ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان MIT رشته رباتیکی ساخته اند که درون رگ های مغز حرکت می کند

دانشگاه MIT نوعی رشته رباتیک طراحی کرده که می‌تواند به خاطر ابعاد کوچکش وارد رگ‌های مغز انسان شود. این رشته رباتیک با استفاده از آهنربا و نیروی مغناطیسی در مسیرهای پیچیده و پر پیچ و ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

دانشگاه MIT نوعی رشته رباتیک طراحی کرده که می‌تواند به خاطر ابعاد کوچکش وارد رگ‌های مغز انسان شود. این رشته رباتیک با استفاده از آهنربا و نیروی مغناطیسی در مسیرهای پیچیده و پر پیچ و خم عروق مغزی کنترل می‌شود. به عقیده تیم توسعه دهنده این اختراع می‌تواند در آینده برای درمان سکته‌های مغزی یا آنوریسم مورد استفاده قرار بگیرد.

تیم تحقیق اشاره کرده که سکته مغزی پنجمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده است. اگر سکته حاد را بتوان طی 90 دقیقه اول درمان کرد، احتمال بهبود به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند. این رشته رباتیک می‌تواند از آسیب‌های دائمی جلوگیری کند.

رشته رباتیک

آنها اشاره داشته‌اند که رشته‌های پزشکی متداول فعلی باید به صورت دستی هدایت شوند. این ابزار عموما از آلیاژها فلزی درست می‌شوند که با لایه‌ای از پلیمر پوشانده شده‌اند. چنین موادی ممکن است در مسیر رگ‌ها سایش به وجود آورده و باعث صدمه به آن‌ها شوند.

هسته این رشته رباتیک از آلیاژ نیکل-تیتانیوم درست شده و قابل ارتجاع و خم شدن است. در واقع این سیم بعد از خم شدن به شکل اولیه خود باز می‌گردد. در آزمایشات، تیم تحقیق روی این آلیاژ را با ترکیب لاستیک مانندی پوشاندند که در آن عناصر مغناطیسی هم وجود داشت.

در ادامه تیم تحقیق از یک آهنربای مغناطیسی برای هدایت رشته رباتیک مذکور بهره گرفتند تا آن را در مسیر دلخواه هدایت کنند. این رشته در یک ماده هیدروژل هم پوشانده شد که برای حرکت در مسیرهای باریک لغزندگی لازم را برای آن فراهم می‌کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی