ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

معجزه مهندسی؛ وقتی مرسدس بنز با رقص، خودرو را از چاله یا شنزار بیرون می آورد [تماشا کنید]

مرسدس بنز GLS را می توان یکی از لوکس ترین و پیشرفته ترین شاسی بلندهای حال حاضر جهان نامید. نسل جدید این خودرو که از آن با عنوان "S کلاس شاسی بلندها" یاد می شود، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

مرسدس بنز GLS را می توان یکی از لوکس ترین و پیشرفته ترین شاسی بلندهای حال حاضر جهان نامید. نسل جدید این خودرو که از آن با عنوان "S کلاس شاسی بلندها" یاد می شود، فروردین ماه گذشته معرفی شده و اشتوتگارتی ها حساب ویژه ای روی موفقیت آن باز کرده اند.

مرسدس بنز

در کنار انواع امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی، مرسدس بنز روی توانایی های آفرود بالای GLS نیز مانور زیادی داده و می گوید در صورت سفارش آپشن E-ACTIVE BODY CONTROL برای سیستم تعلیق، این شاسی بلند فول سایز در مسیرهای ناهموار و شنزارها گیر نمی افتد.

01-mercedes-benz-gls-2019-x167-extreme-desert-test-drive

آپشن E-ACTIVE BODY CONTROL در GLE قیمتی برابر با 7,735 یورو دارد

اما آپشن 7,735 یورویی E-ACTIVE BODY CONTROL چیست که مرسدس بنز تا این حد به آن اعتماد دارد؟ در مطلب حاضر قصد داریم نگاهی گذرا به عملکرد و قابلیت های این آپشن داشته باشیم. اگر نسبت به مباحث فنی و آپشن های پیشرفته علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم با ادامه مطلب دیجیاتو را همراهی نمایید.

آپشن E-ACTIVE BODY CONTROL برای اولین بار با نسل چهارم GLE معرفی شد. این آپشن ترکیبی از سیستم های اسکن مسیر، ایرمتیک (Airmatic) و کنترل جادویی بدنه (Magic Body Control) بوده و از طریق سیستم هیبرید نرم 48 ولتی جدید مرسدس بنز تغذیه می شود.

با سفارش آپشن مذکور هر کدام از کمک فنرها به سیلندرهای هیدرولیک تجهیز می شوند. این سیلندرها امکان کنترل و مدیریت رفتارهای هر چرخ به طور مستقل را فراهم نموده و در اصل هسته اصلی آپشن E-ACTIVE BODY CONTROL را تشکیل می دهند.

mercedes benz e active body control

وجود چنین آپشنی اجازه می دهد سیستم تعلیق خودرو خود را بهتر با شرایط جاده تطبیق داده و سطحی دلخواه از میزان راحتی را برای راننده و دیگر سرنشینان به ارمغان بیاورد. البته این یکی از قابلیت های آپشن E-ACTIVE BODY CONTROL بوده و به واسطه آن GLS و GLE توانایی های دیگری دارند که می توانید بخشی از آن را در دو ویدیوی زیر مشاهده فرمایید.

با توجه به پتانسیل های آپشن E-ACTIVE BODY CONTROL مهندسین مرسدس بنز، امکانات و حالت های ویژه ای را برای رانندگی با دو شاسی بلند GLE و GLS تعریف کرده اند که عبارتند از:

حالت جنبش یا تکان های پی در پی (Rocking mode)

تکان های پی در پی همان حالت یا قابلیتی است که مرسدس بنز اخیرا زیاد به آن پرداخته است. این قابلیت بخشی از مد رانندگی در مسیرهای آفرود بوده و برای مواقعی که خودرو گیر افتاده یا تایرهای آن چسبندگی مناسبی ندارند، تعریف شده است. با انتخاب حالت تکان های پی در پی، سیستم تعلیق پیشرفته به وسیله کم و زیاد کردن پیوسته ارتفاع، به نوعی اتاق خودرو را بازی داده و با افزایش لحظه ای چسبندگی تایرها، سبب حرکت و خارج شدن خودرو از چاله یا شنزار می شود.

کنترل جداگانه چرخ ها (Individual wheel actuation)

کنترل جداگانه چرخ ها دیگر قابلیتی است که برای رانندگی در حالت آفرود تعریف شده است. این قابلیت راننده را قادر می سازد با استفاده از نمایشگر مرکزی و در محیطی گرافیکی، ارتفاع هر چرخ را بدون توجه به ارتفاع سایر چرخ ها تنظیم کند.

مرسدس بنز این قابلیت جالب را برای مواقعی که ارتفاع یک طرف بیش از حد پایین بوده و یا تنها یکی از چرخ ها گیر افتاده، توصیه می کند.

mercedes-benz-e-active-body-control-overview_35

کاهش ارتفاع عقب خودرو هنگام گذاشتن یا برداشتن لوازم از قسمت بار

وقتی که راننده با فشردن دکمه مربوطه اعلام کند که قصد گذاشتن یا برداشتن لوازم از قسمت بار را دارد، ارتفاع عقب خودرو نسبت به وضعیت فعلی 40 میلی متر پایین می آید تا دسترسی به این بخش آسان تر شود. حداکثر کاهش ارتفاع در این حالت 70 میلی متر اعلام شده و با بسته شدن درب، ارتفاع خودرو به وضعیت قبلی باز می گردد.

mercedes-benz-gls rear

به غیر از موارد فوق E-ACTIVE BODY CONTROL برخی از قابلیت هایی را که پیش تر با مرسدس بنز S کلاس معرفی شده اند، ارتقا داده است. این قابلیت ها نیز عبارتند از:

خم کردن خودرو به سمت داخل پیچ

حتما دیده اید که موتورسواران هنگام عبور از یک پیچ، بسته به سرعت خود به سمت داخل پیچ خم می شوند. آپشن E-ACTIVE BODY CONTROL در مرسدس GLE کار مشابهی را انجام داده و در پیچ ها با کنترل ارتفاع یک سمت خودرو آن را تا 3 درجه به سمت داخل پیچ خم می کند. به گفته مرسدس بنز با این کار نیروهای جانبی وارد شده به کابین کاهش یافته و آسایش سرنشینان بیشتر تامین می شود.

اسکن سطح مسیر

آپشن E-ACTIVE BODY CONTROL در ترکیب با دوربین های دوگانه چند منظوره می تواند از حرکات اضافی اتاق خودرو هنگام عبور از مسیرهای ناهموار نیز پیشگیری کند. این آپشن طبق داده های دریافتی پیوسته میزان ارتفاع یا نرمی هر چرخ را برای خنثی کردن اثر ناهمواری ها تنظیم می کند.

در پایان به منظور درک بهتر قابلیت های بسیار پیشرفته E-ACTIVE BODY CONTROL دعوت می کنیم کلیپ زیر را نیز که مربوط به تست بیابانی مرسدس بنز GLS است، مشاهده فرمایید.

در ویدیو فوق، خودرو مشکی مجهز به سیستم فنربندی E-ACTIVE BODY CONTROL است و خودرو دیگر از فنربندی معمولی استفاده می کند که اختلاف عملکردی فاحشی را با خودرو مشکی رنگ نشان می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی