ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هواوی کانکت
تکنولوژی

یادداشت: روایت معاون وزیر ارتباطات از رویداد هواوی کانکت ۲۰۱۹

نویسنده این یادداشت، «ستار هاشمی» سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. رویداد «Huawei Connect 2019» از ۲۷ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۳۸۹ در شهر شانگهای کشور چین به میزبانی شرکت ...

ستار هاشمی
نوشته شده توسط ستار هاشمی | ۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

نویسنده این یادداشت، «ستار هاشمی» سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

رویداد «Huawei Connect 2019» از ۲۷ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۳۸۹ در شهر شانگهای کشور چین به میزبانی شرکت هواوی برگزار شد. محوریت اصلی این رویداد، نمایش دستاورد‌های شرکت هواوی، مخصوصاً در حوزه‌های هوش مصنوعی بود. هواوی همچنین در این رویداد، آخرین دستاوردها، برنامه‌ها و البته چالش‌های خود را در راستای توسعه و پیشبرد 5G و اینترنت اشیا را مطرح کرد.

در این رویداد شرکت هواوی از یک زیست بوم کامل مرتبط با شبکه‌های محاسباتی، شبکه‌های ارتباطی و هوش مصنوعی رونمایی کرد و در نهایت مدل های جدیدی از پردازشگرهای خاص محاسبات هوش مصنوعی (NPU) با نام های Ascend و Kunpeng ارایه کرد. NPU های جدید در چندین مدل از گوشی‌های هواوی و آیفون استفاده می‌شوند و گامی مهم در نفوذ گسترده هوش مصنوعی در زندگی و جامعه به شمار می آید. هواوی مفهوم Advanced Intelligence را مطرح می‌کند طوری که صنعت پردازش و محاسبات به صورت خاص به سمت هوش مصنوعی سوق پیدا می‌کند.

نکته جالب این رویداد استفاده و توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی در زندگی روزمره مردم و همچنین در صنایع سبک و سنگین بود به صورتی که سعی بر استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در بسیاری از کاربردها است؛ به عنوان مثال تفکیک زباله‌ها به کمک ربات‌های هوشمند نمونه‌ای از این کاربردها بود که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته بود.

شبکه 5G، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به عنوان محورهای رویداد هواوی کانکت ۲۰۱۹ مطرح شدند. همچنین Cloud-as-a-Service یا CaaS به عنوان یک موضوع بسیار جدی مطرح شد طوری که هدف عمومی سازی سرویس‌های محاسباتی با هزینه مناسب را دنبال می‌کند. در این رویداد یک کلاستر ویژه پردازش‌های هوش مصنوعی تحت عنوان ATLAS 900 رونمایی شد که ادعا می‌شود توانمند‌ترین کلاستر جهان در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. به نظر می‌رسد که وجود چنین کلاستری راه را برای استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی باز خواهد کرد.

شرکت‌هایی که توان مهیا سازی منابع لازم برای آموزش و پردازش مدل‌های هوش مصنوعی را در اختیار ندارند می‌توانند به راحتی از وجود چنین کلاستری بهره بگیرند. به صورت کلی مسئولان شرکت به صراحت اعلام داشتند که هواوی استراتژی و تمرکز چند سال آینده خودش را به سمت تکنولوژی های محاسباتی که پیش نیاز و لازمه‌ی توسعه و پیشرفت حوزه هوش مصنوعی است قرار داده است و به عبارتی در حال تبدیل از شرکت ارتباطی محض به یک شرکت فعال در حوزه ی محاسباتی است و در نهایت قصد تلفیق تکنولوژی های اتصال (Connectivity) و محاسباتی (Computing) را دارد.

در یکی از نشست‌ها، از Tech4All به عنوان یک موضوع مهم بشردوستانه نام برده شد که ایده اصلی آن «تکنولوژی برای همه» است. این موضوع عنوان می‌کند که تکنولوژی تنها نباید در اختیار بخشی از افراد قرار گیرد که توانایی پرداخت هزینه‌های مرتبط را دارند، بلکه باید در دسترس قشر ضعیف و کم توان نیز قرار گیرد. شرکت هواوی، Tech4All را به عنوان یک استراتژی دنبال می‌کند و یونسکو به عنوان یکی از اولین گام‌ها با کمک هواوی قصد بهره گیری از هوش مصنوعی برای ایجاد یک تحول آموزشی در آفریقا را دارد تا بی‌سوادی را ریشه کن کند.

در این رویداد با اشاره به جمعیت‌های شهری، تاکید زیادی بر شهر هوشمند و چگونگی حرکت از شهرهای سنتی به سمت شهرهای هوشمند بود و به رشد جمعیت به عنوان یک موضوعی که هوشمند سازی شهرها خصوصا کلان شهرهای بزرگ را به یک الزام تبدیل می‌کند اشاره شد. هواوی به عنوان یک شرکت سعی کرده بود با ارایه زیست بومی هماهنگ، تمامی ملزومات شهرهای هوشمند را پوشش دهد.

شرکت هواوی در حوزه سیستم عامل هم فعالیت های مهمی انجام داده است از جمله انتشار سیستم عامل ویژه‌ی IoT و دستگاه های هوشمند که اکنون در حال استفاده است. در یک از جلسات مدیر عامل بنیاد لینوکس به عنوان سخنران کلیدی، به نقش کلیدی پلتفرم های متن باز در توسعه حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و یک نکته جالب توجه عنوان کرد که تقریبا تمامی پردازش‌های حوزه هوش مصنوعی روی سکوهای متن باز انجام می‌گیرد و این خود به تنهایی تاکید بر جدا ناپذیری فضای متن باز و هوش مصنوعی دارد.

در این رویداد از کمبود نیروی کار و متخصص یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به عنوان یکی از چالش‌های کلیدی و موانع مهم پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی نام برده شد که البته این چالش در کل کشورهای دنیا برای پیشبرد هوش مصنوعی وجود دارد. احتمالا در آینده بسیار نزدیک و با فراگیر شدن سرویس‌های هوشمند ما نیز با مشکل کمبود نیروی متخصص حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین روبرو خواهیم بود که امروز با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در دانشگاه ها و آکادمی های آموزشی می‌توان این مانع بسیار مهم را مرتفع ساخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی