ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رکوردشکنی در دو ماراتن
تکنولوژی

بیست ثانیه سرنوشت ساز؛ فناوری چگونه به رکوردشکنی تاریخی ماراتن کمک کرد؟

قهرمان المپیک ریو با درهم شکستن رکوردهای قبلی برای نخستین بار ماراتن ۴۲ کیلومتری را زیر ۲ ساعت طی کرد اما بخشی از این موفقیت مدیون فناوری بوده است. «الیود کیپچوگ»، دونده پر افتخار کنیایی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

قهرمان المپیک ریو با درهم شکستن رکوردهای قبلی برای نخستین بار ماراتن ۴۲ کیلومتری را زیر ۲ ساعت طی کرد اما بخشی از این موفقیت مدیون فناوری بوده است.

«الیود کیپچوگ»، دونده پر افتخار کنیایی با ثبت رکورد ۱ ساعت و ۵۹ دقیقه و ۴۰ ثانیه در ماراتن وین از سدی عبور کرد که کسی فکر نمی کرد به این زودی‌ها فتح شود. سالهاست دوندگان ماراتن برای به پایان رساندن این مسافت در کمتر از  ۲ ساعت تلاش می کنند اما هر بار شکست خورده بودند.

کیپچوگ که سابقه کسب چندین مدال طلای جهان و المپیک را در کارنامه دارد، به لطف فناوری های مدرن توانسته به این مهم دست پیدا کند. INEOS، سازمان دهنده این مسابقات رکوردشکنی در دو ماراتن را با دستاوردهای «راجر بنیستر»، یوسین بولت و پا گذاشتن نیل آرمسترانگ روی ماه مقایسه کرده که گزینه آخر از همه درست‌تر به نظر می رسد چرا که در آنها فناوری نقش پر رنگی ایفا کرده است.

سازمان دهندگان این رویداد برای فراهم کردن مقدمات رکوردشکنی در دو ماراتن پیش از هر چیز سراغ متخصصان هواشناسی رفتند تا بر اساس شرایط آب و هوایی بهترین زمان برای سوت آغاز را انتخاب کنند.

رکوردشکنی در دو ماراتن

اسپانسر مسابقه با صرف هزینه ای سنگین ۴۱ نفر از قهرمانان دو ماراتن جهان را استخدام کرده بود تا به عنوان بادگیر و پیس میکر در مقابل کیپچوگ حرکت کنند. این افراد هر چهار کیلومتر جایشان را با دونده های تازه نفس عوض می کردند و تا خط پایان پا به پای قهرمان کنیایی حرکت کردند.

روی یکی از خودروهای مسابقه لیزری نصب شده بود که بهترین مسیر برای حرکت را مشخص می کرد. علاوه بر این یک دوچرخه سوار در طول مسیر ژل‌های انرژی‌زای حاوی قندهای ساده را به دست دونده می رساند تا توان خود برای ادامه مسیر را حفظ کرده و نیازی به توقف نداشته باشد.

رکوردشکنی در دو ماراتن

در نهایت باید به نسخه ویژه ای از کفش نایکی %Next اشاره کرد که از فیبر کربن و با هدف افزایش بازدهی متابولیک دونده تا ۵ درصد طراحی شده بود. شاید این موارد ساده به نظر برسد اما میلیون ها دلار برای فراهم کردن شرایطی هزینه شده تا در نهایت یک انسان بتواند ۴۲ کیلومتر را زیر ۲ ساعت طی کند.

رکوردشکنی در دو ماراتن

کیپچوگ در طول ماراتن بیش از ۴۰۰ بار مسافت ۱۰۰ متر را در ۱۷ ثانیه طی کرده و سرعت میانگین ۲۱ کیلومتر در ساعت را از خود به جا گذاشته است. از آنجا که این ماراتن تحت شرایطی خاص برگزار شده بود کماکان از نظر فدراسیون جهانی رکورد رسمی مسابقات ۲ ساعت و ۱ دقیقه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۱ مهر ۱۳۹۸

    یکی از یوتوبر ها سرعت میانگین دویدن این ورزشکار در این ماراتن رو روی تردمیل شبیه سازی کرد،هیچ کس نتونست بیشتر از ۶۰ ثانیه دووم بیاره :/تازه تردمیل مقاومت هوا رو هم ندارهه

    • یونس مرادی
      یونس مرادی | ۲۱ مهر ۱۳۹۸

      الیود کیپچوگ برای شکستن رکورد ماه ها تمرین کرده و ظاهرا هفته ای ۲۲۰ کیلومتر می دویده. کار هرکسی نیست واقعا

مطالب پیشنهادی