بود. عرضه پردازنده هایی با پشتیبانی از نسخه 5.0 نیز برای سال 2021 برنامه ریزی شده است و انتظار می رود در نهایت در سال 2023 شاهد عرضه تجهیزات با پشتیبانی از PCIe 6.0 به بازار باشیم.

اما اگر فرض کنیم تجهیزات امروزی به این درگاه مجهز شوند چه مقدار بهبود حاصل می شود؟ در مورد کارت های گرافیک امروزی تغییر چندانی را در بهبود کارکرد آنها شاهد نخواهیم بود اما پهنای باند بالاتر PCIe 6.0 می تواند در زمینه هایی از جمله SSD ها، شتاب دهی پردازش های مرتبط با هوش مصنوعی و در کل هر کاربردی که نیاز به انتقال حجم عظیمی از داده ها داشته باشد تغییر قابل توجهی ایجاد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی