ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نوکیا N-Gage؛ موبایل گیمینگ که در زمان اشتباه معرفی شد

گاهی اوقات محصولی درست در زمان اشتباه معرفی می شود. نوکیا ان-گیج (N-Gage) در همین دسته از محصولات جای می گیرد. هرچند امروز گوشی های گیمینگ یکی پس از دیگری از راه می رسند، اما ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

گاهی اوقات محصولی درست در زمان اشتباه معرفی می شود. نوکیا ان-گیج (N-Gage) در همین دسته از محصولات جای می گیرد. هرچند امروز گوشی های گیمینگ یکی پس از دیگری از راه می رسند، اما نوکیا در آن زمان کمی جلوتر از زمان خود حرکت می کرد.

نوکیا N-Gage در سال 2003 و به عنوان رقیب کنسول نینتندو گیم بوی ادونس (2001) معرفی شد. این گوشی قابلیت های جالبی داشت، ولی با قیمت بالایی عرضه می شد. ان-گیج 300 دلاری توان رقابت با گیم بوی 100 دلاری را نداشت.

نوکیا N-Gage

البته نوکیا این گوشی را به عنوان کنسول قابل حمل معرفی نمی کرد. نوکیا ان-گیج در واقع یک گوشی هوشمند کامل با سخت افزاری شبیه نوکیا 3650 بود، با این تفاوت که نوکیا 3650 قیمت 400 دلاری داشت و به دوربین هم مجهز شده بود. با پرداخت 200 دلار بیشتر نسبت به گیم بوی، کاربران می توانستند به یک موبایل کامل با قابلیت پیام رسانی و اپلیکیشن های مختلف دست یابند. هرچند نگه داشتن این گوشی با آن ظاهر عجیب و غریبش برای مکالمه به هیچ عنوان جذابیتی نداشت.

نوکیا N-Gage

نوکیا ان-گیج پردازشگر سریع تری نسبت به گیم بوی ادونس داشت، اما از نظر ابعاد نمایشگر و رزولوشن در سطح پایین تری قرار می گرفت. همچنین کنترل بازی با کنسول نینتندو ساده تر از گوشی نوکیا بود. با این نوکیا ان-گیج قابلیت های گیمینگ بهتری داشت، به خصوص بازی چند نفره از طریق بلوتوث. کاربران گیم بوی ادونسد برای این کار باید از کابل GameLink یا آداپتور وایرلس استفاده می کردند.

نوکیا ان-گیج همچنین امکان بازی چند نفره آنلاین بر بستر اینترنت را هم فراهم می کرد. در واقع یکی از پرفروش ترین بازی های این پلتفرم یعنی Pocket Kingdom: Own the World که در سال 2004 معرفی شد بازی آنلاین چندنفره بود. در همین سال بازی World of Warcraft هم عرضه شد و توانست رکوردشکنی کند.

نوکیا N-Gage

بازی های بتل رویال در آن زمان چندان رایج نبودند و World of Warcraft را می توان نسخه قدیمی فورتنایت دانست. بازی Pocket Kingdom پس از عرضه WoW از محبوبیت افتاد و نتوانست فروش نوکیا ان-گیج را تقویت کند. با این حال میلیون ها کاربر به WoW روی آوردند، درست مثل امروز که فورتنایت را همه جا می بینیم. شاید اگر Pocket Kingdom موفقیت بیشتری کسب می کرد، می توانست آینده نوکیا و N-Gage را هم تحت تأثیر قرار دهد و این گوشی را به پرفروش ترین موبایل دنیا بدل کند.

نوکیا N-Gage

واقعیت اما جور دیگری رقم خورد. نوکیا نتوانست به اندازه کافی بازی بفروشد. بازی Finns طی سه سال فقط 3 میلیون نسخه فروخت، در حالی که سازندگان بازی انتظار فروش 6 میلیونی را داشتند. نوکیا هم در مجموع توانست 3 میلیون دستگاه از گوشی ان-گیج را وارد بازار کند.

گیم بوی ادونسد طی هفته های اول پس از عرضه، 100 برابر بیشتر از نوکیا ان-گیج فروش داشت و در نهایت فروش 27 برابری را نسبت به گوشی نوکیا تجربه کرد. با این حال معرفی N-Gage در آن دوران تصمیم جالبی بود و نشان می داد که نوکیا فکرهای خوبی در سر دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • امیروووو
    امیروووو | ۱۰ شهریور ۱۳۹۸

    نوکیا NGage خدایی گوشی خوبی بود

  • MATELF
    MATELF | ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

    مگه میشد با وجود نوکیا ب برند دیگه ای فکرم کرد؟

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

    نوكياي گذشته در مجموع جلوتر از زمان خودش ولي با تبليغات متواضعانه اي حضور داشت... عموما ايده هاي عجيب رو با جسارت خاصي انجام ميداد ولي اعتماد به نفس كافي براي ادامه و عرضه و تبليغات تهاجمي رو نداشت بنظرم....
    بجز سري n-gage ميشه از otg و ois و صفحات با نرخ رفرش بالا ،فوكوس ليزري و حتي برخي مدل هاي لمسي كه همه قبل از رقباي مطرح اش نوكيا استفاده ميكرد، يك تبلت اوليه منعطف ، كامپيوتر هاي جيبي خانواده مائمو ، پنل خورشيدي روي موبايل، و سري E تا حدي...حتي سرويس مسير يابي و جي پي اس آفلاين here كه خيلي بعد گوگل واردش شد، و البته اخيرا هم Nokia ozo camera در اين دسته جاي ميگيرن...

    شايد جالب باشه پتنت خيلي ژست هاي حركتي لمسي كه كمپاني هايي بجز خودش استفاده كردن در اختيار نوكيا بوده... يكي اش اينكه در كيبرد هاي لمسي وقتي يك دكمه رو فشار ميديد پيشنمايش حرف بالاش نمايش داده ميشه، و اين خاصيت كه در گالري اگر لبه صفحه به چپ و راست بكشيد عمل swipe انجام بشه و اگر از داخل تر انجام بديد بره تصوير بعدي يا قبلي ...

    اولي رو اپل سال2007 استفاده كرد و دومي رو htc كه هر 2هم در جريان شكايت هاي متقابل مجبور شدن حق امتياز نوكيا رو پرداخت كنن!

    در مجموع دچارحذف غير منصفانه اي شد... ولي خب بازگشت خوبي ام داشت، هرچند هويت اشو از دست داد...

  • Yking
    Yking | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

    واقعا اندازه ای که نوکیا در اون زمان خلاق بود اپل و گوگل و مایکروسافت هیچکوم نبودن.اگه انقد روی سیستم عامل کند و سنگین سیمبین پافشاری نمی کرد و محصولاتشو با اندروید عرضه میکرد الان نوکیا جای اپل و سامسونگ بود.در نهایتم با فروخته شدنش به مایکروسافت و ارائه گوشیای نوکیا با نام لومیا تحت سیستم عامل وینوزفون قبرش کنده شد.

مطالب پیشنهادی