ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ذهن خوان
تکنولوژی

پوشیدنی ذهن خوان فیسبوک یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو با موفقیت افکار انسان را به صورت آنی رمزگشایی و به کلام تبدیل کردند و با این دستاورد مسیر را برای ساخت دستگاه های مصرفی تازه ای هموار نمودند که ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو با موفقیت افکار انسان را به صورت آنی رمزگشایی و به کلام تبدیل کردند و با این دستاورد مسیر را برای ساخت دستگاه های مصرفی تازه ای هموار نمودند که بدون نیاز به دریافت پیام های صوتی کاربر به افکارش پاسخ می دهند.

بدیهی است که کنترل از طریق صدا به زودی عنوان محبوب ترین روش برای تعامل با دستگاه های مختلف را دریافت خواهد کرد اما در برهه کنونی این تکنولوژی در اماکن عمومی قابل استفاده نیست و تمامی افرادی که قابلیت تکلم ندارند یا از اختلالات کلامی رنج می برند نمی توانند از این فناوری بهره بگیرند. اینجاست که تبدیل افکار به کلام اهمیت پیدا می کند.

چند ماه پیش محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو جزئیات مربوط به نوعی پروتز عصبی کلام را منتشر کردند که میتواند کلام نسبتا طبیعی را با رمزگشایی فعالیت های مغزی تولید کند. این فناوری در صورتی که وارد بازار شود، در ساخت دستگاه های پزشکیِ مورد استفاده ی افراد فاقد قدرت تکلم، بسیار سودمند واقع خواهد شد. با این حال اما این فناوری بسیار کند عمل می کرد و امکان استفاده از آن در شرایط اضطرار وجود نداشت.

ذهن خوان

حالا اما پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا تحقیق تازه ای را منتشر کرده و در آن اعلام نموده اند که با بهبود تکنولوژی قبلی خود توانسته اند فعالیت های مغزی افراد را به صورت آنی رمزگشایی کرده و به کلام تبدیل نمایند.

دیوید مازس محقق ارشد این پژوهش در رابطه با آن چنین گفته است:

برای رمزگشایی اصوات کلامی ساده از امکان پردازش آنی فعالیت های مغزی استفاده شده اما این نخستین باری است که رویکرد مذکور برای تشخیص کلمات و عبارات کلامی به کار می رود. باید در نظر داشت که ما با کمک دایره محدودی از لغات به این نتیجه دست پیدا کردیم اما امید می رود که در مطالعات آینده انعطاف پذیری و همچنین دقت تکنولوژی ترجمه فعالیت های مغزی بهبود پیدا کند.

بودجه این تحقیق براساس توافق تحقیقات آکادمیک این دانشگاه با فیسبوک تامین شده و از سال ۲۰۱۷ نیز کلید خورده است. در حالی که صنعت پزشکی چشم به این تکنولوژی دارد تا از آن برای بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به ALS و دیگر بیماری ها کمک بگیرد و امکان تکلم را برایشان فراهم نماید فیسبوک قصد دارد که از فناوری ذهن خوان خود برای توسعه عینک های واقعیت افزوده تحت کنترل مغز استفاده نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی