ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

امیدی که از دست رفت؛ عدم استقبال مشتریان از بیمه بدنه خودرو علیرغم افزایش ریسک خسارات

طی چند سال اخیر به دلیل افزایش تعداد خودروها و عدم فراهم بودن بستر مناسب برای تردد و رانندگی در جاده‌های کشور و همچنین فرهنگ به نسبت ضعیف رانندگی در کشورمان، آمار تصادفات رانندگی در ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

طی چند سال اخیر به دلیل افزایش تعداد خودروها و عدم فراهم بودن بستر مناسب برای تردد و رانندگی در جاده‌های کشور و همچنین فرهنگ به نسبت ضعیف رانندگی در کشورمان، آمار تصادفات رانندگی در کشور در حال شکستن رکورد های جهانیست. این در حالیست که در سال گذشته افزایش قیمت خودروها بر بخش بیمه این بازار تاثیر مثبت گذاشت، به گونه‌ای که علاوه بر صدور الحاقیه بیمه بدنه خودرو توسط شرکت‌های بیمه، برخی رانندگان برای دریافت بیمه بدنه خودرو هم اقدام کردند تا از گزند خسارت تصادف در امان بمانند اما این وضع در سال 98 تغییر کرده است.

بیمه بدنه خودرو

در حالی که انتظار می رفت که با افزایش قیمت خودروها و افزایش ریسک ناشی از تصادفات، استقبال از بیمه بدنه افزایش یابد، به‌ گفته یک کارشناس بیمه، امسال تعداد مراجعه‌کنندگان به شرکت‌های بیمه برای اخذ بیمه بدنه تغییری نداشته و تب سال گذشته برای این نوع بیمه حتی درباره خودروهای وارداتی‌ها هم کاهش یافته است.

بیمه بدنه برخلاف بیمه شخص ثالث اختیاری است و یکی از انواع بیمه‌ای است که به یک ‌وسیله نقلیه تعلق می‌گیرد. شخص بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان حق ‌بیمه به شرکت بیمه، وسیله ‌نقلیه خود را در برابر خطراتی که ممکن است برای خودرو به وجود بیاید، بیمه کند.

البته صنعت بیمه کشور هم از ترکش‌های بازار قیمت خودرو در امان نمانده و نرخ بیمه شخص ثالث و بدنه افزایش چشمگیری داشته است.
در همین شرایط، از اوایل سال 97 تعداد مراجعه‌کنندگان به شرکت‌های بیمه برای اخذ بیمه بدنه بالا رفت و به نوعی وزن دریافت بیمه بدنه خودرو با وجود اختیاری بودن آن افزایش یافت.  با این حال در سال گذشته بیشتر مالکان خودرو با توجه به افزایش برق‌آسای قیمت خودرو مجبور شدند نسبت ‌به اخذ دوباره الحاقیه بیمه‌نامه بدنه خودرو خود اقدام کنند.

بیمه مرکزی هم بارها به مالکان خودرو توصیه کرد مبلغ بیمه بدنه را متناسب با گرانی‌های اخیر واقعی کنند. بر همین اساس بیمه مرکزی تمهیدی برپایه  ماده ۱۰ قانون بیمه پیش‌بینی کرد، به این معنا در صورتی که اگر خسارت مالی به کمتر از قیمت واقعی خود بیمه شده باشد، بیمه‌گر در زمان بروز خسارت متناسب با مبلغ بیمه‌نامه مسئول پرداخت خسارت خواهد بود.

درباره همین تحولات علیرضا حسینی، کارشناس صنعت بیمه با تاکید بر اینکه بیمه بدنه برای صاحبان خودرو ضروری است، توضیح داد: «شرکت‌های بیمه بر اساس بیمه بدنه خودرو، خسارت را پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال اگر خودرویی سال گذشته 80 میلیون تومان ارزش داشته، نرخ بیمه بدنه بر اساس این قیمت است نه بر اساس ارزش فعلی آن در بازار. ضمن اینکه با توجه به افزایش چشمگیر قیمت خودرو بهتر است مالکان بیمه بدنه خودرویشان را به روز و در صورت نداشتن بیمه بدنه نسبت به اخذ آن اقدام کنند تا در صورت تصادف متضرر نشوند.»

همچنین ضروری است صاحبان خودروهای گران و وارداتی هم بیمه بدنه خودرو خود را اخذ کرده تا هنگام وقوع تصادف و مقصر بودن در حادثه نسبت به دریافت خسارت از شرکت بیمه اقدام کنند.»این کارشناس بیمه درباره آمار مراجعه‌کنندگان دارندگان خودرو به شرکت‌های بیمه برای اخذ بیمه بدنه نسبت‌ به سال گذشته توضیح داد: «امسال تعداد مراجعه‌کنندگان به شرکت‌های بیمه برای اخذ بیمه بدنه تغییری نداشته و تب سال گذشته برای بیمه بدنه حتی درباره خودروهای وارداتی‌ها هم کاهش یافته است. ضمن اینکه برخی مالکان خودرو هنوز به چشم یک بیمه لوکس به بیمه بدنه خودرو نگاه می‌کنند و به دنبال اخذ آن نیستند.»

نرخ پایه بیمه بدنه خودرو، براساس ارزش خودرو ارائه می‌شود. به این معنی که هر چه ارزش خودروی شما بیشتر باشد، قیمت بیمه بدنه آن نیز بیشتر خواهدشد.
نرخ نهایی و قابل پرداخت بیمه بدنه براساس ارزش خودرو، مدل خودرو، سال ساخت خودرو، پوشش‌های اضافی و تخفیفاتی که توسط شرکت‌های مختلف بر آن قابل اعمال است، محاسبه می‌شود.

حسینی در پایان گفت: «نرخ بیمه بدنه اساس نوع خودرو، سال تولید و ارزش وسیله‌نقلیه متفاوت است. این بیمه دو نوع براساس پوشش اصلی و تکمیلی دارد. در نوع اصلی تصادفات و سرقت را پوشش می‌دهد و در نوع تکمیلی مواردی مانند بلای طبیعی، آتش سوزی و سرقت قطعات را پوشش می‌دهد.»

با این وجود به نظر می رسد که می توان عدم استقبال بیشتر از بیمه بدنه را نشات گرفته از شدت فشار اقتصادی این روزها بر مالکین خودروها دانست. در واقع آنچه واضح است اینکه مالکین و راننده ها حاضرند تا ریسک هزینه سنگین ناشی از اتفاقات و تصادفات احتمالی را بپذیرند اما از صرف چند میلیون بیشتر برای خرید بیمه بدنه خودداری نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی