ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپیس چین
تکنولوژی

اولین کیف پول بیت کوین در مدار زمین قرار گرفت

کمپانی اسپیس چین (SpaceChain) اولین کیف پول بیت کوین را به فضا فرستاد که اکنون با سرعت ۸ کیلومتر بر ثانیه دور زمین می‌چرخد. بر اساس گفته های مقامات این کمپانی، قرار دادن کیف پول ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

کمپانی اسپیس چین (SpaceChain) اولین کیف پول بیت کوین را به فضا فرستاد که اکنون با سرعت ۸ کیلومتر بر ثانیه دور زمین می‌چرخد. بر اساس گفته های مقامات این کمپانی، قرار دادن کیف پول در فضا، باعث می‌شود تا امنیت آن بسیار بالا برود.

اسپیس چین یک نود یک کیلوگرمی را به همراه محموله ۲۶۰۰ کیلوگرمی موشک SpaceX CRS-19 به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده است تا کیف پول بر پایه تکنولوژی بلاک چین را در فضا برپا کند. این کار یکی از اقدامات این کمپانی برای بالا بردن امنیت کیف پول خود بوده و بر اساس گفته‌های مدیرعامل این کمپانی، این بخش از فضا تحت کنترل هیچ کشوری نبوده و نسبت به هک‌های فیزیکی نیز کاملا مقاوم است.

بر اساس گفته‌های اسپیس چین، اقدام رادیکال این کمپانی باعث افزایش امنیت تراکنش‌های دیجیتالی می‌شود و به همین منظور، با همکاری ناسا سومین پرتاب خود و اولین پرتاب موشک از خاک آمریکا را انجام داده است. زی ژنگ (Zee Zheng) مدیرعامل اسپیس چین در این رابطه می‌گوید که هرگاه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی بتوانند این نود را نصب کنند، برای یک سال، تمامی تراکنش‌های دیجیتالی توسط این نود امن‌سازی می‌شوند.

اسپیس چین

این پرتاب، کل ۲۳ نفر کارمند اسپیس چین را درگیر خود کرده و تقریبا کل سال ۲۰۱۹ صرف آماده‌سازی این پرتاب شد. از نظر ژنگ، این دستاورد بسیار خوبی برای پروژه‌ای است که تنها ۱۸ ماه از مطرح شدن آن می‌گذرد. با این حال ژنگ نگفته که چقدر هزینه پرتاب این موشک شده است. اما می‌گوید که این نود، نسبت به دو نود قبلی که به فضا فرستاده بودند، کارایی بسیار متفاوتی دارد.

او در این رابطه می‌گوید:

ما تمام منابع کمپانی را برای این کار استفاده کردیم و کمی برای ما مشکل بود. زیرا امروز، سخت‌افزاری وجود ندارد که در فضا تست شده باشد و ما برای نصب سیستم‌عامل خودمان روی این نود، باید بسیاری از جنبه‌های آن را باز طراحی می‌کردیم. با این حال ساختن یک کیف بول بیت کوین فضایی یک چیز است، سازگار کردن آن با ایستگاه فضایی بین المللی یک چیز دیگر. پروتکل متن باز اسپیس چین باید توسط ناسا مقاوم‌سازی می‌شد تا با سیستم‌های پیچیده و بی‌همتای ایستگاه فضایی بین‌المللی سازگار شود.

همچنین ژنگ می‌گوید که کمک جف گارزیک (Jeff Grazik) که یکی از توسعه‌دهندگان اولیه بیت کوین در اسپیس چین بوده نیز بسیار به کار این کمپانی آمده است. گارزیک یکی از توسعه‌دهندگان تکنولوژی بلاک چین نیز بوده و حتی پیش از تاسیس اسپیس چین نیز در این زمینه فعالیت داشته است. بر اساس گفته‌های ژنگ، چند سال پیش گارزیک مقاله‌ای در یکی از فروم‌های اینترنتی پیرامون بلاک چین در فضا نوشته بود که برای ما شبیه به یک رویا بود.

علاوه بر این کمک مالی ۶۰ هزار دلاری آژانس فضایی اروپا و همچنین پشتیبانی از ناسا، یکی از دلایل موفقت‌آمیز بودن این پروژه عنوان شده که در آینده باید دید چقدر صحت دارد.

اسپیس چین

با این حال، این نود فضایی به صورت مستقل کار می‌کند و با دیگر نودهای فضایی که این کمپانی پیشتر به فضا فرستاده بود، ارتباطی ندارد. همچنین تمامی تراکنش‌ها در ابتدا از سیستم ارتباطی ایستگاه فضایی گذر می‌کند و همین باعث کندتر شدن تراکنش‌های می‌شود.

اما ژنگ می‌گوید:

این یک باگ نیست. بلکه ویژگی‌ای است که به ما کمک می کند نظارت بیشتر بر تراکنش‌ها داشته باشیم و در صورت حملات، بتوانیم جلوی آن‌ها را بگیریم. در نتیجه این ویژگی بیشتر به درد افرادی می‌خورد که امنیت بالایی از تراکنش‌های خود انتظار دارند.

برنامه‌های آینده اسپیس چین پرتاب یک نود دیگر توسط راکت هندی بوده گه قرار است طی ۱۸ ماه آینده به فضا پرتاب شود. همچنین او امیدوار است طی ۱۰ سال آینده بتواند شبکه‌ای از این کیف پول‌ها را در فضا ایجا کند که بتوانند با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند. در آخر او می‌گوید که ما از تمامی افردای که با این پروژه علاقه دارند، دعوت می کنیم تا در این انقلاب شریک باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی