ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسنپدراگون ۸۶۵
تکنولوژی

مقایسه اسنپدراگون ۸۶۵ و اپل A13؛ کوالکام گوی رقابت را ربود

معمولا گفته می‌شود که چیپست‌های سری A اپل، ۲ سال از دیگر چیپست‌های تولید شده توسط سامسونگ، مدیاتک و هواوی سریع‌تر هستند. اما در این بین، تنها شرکتی که توانسته کمی اپل را به چالش ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

معمولا گفته می‌شود که چیپست‌های سری A اپل، ۲ سال از دیگر چیپست‌های تولید شده توسط سامسونگ، مدیاتک و هواوی سریع‌تر هستند. اما در این بین، تنها شرکتی که توانسته کمی اپل را به چالش بکشد، کوالکام است. اما این بار داستان متفاوت است و کوالکام قصد دارد با اسنپدراگون ۸۶۵ نه تنها اپل، بلکه همگان را به چالش بکشد. اما آیا موفق به این کار شده است؟ تا حدودی بله.

وب سایت اندروید آتوریتی یک برنامه مخصوص بنچمارک توسعه داده که در آن بهترین قسمت از برنامه‌های گیکبنچ و انتوتو وجود دارد که علاوه بر بررسی عمومی قدرت پردازشی CPU و GPU، سرعت اجرای چند کار مختلف پشت سر هم توسط هر چیپست را نیز می‌سنجد. چند وقت پیش، این وب سایت با تست اسنپدراگون ۸۵۵، به این نتیجه رسید که این چیپست از نظر پردازشی، توانی برابر با چیپست A11 اپل دارد که در آیفون ۸ و X استفاده شده بود. به عبارتی اسنپدراگون ۸۵۵، ۲۵ درصد کندتر بود.

اسنپدراگون ۸۶۵

اما با توجه به افزایش نامحسوس قدرت پردازشی چپست A13 اپل نسبت به نسل قبل که تنها ۵ درصد برآورد شده، باید شاهد رقابت شدیدی بین این دو باشیم. البته این را هم در نظر بگیرید که گفته می‌شود اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام، ۲۰ درصد افزایش قدرت داشته است. در نتیجه تعلل اپل و جهش بزرگ کوالکام، رقابت پردازشی را بسیار داغ کرده است. در عمل این گونه هم شد و در بعضی از تست‌ها، اسنپدراگون ۸۶۵ از A13 قوی‌تر است.

اما دو دستگاه استفاده شده برای بررسی این پردازنده‌ها، آیفون ۱۱ پرو مکس و دستگاه معیار کوالکام است. دستگاه معیار کوالکام از لحاظ ظاهری، هیجان‌انگیز نیست. این گوشی آخرین چیپست اسنپدراگون را دارد (در اینجا می‌شود اسنپدراگون ۸۶۵) که توسط رم و حافظه داخلی و مودم 5G همراهی می‌شود. کوالکام این دستگاه را در اختیار بعضی از افراد قرار می‌دهد تا توان پردازشی جدیدترین چیپست این کمپانی را بسنجند. البته این را هم در نظر بگیرید که این دستگاه که به اختصار QRD هم گفته می شود، معمولا توانایی پردازشی کمتری نسبت به محصول‌های نهایی دارد. با تمام این‌ها بهتر است به سراغ نتایج برویم.

همان طور که در ویدیو نمایش داده می‌شود، آیفون ۱۱ پرو مکس تست‌ها را در زمان ۴۰ ثانیه ای تمام کرد، در حالی که دستگاه QRD آن را در ۳۶.۶ ثانیه به اتمام رساند. برای این که مقایسه ساده‌تر شود، گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G نیز با اسنپدراگون ۸۵۵ در این تست شرکت کرد و زمان ۴۵.۳ ثانیه‌ای را به ثبت رسانید. در کل می‌توان گفت که A13 حدود ۲۰ درصد از اسنپدراگون ۸۵۵ سریع‌تر بوده، در حالی که ۸ درصد از اسنپدراگون ۸۶۵ ضعیف‌تر است.

از لحاظ پردارنده گرافیکی اما تاج پادشاهی همچنان بر سر اپل است. تست‌های 3D Unity برای اپل در ۱۴.۵ ثانیه به اتمام رسید، ولی اسنپدراگون ۸۶۵ به ۱۶.۹ ثانیه نیاز داشت. البته در نظر بگیرید که رزولوشون نمایشگر دستگاه معیار کوالکام، ۱۴۴۰ در ۲۸۸۰ پیکسل بوده در حالی که آیفون ۱۱ پرو مکس نمایشگری با رزولوشن ۱۲۴۲ در ۲۶۸۸ پیکسلی دارد. یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ با تعداد پیکسل بیشتری سر و کله می‌زده است.

اما تست‌های معمول‌تر انتوتو و گیکبنچ نیز نتایج جالبی به همراه داشته‌اند. تست تک هسته‌ای گیکبنچ ۵، عدد ۱۳۳۰ را برای آیفون ۱۱ پرو مکس و ۹۳۵ را برای اسنپدراگون ۸۶۵ به ثبت رساند که گواه از برتری محسوس اپل در این زمینه را می‌دهد. در تست چند هسته‌ای اما نتایج به شدت به هم نزدیک بودند. اپل تنها با اختلافی ۳۰ امتیازی، اسنپدراگون ۸۶۵ را پشت سر گذاشت.

انتوتو ۸، اما برتری را کاملا با اسنپدراگون ۸۶۵ می‌داند و از همین رو عدد خارق‌العاده ۵۴۵ هزار را برای این چیپست به ثبت رسانده است. در مقابل A13 اپل تنها به عدد ۵۰۶۱۰۰ بسنده کرده است. البته انتوتو می‌گوید در شرایط نرمال، آیفون ۱۱ پرو مکس باید رقم ۵۴۹۷۱۷ را ثبت کند که چندان برتری محسوسی نیست.

اسنپدراگون ۸۶۵

با این حال تمام این‌ها اعداد و ارقامی بیش نیستند. برای شخصی که آیفون XS، یا گلکسی نوت ۱۰ دارد، چندان تفاوتی ندارد و احتمالا تا سال آینده نیز به مشکل خاصی برخورد نکند. اما اگر علاقه دارید که جدیدترین و سریع‌ترین پردازنده را داشته باشید، باید گوشی‌ای بخرید که اسنپدراگون ۸۶۵ داشته باشد و احتمالا پیکسل ۵ گوشی مورد نظر شما خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۲۶ آذر ۱۳۹۸

    فکر کنم شیائومی mi10 اسنپ دراگون ۸۶۵ داشته باشه یا mimix4 و لزومی نداره تاااااااااااا پیکسل ۵ صبر کرد

مطالب پیشنهادی