ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چیپست هلیو P65 مدیاتک
تکنولوژی

چیپست میان رده هلیو P65 مدیاتک با پشتیبانی از دوربین های 48 مگاپیکسلی معرفی شد

چیپست هلیو P65 مدیاتک با هسته های سریع تر CPU و یک واحد پردازش عصبی قوی تر رونمایی شد. اگرچه چیپست جدید نسبت به مدل قبلی که P60 نام داشت بروزرسانی عمده ای محسوب نمی ...

پویا حامدی
نوشته شده توسط پویا حامدی | ۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

چیپست هلیو P65 مدیاتک با هسته های سریع تر CPU و یک واحد پردازش عصبی قوی تر رونمایی شد. اگرچه چیپست جدید نسبت به مدل قبلی که P60 نام داشت بروزرسانی عمده ای محسوب نمی شود.

چیپست هلیو P65 مدیاتک از دو هسته کورتکس A75 و شش هسته کورتکس A55 استفاده می کند. برای مقایسه مدل های P60 و P70 هرکدام از چهار هسته A74 و چهار هسته A53 بهره می بردند.

عملکرد پردازشگر عصبی تا دو برابر سریع تر شده

طبق گفته های ARM هسته های A75 نسبت به A73 تا 22 درصد عملکرد سریع تری دارند. هسته های A55 هم به طور مشابهی حدودا 18 درصد از نسل قبل که A53 نام داشت عملکرد بهتری دارند. در نتیجه باید انتظار عملکرد تک هسته ای بهتر و چند هسته ای کمی پایین تر از آن داشته باشیم. پردازشگر گرافیکی آن هم به جای مدل قوی تر G72 که در P70 و P60 استفاده شده بود به Mali G52 تغییر یافته که احتمالا نتیجه اش عملکرد سه بعدی ضعیف تر خواهد بود.

اما مدیاتک ادعا کرده واحد پردازش عصبی آن نسبت به نسل قبل تا دو برابر عملکرد بهتری دارد و از چیپست های رقیب هم تا 30 درصد سریع تر است.

چیپست هلیو P65 مدیاتک

در بخش پردازش تصویر هم عملکرد بهبود یافته و این چیپست حالا از سنسورهایی با فناوری Quad Bayer با رزولوشن 48 مگاپیکسل و کاهش نویز مولتی فریم نیز پشتیبانی می کند. علاوه بر این چیپست هلیو P65 مدیاتک قادر به خلق بوکه به وسیله یک یا دو دوربین است.

ویدیوها نیز با فرمت H.265 ثبت می شوند و امکان لرزش گیر دیجیتال و تصحیح حالت رولینگ شاتر نیز وجود دارد. اگرچه چیپست P65 مدیاتک حداکثر قادر به ضبط ویدیوها با کیفیت 1080p و نرخ 60 فریم بر ثانیه است و خبری از ضبط 4K نیست. این پردازنده از قفل گشایی امن با تشخیص چهره هم پشتیبانی می کند.

در زمینه ارتباطات هم چیپست هلیو P65 مدیاتک از 4G VoLTE دوگانه، بلوتوث 5 (نسبت به 4.2 نسل های قبل) و وای فای 5 پشتیبانی می کند. مسیریابی در فضاهای بسته هم به لطف موتور GNSS جدید بهبود یافته است.

این مدل برخلاف چیپست های P60 و P70 قابلیت اتصال به حافظه های پرسرعت UFS را نیز ندارد و تنها از eMMC 5.1 پشتیبانی می کند. این چیپست هم احتمالاً مثل دو مدل P60 و P70 بر اساس معماری 12 نانومتری FinFET شرکت TSMC ساخته می شود.

با توجه به تمام مشخصات یاد شده احتمالا چیپست هلیو P65 مدیاتک تنها در موبایل های میان رده نه چندان پریمیوم استفاده خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی