ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ثبت برخورد یک شهاب سنگ بزرگ به مشتری

یک منجم آماتور در تگزاس آمریکا عکس نادری از یک برخورد شهاب سنگی به جو خارجی غلیظ مشتری به ثبت رساند. «اتان چپل» برای رصد بارش‌های شهابی برساوشی آماده می‌شد اما تلسکوپش و دوربین آن ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

یک منجم آماتور در تگزاس آمریکا عکس نادری از یک برخورد شهاب سنگی به جو خارجی غلیظ مشتری به ثبت رساند.

«اتان چپل» برای رصد بارش‌های شهابی برساوشی آماده می‌شد اما تلسکوپش و دوربین آن رو به مشتری قرار داشتند. بعد از اینکه او داده‌های تلسکوپ را به نرم‌افزاری که برای تشخیص تلألوهای برخوردی طراحی شده وارد کرد از چنین برخوردی باخبر شد.

چپل با نگاه به تصاویر، تلألو نوری را در قسمت غربی کمربند استوایی مشتری (SEB) مشاهده کرد و آن را در توییتی به اشتراک گذاشت. این تلألو نور در ساعت 4:07 صبح به وقت جهانی اتفاق افتاد و در مدت زمان یک و نیم ثانیه به پایان رسید. فعلا این برخورد باید توسط منجمان دیگر مورد تأیید قرار بگیرد اما به احتمال زیاد نقطه نورانی دیده شده به خاطر برخورد شهابی بوده و ناشی از رعد و برق یا شفق مشتری نیست.

برخورد شهاب سنگی

این نقطه نورانی در نگاه اول به نظر بسیار کوچک می‌رسد اما باید این نکته را مد نظر داشت که مشتری بزرگترین سیاره منظورمه شمسی است و احتمالا این شهاب‌سنگ ابعاد خیلی بزرگی داشته که بر اثر انفجار آن چنین لکه نورانی مشهودی پدید آمده است.

پیشتر و در سال 1994 یک برخورد شهاب سنگی عظیم با جو مشتری باعث شده بود که اثر برخورد در لایه‌های گازی این سیاره باقی بماند. با این حال به گفته منجمان برخوردی که چپل مشاهده کرده آنقدر شدید نبوده که چنین اثری از خود برجای بگذارد. این نتیجه‌گیری بر اساس مشاهدات و تجربیات قبلی منجمان از برخوردهای شهاب سنگی مشتری به دست آمده است.

از سال 1994 تا به حال، منجمان 7 برخورد دیگر را هم روی مشتری ردیابی کرده‌اند اما شدت هیچکدام به اندازه برخورد 1994 نبوده است. نرخ برخورد شهاب‌سنگها با مشتری بسیار زیاد است و به حدود 2 تا 8 هزار برابر این نرخ روی زمین می‌رسد و بسیاری از آن‌ها آنقدر ضعیف هستند که نمی‌توان آن‌ها را از این فاصله و از روی زمین رصد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی