ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

lexus-wallpaper
خودرو

نقش تکنولوژی در افزایش عمر خودروها چیست؟

در مقایسه با گذشته، اکنون ما مسافت های بیشتری را رانندگی می کنیم؛ یکی از دلایل اصلی این مساله افزایش فاصله بین محل کار و زندگی انسان ها است. آمارها حکایت از آن دارند یک ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در مقایسه با گذشته، اکنون ما مسافت های بیشتری را رانندگی می کنیم؛ یکی از دلایل اصلی این مساله افزایش فاصله بین محل کار و زندگی انسان ها است. آمارها حکایت از آن دارند یک فرد آمریکایی هر ساله به طور میانگین 13,476 مایل (معادل 21687 کیلومتر) را با خودروی خود رانندگی می کند که در نوع خود یک رکورد به شمار می رود.

این امر سبب شده تا مفهوم خودرویی با کارکرد بالا تغییر پیدا کند. در حالی که تنها یک دهه پیش اتومبیلی با پیمودن 100 هزار مایل مدلی پر کارکرد به حساب می آمد، اکنون انواع مختلفی از خودروهای دست دوم وجود دارند که کارکردشان 150 هزار مایل یا بیشتر است.

حال یک سوال مهم به ذهن خطور می کند و آن اینکه چه شده عمر و کارایی وسایل نقلیه تا حد قابل ملاحظه ای افزایش یافته است؟ آیا پای تکنولوژی در میان است؟ در نوشتار حاضر قصد داریم به برخی از مهم ترین پاسخ های این سوال بپردازیم.

جایگزینی تسمه با زنجیر

جایگزین کردن تسمه تایم با زنجیر تایم یکی از ابداعاتی بود که باعث افزایش کارایی خودروها در بلند مدت شد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد زمان بندی دقیق موتورهای درون سوز، هر گونه پارگی تسمه تایم منجر به خرابی های شدید اجزای داخلی موتور می شود.

SBF timing belt

از آنجایی که لاستیک ساختار اصلی تسمه را تشکیل می دهد، این وسیله عمر محدودی داشته و باید پس از کارکردی معین تعویض شود. کم نبوده مواردی که در آن تسمه تایم پاره شده و صدماتی جدی به موتور وارد شده است.

engine.damage.caused.by.broken.timing.belt

تسمه تایم معمولا عمری بین 65 الی 100 هزار مایل (104 الی 160 هزار کیلومتر) داشته و تعویض آن چند صد دلار و در برخی موارد چند هزار دلار هزینه در پی دارد. به همین خاطر اکثر مالکین وقتی کارکرد خودرویشان به حوالی 100 هزار مایل رسید، نسبت به فروش آن اقدام می کنند.

How much does Timing Belt Replacement cost
هزینه تعویض تسمه تایم برخی از مدل ها

جایگزینی تسمه تایم با زنجیر، باعث ارتقای ضریب اطمینان موتورها شد. این قطعه نقشی همانند زنجیر دوچرخه داشته و به جای لاستیک جنسی از فلز دارد، به همین خاطر از عمر بسیار بیشتری برخوردار است؛ طوری که بعضی از خودروسازان می گویند زنجیر تایم ممکن است عمری فراتر از خود اتومبیل داشته باشد.

 

بهبود کیفیت مونتاژ

درست است که اتوماسیون اثراتی منفی بر میزان اشتغال در صنعت خودرو گذاشته، اما از سوی دیگر کیفیت ساخت را ارتقا داده است. همواره این احتمال وجود دارد که کارکنان حاضر در خطوط تولید بنا به دلایلی مثل خستگی و عدم تمرکز، در انجام وظایف خود دچار اشتباه شده و مدل های یکسان را با کیفیت هایی متفاوت مونتاژ کنند.

gty_auto_workers_jp_111202_wmain

با پیشرفت تکنولوژی و باز شدن پای ربات ها به صنعت خودرو، خطای انسانی از معادلات حذف شده و تمامی مدل های یکسان با کیفیت واحد و البته بالا به دست مشتریان می رسند.

در ابتدای شکل گیری صنعت خودرو کارخانه ها وضعیت بهداشتی مطلوبی نداشتند، ولی در حال حاضر وضعیت کاملا عوض شده و دیگر خبری از گرد و غبار و کارکنانی با لباس های کثیف و روغنی نیست. امروزه سالن های مونتاژ خودروها محیط هایی استریل بوده و از لحاظ شرایط دمایی مدام کنترل می شوند تا کوچک ترین ذره مزاحمی نتواند به زیر لایه های رنگ یا داخل محفظه موتور راه پیدا کند.

Auto-Assembly-Line-750x469

الزام خودروسازان به بهبود میزان مصرف سوخت سبب شده خودروسازان از ورقه های فلزی نازک تر در ساخت بدنه استفاده کنند. با پیشرفت هایی که در زمینه پیشگیری از خوردگی حاصل شده، این ورقه ها در مقایسه با ورقه های ضخیم قدیمی عمر طولانی تری دارند. حال باید بدانید که چرا بدنه خودروهای مدرن تر در بلند مدت آسیب کمتری می بیند.

بهره گیری از قطعات الکترونیکی بهتر

در کنار بهبود فرایندهای مربوط به سر هم کردن اجزا، کیفیت و تکنولوژی خود اجزا نیز به طور چشمگیری نسبت به قبل بهتر شده است. شاید این روزها برخی افراد مخالف گسترش استفاده از قطعات الکترونیکی در وسایل نقلیه باشند، ولی بکارگیری چنین قطعه هایی از احتمال آسیب دیدگی اجزای مکانیکی کاسته و راندمان موتور را افزایش می دهد.

car electronics

کامپیوترهای نصب شده روی خودروهای مدرن به طور پیوسته بر عملکرد قطعات نظارت کرده و در صورت بروز هر گونه مشکل مکانیکی و الکترونیکی به راننده اخطار می دهند. پیش بینی می شود خودروهای برقی به خاطر وابستگی بیشتر به قطعات الکترونیکی، در مقایسه با مدل های بنزینی دارای عمر طولانی تری بوده و بتوانند تا 300 هزار مایل براحتی کارایی خود را حفظ کنند.

بهره گیری از انژکتور و سیستم تزریق سوخت

در موتورهای قدیمی که از کاربراتور برای فرستادن سوخت به درون موتور استفاده می شد، نظارت و کنترل دقیقی روی میزان سوخت ارسالی نبود و در بیشتر مواقع بخشی از بنزین به صورت احتراق نیافته درون موتور باقی می ماند.

بنزین باقی مانده در موتور با ایجاد واکنش های شیمیایی به تدریج باعث خوردگی سیلندرها شده و در نهایت موتور را از کار می انداخت. در خودروهای کاربراتوری تعمیر موتور پس از حدود 100 هزار مایل کارکرد یک امر متداول به حساب می آمد. وجود آلودگی زیاد در داخل موتور و سیلندرهای کثیف از خصوصیات اصلی موتورهای کاربراتوری بودند.

carb-tuning1

با ظهور تکنولوژی تزریق سوخت وضعیت به کلی عوض شد، زیرا سوخت به طور کنترل شده و فقط به اندازه لازم تزریق می شود. اگر چه این تکنولوژی نیز کامل نیست، اما مشکلات کاربراتور را تا حد زیادی برطرف کرده است.

بهبود فرایندهای تصفیه و ساخت روغن موتورهای سنتتیک

در گذشته روغن موتور به خاطر اینکه مستقیما از نفت خام تهیه می شد، کیفیت خوبی نداشته و دارای ناخالصی هایی بود. علاوه بر این روغن موتورهای قدیمی نسبت به تغییرات دمایی دارای حساسیت های زیادی بودند، طوری که در فصول سرد غلیظ تر و در فصول گرم رقیق تر می شدند.

ضعف روغن موتورهای قدیمی در تطبیق پذیری با تغییرات دمایی مشکلاتی اساسی ایجاد می کرد. چون روغن بیش از حد غلیظ یا رقیق نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، موتور خودروهای قدیمی بیشتر دچار مشکلات ناشی از عدم روان کاری صحیح می شد.

روغن های سنتتیک با هدف از بین بردن ضعف روغن های عادی توسعه یافتند. این روغن ها در واقع توسط دانشمندان ساخته شده و ضمن عاری بودن از هر گونه ناخالصی محدوده دمایی کارکردشان نیز بسیار بیشتر است؛ به عبارت بهتر روغن موتورهای سنتتیک در دماهای بسیار پایین و بالا ویسکوزیته خود را حفظ می کنند.

نقش تکنولوژی در افزایش عمر خودروها

این دسته از روغن ها به دلیل تاثیرپذیری کمتر از دما، در جایی انباشته نشده و با لایه بندی مناسب از تماس و سایش قطعات متحرک پیشگیری می کنند. در کنار عملکرد بهتر، روغن های سنتتیک عمر بیشتری نیز داشته و می توان بین 5 الی 10 هزار مایل با آنها راند. بد نیست اشاره کنیم روغن های عادی باید در حوالی 3 هزار مایل کارکرد تعویض شوند.

جمع بندی

با وجود تمام پیشرفت های حاصل شده، هنوز هم بازبینی های دوره ای و توجه مالک به اصول نگهداری خودرو یکی از ضرورت های اصلی است. اتومبیل هایی که مالکان کم توجهی دارند، زودتر دچار مشکل شده و دردسرهای بیشتری ایجاد می کنند.

تعویض به موقع روغن، جایگزینی قطعات پس از کارکرد یا زمان تعیین شده و همچنین برطرف کردن ایرادات به وجود آمده در اولین فرصت برخی از ابتدایی ترین اصل هایی هستند که باید دارندگان وسایل نقلیه رعایت کنند. در صورت رعایت این اصول و رانندگی حساب شده، به نظر می رسد که خودروهای امروزی بتوانند تا 50 سال و حتی بیشتر عمر کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • patrik
    patrik | ۶ تیر ۱۳۹۸

    تعویض واحد مایل به کیلومتر، کمترین کاری بود که مترجم می تونست انجام بده. وسط کالیفرنیا که نیستیم هی مایل مایل میکنه.

  • Mohamadreza Basiri
    Mohamadreza Basiri | ۵ تیر ۱۳۹۸

    دیجی جون ما الان تو ایران داریم زندگی می کنیما..! نه تو آمریکا.. ما هنوز ماشینامون تسمه تایم دارن و کیفیت مونتاژ بسیار پایین و بدون قطعه الکترونیک پیشرفته ای...?

مطالب پیشنهادی