ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

طاسی
علمی

کار کردن برای ساعت های طولانی باعث طاسی می شود

دانشمندان مدعی شده اند که کار کردن برای ساعت های طولانی شانس طاسی را در افراد دو برابر می کند. محققان دریافته اند مردانی که بیشتر از ۵۲ ساعت در هفته کار می کنند موی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

دانشمندان مدعی شده اند که کار کردن برای ساعت های طولانی شانس طاسی را در افراد دو برابر می کند. محققان دریافته اند مردانی که بیشتر از ۵۲ ساعت در هفته کار می کنند موی سر خود را با سرعت دو برابر بیشتر از آنهایی که کمتر از ۴۰ ساعت در هفته کار می کنند از دست خواهند داد.

آنها معتقدند که این مساله احتمالا به خاطر استرس ناشی از کار زیاد و نبود استراحت کافی به عنوان اصلی ترین دلیل رخ می دهد. این تحقیق که با مشارکت بالغ بر ۱۳ هزار مرد انجام گرفت برای نخستین بار با هدف بررسی اثرات کار طولانی مدت روی ریزش مو صورت پذیرفت.

طاسی

تغییرات در سطح هورمون ها که در زمان وارد شدن استرس رخ می دهد روی نواحی مختلفی از بدن اثر می گذارد. وقتی این هورمون های اضافه تولید می شوند می توانند الگوهای رشد فولیکول های مو در سطح پوست را متوقف نمایند.

پژوهش های قبلی نشان می داد که استرس بنابر دلایلی نامعلوم باعث حمله سیستم ایمنی بدن به این فولیکول ها می شود. علاوه بر این، تصور می شود که استرس موی سر را پیش از اتمام مرحله رشد وارد فاز استراحت یا کاتاژن می کند که در واقع پایان رشد فعال مو حساب می شود. از آنجایی که در این مرحله هیچ موی جدیدی رشد نمی کند، اگر این موها دچار ریزش شوند سر طاس می شود.

طاسی

در این پژوهش، محققان دانشکده پزشکی Sungkyunkwan در سئول کره جنوبی ۱۳۳۹۳ مرد در بازه سنی ۲۰ تا ۵۹ سال را از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی  تحت نظر گرفتند.

آنها این افراد را به سه گروه عادی (که ۴۰ ساعت در هفته کار می کردند)، طولانی (با ۵۲ ساعت کار در هفته)، و خیلی طولانی (بیش از ۵۲ ساعت کار در هفته) تقسیم کردند.

سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، درآمد ماهانه، سیگاری بودن یا نبودن و برنامه کاری از دیگر فاکتورهایی بودند که در این بررسی مورد توجه قرار گرفتند. آنها در انتها دریافتند که ساعت های کار طولانی باعث ریزش مو در این مردان می شد. بروز طاسی در گروه نخست تا پایان دوره بررسی ها در حدود دو درصد، در گروه طولانی سه درصد و در گروه خیلی طولانی حدود ۴ درصد بود.

طبق گفته محققان استرس اصلی ترین عامل بروز طاسی در این افراد بوده که با آسیب زدن به فولیکول ها و وارد کردن مو به فاز کاتاژن ریزش آنها را در پی داشته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی