ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۵۰۰۰ دامنه جدید در ابر آروان فعال شد؛ گزارشی از ۱۶۰ ساعت قطعی اینترنت در ایران

ابر آروان در گزارشی که برای وضعیت قطعی اینترنت این روزهای کشور و مشکلاتی که گریبانگیر کسب‌وکارهای ایرانی شده خبر داده که از روز یک‌شنبه تا پایان قطعی اینترنت ثابت، ۵۰۰۰ دامنه‌ جدید بر بستر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۰

ابر آروان در گزارشی که برای وضعیت قطعی اینترنت این روزهای کشور و مشکلاتی که گریبانگیر کسب‌وکارهای ایرانی شده خبر داده که از روز یک‌شنبه تا پایان قطعی اینترنت ثابت، ۵۰۰۰ دامنه‌ جدید بر بستر ابر آروان فعال شدند تا سرور کسب‌وکارها باقی و فعال بمانند.

عصر روز شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ آغاز کابوس برای فعالان تجارت الکترونیک در ایران بود؛ آنها از اتصال به اینترنت جهانی محروم ماندند و بدون آنکه بدانند تاریخ وصل شدن مجدد کی خواهد بود وارد این کابوس شدند. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌هایی که قرار بود ناجی فناوری و اقتصاد کشور باشند، با چنان شوکی مواجه شدند که احتمالا تمام تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های آتی‌شان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

روند قطع اینترنت در روز شنبه

تیم ابر آروان در دوازده ساعت اولیه تلاش کرد تا سرویس‌های پرکاربرد مانند تپسی، اسنپ، نشان، بانک‌ها و سامانه‌های حیاتی دردسترس باشند و سعی کرد با در اختیار قرار دادن تمام منابع خود به مشتریانش؛ کسب‌وکار آنها را زنده نگه‌دارد.

مسیریابی هوشمندی که کمتر از یک روز زنده ماند

ابر آروان بعد از مشکلی که پیش آمد، سعی کرد تا برای حل مشکل کسب‌وکارهای ایرانی راه‌حلی بیابد و بعد از چند ساعت تلاش توانست در صبح روز یکشنبه، مسیریابی هوشمند (Routing) ابرآروان را به عنوان یکی از ماژول‌های مهم محصول شبکه توزیع محتوا یا CDN برقرار سازد؛ ابزاری که ترافیک اینترنت بین‌الملل را از دیتاسنترهای فاقد اینترنت (شامل ایرانسل، همراه ‌اول، رسپینا، های‌وب، فن‌آوا و دیتاسنتر‌های تبریز، مشهد و شیراز) به دیتاسنترهای متصل به اینترنت بین‌الملل (آسیاتک، افرانت، مبین‌نت) هدایت می‌کرد تا کسب‌وکارهایی که در خارج از ایران سرور داشتند بتوانند بر بستر اینترانت داخلی سرویس‌دهی کنند و کسب‌وکارهایی که در داخل کشور سرور داشتند بتوانند از خارج از کشور نیز در دسترس باشند.

اما این راه حل هم ساعت ۱۵ روز یکشنبه ۲۶ آبان باز متوقف شد چرا که به مدت نیم ساعت و با از دسترس خارج شدن دیتاسنترهای افرانت و مبین‌نت، این اتصال هم از دست رفت. به‌کمک تنها روزنه‌ی باقی‌مانده در دیتاسنتر آسیاتک و بازگشت دو دیتاسنتر قبلی به مدار، ابر آروان توانست مجدد تمامی کسب‌وکارهای سرویس‌گیرنده‌ی خود را به اینترنت وصل کند.

روند ترافیکی ابر آروان پیش از قطعی اینترنت و پس از آن، در طول یک هفته تا برقراری اینترنت در سطح کشور

پس از پایداری دسترسی کسب‌وکارهای بزرگی هم‌چون اسنپ، تپسی، نشان، فوتبالی، تپسل و... حجم بالایی از درخواست از سمت سایر وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارها به‌سمت ابر آروان آمد.

به نقش از گزارش ابر آوران «پاسخ‌گویی به این حجم افزایش مشتری و کاربران‌شان، اگرچه بدون اختلال نبود اما با وجود مشکلات گسترده در زیرساخت کشور با کم‌ترین اختلال ممکن انجام شد و امکان دسترسی هزاران کسب‌وکار ایرانی به اینترنت را به‌وجود آورد. از روز یک‌شنبه تا پایان قطعی اینترنت ۵۰۰۰ دامنه‌جدید، بر بستر ابر آروان فعال شدند تا سرور کسب‌وکارها باقی و فعال بمانند. »

چرا ابر آروان اختلالی نداشت؟ 

دسترسی به اینترنت روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان با ورود دیتاسنترهای اپراتور همراه اول به مدار تقویت شد، به‌دنبال آن، از روز جمعه دیتاسنتر ایرانسل و باقی سرویس‌دهندگان اینترنتی وارد مدار شدند و وضعیت دسترسی به اینترنت برای این کسب‌وکارها شکل پایدارتری پیدا کرد.

گفته می‌شود در این مدت، دسترس‌پذیری وب‌سایت‌ها برای کاربران‌شان با فعال‌سازی CDN یا شبکه‌ی توزیع محتوا محقق و دسترسی خود کسب‌وکارها به اینترنت با فعال‌سازی یک ابرک از محصول رایانش ابری ابر آروان تامین می‌شد. اما شاید در این میان شبهه‌ای پیش بیاید که اساسا چرا ابر آروان اختلالی نداشت؟ 

در جواب باید گفت ابر آروان بزرگ‌ترین زیرساخت ابری داخل کشور را با ۱۵ نقطه حضور در دیتاسنترهای داخلی -که از ۸ اپراتور ارایه‌دهنده‌ اینترنت سرویس می‌گیرند- در اختیار دارد، به‌علاوه ۱۵ نقطه‌ حضور در دیتاسنترهای خارجی، حمایت‌کننده‌ی پایداری سرویس‌های ابر آروان هستند.

محصول شبکه‌ی توزیع محتوا یا CDN ابر آروان با در اختیار داشتن این سرورهای توزیع‌شده در نقاط مختلف، این امکان را داشت که با از دسترس خارج شدن هر نقطه‌ی حضور یا افزایش بار ترافیکی، درخواست‌ها را به نزدیک‌ترین سرور بعدی بفرستد. به این ترتیب با توزیع بار میان سرورها، بالا‌ترین میزان دسترس‌پذیری را برای کاربران فراهم می‌کرد. در این ساختار در اختیار داشتن حتا یک روزنه‌ی کوچک از اینترنت کفایت می‌کند تا توزیع بار انجام شود و دسترسی به اینترنت برقرار باشد.

از میان این ۸ اپراتور، ابر آروان در هر سه دیتاسنتر سرویس‌دهنده‌ فعال شامل آسیاتک، مبین‌نت و افرانت حضور داشت و توانست دسترسی دایمی به اینترنت را به‌کمک ابزار مسیریابی هوشمند حفظ کند.

به گزارش ابر آروان، در طول ۶ روز اوج قطعی اینترنت، ۴٬۳۹۸ تماس و ۲٬۸۶۰ تیکت مشتریان پاسخ داده شده در این پاسخ‌ها تلاش شده تا خدمات به صورت عادلانه انجام شود؛ به عنوان مثال برخی کسب‌وکارهای بزرگ که مصرف بالایی داشتند با تعامل و با فعال‌سازی بازه‌ی رایگان، سرویس گرفتند و یا کسب‌وکارهایی که به‌دلیل اختلال در درگاه‌های پرداخت، امکان شارژ کیف پول‌شان را نداشتند با همکاری تیم فروش ابر آروان از سرویس بهره‌مند شدند. حتی می‌توان گفت برخی استارتاپ‌ها حضورا به ساختمان این شرکت مراجعه کرده و با کمک تیم فنی، به اینترنت وصل شدند تا سرویس‌هایشان را رفع اشکال نمایند.

افزایش حداقل موجودی کیف‌پول مشتریان ابر آروان؛ یک تصمیم سخت ولی اجباری

گفتنیست در تمام مدت دست و پنجه نرم کردن با مشکل قطعی اینترنت؛ ابر آروان بدون تغییر قیمت‌گذاری خدمات خود را به مشتریانش ارائه داد و بنا بر گزارشی که منتشر ساخته تا ۹۵درصد مشتریان CDN و ۱۰۰ درصد مشتریان DNS هم‌چنان رایگان سرویس‌دهی شدند.

تنها تغییر، افزایش حداقل موجودی کیف پول فقط و فقط برای ایجاد ابرک جدید و بدون هیچ‌گونه تغییر قیمت بود، با این توضیح که مازاد مبلغ مصرف به حساب کاربران بازگردانده خواهد شد. ابر آروان دلیل این افزایش قیمت را اینچنین شرح داده است:

«بدون شک دسترسی به اینترنت جزو حقوق اولیه‌ی هر شهروندی است و عدم دسترسی به اینترنت توجیه‌ناپذیر است. ابر آروان برای سرویس‌دهی به کسب‌وکارهای آنلاین ایجاد شده است و وظیفه دارد در هر وضعیتی تا جای ممکن دسترس‌پذیری آن‌ها را تامین کند. اما در کنار کسب‌وکارها، ابر آروان در زمان اختلال مورد استفاده‌ گسترده‌ برخی VPN Providerها قرار گرفت. این موضوع در وضعیت ویژه‌ی کشور باعث شد نهادهای نظارتی برای کنترل و کاهش تعداد سرویس‌دهندگان VPN از ابر آروان بخواهند در کم‌تر از یک ساعت سیستم پرداخت Pay-As-You-Go خود را قطع کند وگرنه دسترسی تمام سرویس‌های ابر آروان به اینترنت قطع شود. ابر آروان تصمیم گرفت با پاسخ به دغدغه‌های زیرساختی‌ استارتاپ‌ها و تامین پایه‌ای‌ترین نیازشان در اتصال به اینترنت، کمک کند تا این شرکت‌ها به سایر موضوعات کسب‌وکاری‌شان در چنین موقعیت پرفشاری بپردازند از نظر فنی و در چند دقیقه امکان ایجاد چنین تغییری برای ابر آروان وجود نداشت، از طرفی متوقف کردن امکان ثبت‌ نام جدید در ابر آروان نیز باعث می‌شد بسیاری از کسب‌وکارها که نیازمند کمک ابر آروان بودند، دچار مشکل شوند. تنها تصمیم ممکن برای ما در آن وضعیت، قبول افزایش حداقل شارژ برای ساخت ابرک جدید بود. با بررسی میانگین مصرف کسب‌وکارهای حتی کوچک مطمئن شدیم که این تصمیم هیچ اختلالی برای آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. هم‌چنین این تصمیم باعث شد فعالیت VPN Providerها محدودتر شود و به‌دنبال آن سرویس‌دهی به هزاران کسب‌‌وکار و وب‌سایتی که از ابر آروان استفاده می‌کنند نیز بدون اختلال چشم‌گیری ادامه پیدا کند.»

این مجموعه همچنین گزارش می‌دهد که «موجود عجیب‌الخلقه‌ای به نام «اینترنت ملی!» در این روزها پدیدار شد که مام پشتوانه‌ی فنی آن ایجاد محدودیت جغرافیایی در یک شبکه است و نه چیزی بیش‌تر.» این مجموعه همچنین اعلام کرده با وجود اینکه فروش زیادی در این روزها داشته اما این فروش موجب خوشحالی آنها نشده چرا که به زعم آنها «ین اتفاقات پی‌آمدی بسیار پرهزینه‌تر دربرداشت که دامن‌گیر تمامی کسب‌وکارهای آنلاین از جمله ابر آروان خواهد شد و آن خدشه‌دار شدن ‌اعتماد عمومی به سرویس‌های ایرانی است.»

نسخه کامل این گزارش را در وبلاگ ابر آروان مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • علی
    علی | ۵ آذر ۱۳۹۸

    ابرآروان چیزی نیست جز کاسب تحریم. دقیقاً مثل دیجیکالا، کافه‌بازار، دیوار و ...

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۵ آذر ۱۳۹۸

      توی متن تاکید شده که هیچ خدماتی گرون تر نشده در این شرایط، چطور برچسب کاسب بزنیم بهشون پس گرامی؟

      • علی
        علی | ۵ آذر ۱۳۹۸

        من اگه برای مثال به سرویس‌های ابری آمازون دسترسی داشته باشم، هیچ‌وقت از سرویس ابراآروان استفاده نمی‌کنم تا همیشه تحت نظارت «نهادهای حاکمیتی» باشم. من اگر به گوگل‌پلی دسترسی داشته باشم، هیچ‌وقت، تَکرار می‌کنم، «هیچ‌وقت» اپلیکیشنم رو در کافه‌بازار قرار نمی‌دم. اینها همه در سایهٔ تحریم (چه از داخل و چه از خارج) پیشرفت می‌کنن. چون دسترسی به تمام سیستم‌های بین‌المللی برای ما غیرممکنه. فراموش نمی‌کنیم که تا چندوقت پیش به گوگل‌پلی هم دسترسی نداشتیم. وقتی با افتخار اعلام می‌کنه بعد از ۱۶۰ ساعت قطعی باعث پایدار موندن خدمات فلان سرویس و بهمان سایت شده، اگر این شرایط مسخره ایجاد نمی‌شد این افتخار نصیبش می‌شد؟ این افتخار فقط با نیاز کسب و کارها به پایدار موندن نصیب این شرکت شده نه به دلیل توانایی. نیازی نیست قیمت خدماتش افزایش پیدا کنه تا کاسب تحریم باشه.

        • آرش پارساپور
          آرش پارساپور | ۵ آذر ۱۳۹۸

          این شرایط برای این پیش اومده چون اینترنت قطع شده، به دست این دوستان هم قطع نشده. اگر هیچکاری نمیکردن و تعطیل میکردن میرفتن خونشون مثلا بهتر بود علی جان؟ شرایطی که توسط نهاد دیگه ای پیش اومده. در مورد اون هیچ وقت استفاده نکردن از سرویس های بومی هم متاسفانه به خاطر عدم اعتماد مردم به دولت برمیگرده این موضوع وگرنه والا بلا مساله ای مثل پیام رسان بومی و موتور جستجوی بومی و... توی خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا هم وجود داره، اما خب همه اینا در کنار نسخه‌های جهانی هستند و رقابت زیبایی رو ایجاد کرده. اینکه اکثر مردم اما به این برنامه‌های بومی اعتماد ندارند مشکل ریشه‌ای داره و ریشه‌اش از جای دیگه هست، جایی که سرمایه اعتماد مردمی از دست رفت.

  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۴ آذر ۱۳۹۸

    اون هایی که اینترنت شون وصله، صدای هموطن هاشون بشن. من خودم از توییتر شروع کردم.

    • MojtabaHere
      MojtabaHere | ۴ آذر ۱۳۹۸

      شهرهایی که یادم رفت رو بیاین تو جواب این کامنت بگید تا منم به توییت اضافه کنم.

      • SAHAND Shahanaghi
        SAHAND Shahanaghi | ۷ آذر ۱۳۹۸

        کل آذربایجان غربی

    • Mohsen.Inspiro
      Mohsen.Inspiro | ۵ آذر ۱۳۹۸

      شما صدای ما باش شاید نت مارو وصل کردن?????????
      قزوین نت موبایل قطعه

  • M.Gh
    M.Gh | ۴ آذر ۱۳۹۸

    یکی از اشناهامون تو ایرانسل کار میکنه..
    بشون گفتن حالا حالا ها قصد وصل کردن ندارن?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی