ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چربی‌های انباشته شده در دستگاه تنفسی افراد چاق برای اولین بار مشاهده شد

محققان در مطالعات جدید خود موفق شدند برای اولین بار حجم قابل توجهی از بافت های چربی را در دیواره های مجاری تنفسی افرادی که از اضافه وزن یا چاقی رنج می برند مشاهده کنند. ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

محققان در مطالعات جدید خود موفق شدند برای اولین بار حجم قابل توجهی از بافت های چربی را در دیواره های مجاری تنفسی افرادی که از اضافه وزن یا چاقی رنج می برند مشاهده کنند. آنها می گویند ذخیره شدن چربی در دیواره های دستگاه تنفسی می تواند توضیحی باشد بر اینکه چرا افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و آسم قرار دارند.

«پیتر نوبل» (Peter Noble)، یکی از نویسندگان مقاله از دانشگاه استرالیای غربی (University of Western) در رابطه با پژوهش جدید می گوید:

«پزشکان قبلاً چاقی یا اضافه وزن را به بیماری هایی مثل آسم یا نشانه های پیشرفته این بیماری ربط داده بودند. محققان معتقدند این رابطه را می توان با وارد آمدن فشار زیاد روی ریه ها یا افزایش التهاب ناشی از این فشار توضیح داد.»

محققان در مطالعات خود در مورد ارتباط بافت چربی و شاخص توده بدنی (BMI) با بیماری تنفسی به فرضیه سازی پرداختند. پزشکان با مطالعه روی بافت ریه 52 فرد فوت شده، رابطه ای مستقیم بین افزایش شاخص توده بدنی و انباشته شدن بافت چربی در مجاری تنفسی یافتند.

چربی های انباشته در دیواره دستگاه تنفسی
نمایی از دیواره خارجی دستگاه تنفسی که چربی های انباشته شده بین لایه ماهیچه نرم (ASM) و بافت همبند پوششی را نشان می دهد.

«نوبل» ضمن اشاره به اینکه انباشته شدن چربی در مجاری دستگاه تنفسی در مسیر جریان هوا اختلال ایجاد کرده و التهاب ریه ها را افزایش می دهد می گوید:

«ما فکر می کنیم این مسئله [انباشته شدن چربی] سبب ضخیم شدن دیواره دستگاه تنفسی می شود و با اختلال در ورود و خروج هوا علایم بیماری آسم را در فرد آشکار می کند.»

مطالعه مورد بحث ابعاد کوچکی دارد؛ بنابراین برای درک عمیق تر ارتباط میان چربی های انباشته شده در دیواره های مجاری تنفسی و بیماری های تنفسی، به مطالعات بیشتر نیاز است. با این وجود یافته های این تحقیق جالب توجه هستند.

«Thierry Troosters»، رییس انجمن ریه اروپا (European Respiratory Society) معتقد است این تحقیق برخی تغییرات فیزیولوژیکی خاص روی مجاری تنفسی فرد که ناشی از انباشته شدن چربی هستند را توضیح داده و به این معنی است که توصیه به کاهش وزن در افراد سنگین وزنی که از بیماری آسم رنج می برند، می تواند به طور قابل ملاحظه ای روی درمان اثر مثبت بگذارد. وی در این رابطه می گوید:

«این تحقیق قدم بزرگی به منظور یافتن رابطه ای بین وزن بدن و بیماری های تنفسی است و نشان می دهد چطور اضافه وزن یا چاقی می تواند علایم بیماری آسم را شدیدتر کند. این یافته فراتر از این مشاهده ساده است که افراد چاق برای برداشتن بار از روی دستگاه تنفسی خود باید فعالیت بیشتری کرده و بیشتر نفس بکشند. این تحقیق به تغییرات حقیقی مجاری تنفسی که به چاقی مرتبط هستند اشاره می کند.»

چالش بزرگ بعدی برای محققان یافتن روشی برای اندازه گیری میزان بافت چربی در افراد زنده است که بر یافته های مطالعه فعلی مهر تایید زده و به پزشکان در مورد اثرگذار بودن کاهش وزن در پایین آوردن میزان چربی انباشته شده در ریه ها کمک می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی