ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همولیتین
علمی

آتش‌بازی طبیعت؛ بارش شهابی برساوشی ۲۲ مرداد آسمان زمین را روشن می‌کند

از دیروز آسمان شب با بارش شهابی برساوشی (Perseids) روشن شده است. این بارش ها که از روز یکشنبه شروع شده اند تا روز سه شنبه ادامه خواهند داشت. امشب و بامداد فردا بهترین زمان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

از دیروز آسمان شب با بارش شهابی برساوشی (Perseids) روشن شده است. این بارش ها که از روز یکشنبه شروع شده اند تا روز سه شنبه ادامه خواهند داشت. امشب و بامداد فردا بهترین زمان برای تماشای این پدیده زیباست.

بارش های برساوشی هر سال در نیمه دوم مرداد ماه آغاز می شوند و در هر ساعت تا حداکثر 50 بارش را می توان در آسمان نظاره کرد. البته برخلاف بارش های سال پیش، بارش های امسال به دلیل موقعیت ماه که در نزدیکی این پدیده قرار گرفته کمی با چالش مواجه شده است. با این وجود این بارش ها آنقدر درخشان هستند که باز هم می توان آنها را دید.

بارش شهابی مصنوعی

کشورهایی که در نیمکره شمالی (مثل ایران) قرار گرفته اند بهترین موقعیت را برای دیدن بارش های برساوشی دارند. برای مشاهده آتش‌بازی در آسمان باید تا بامداد سه شنبه بیدار ماند. البته مشاهده برخی از بارش ها در ساعات پایانی غروب دوشنبه هم امکان پذیر است.

برای دیدن این پدیده باید از نور، درختان و آلودگی شهری به خوبی فاصله گرفت. یکی از بهترین مکان هایی که برای مشاهده بارش شهابی برساوشی توصیه شده، مناطق کویری است که می توان به دور از هیاهو و وسایل نقلیه آتش بازی طبیعت را به نظاره نشست.

روشن شدن آسمان زمین را باید هدیه ای از دنباله دار سوییف-تاتل (Swift-Tuttle) دانست. ذرات این دنباله دار پس از برخورد با اتمسفر بیرونی زمین در ارتفاع حدود 100 کیلومتری، آتش می گیرند و اینطور به نظر می رسد که ستارگان در حال سرازیر شدن به طرف زمین هستند. بیشتر ذرات اندازه ای در حد یک دانه برنج یا کمتر دارند. اگر نور بیشتری داشته باشند احتمالا کمی بزرگتر و در حد چند سانتی متر هستند.

بارش ها در صورت فلکی برساوش یا پرسئوس (Perseus) که در مجاورت صورت فلکی ذات الکرسی قرار گرفته، رخ می دهند. به همین دلیل این پدیده بارش شهابی برساوشی نام گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی