ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استارلاینر
علمی

اولین پرواز، اولین اشتباه؛ کپسول فضایی استارلاینر در مدار اشتباه قرار گرفت

دیروز کمپانی بوئینگ به کمک ناسا، کپسول فضایی بی‌سرنشین استارلاینر را برای اولین بار به مقصد ایستگاه فضایی بین‌الملی پرتاب کردند، اما متاسفانه اوضاع چندان بر وقف مراد پیش نرفت. با این حال استارلاینر توانسته بود ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۰

دیروز کمپانی بوئینگ به کمک ناسا، کپسول فضایی بی‌سرنشین استارلاینر را برای اولین بار به مقصد ایستگاه فضایی بین‌الملی پرتاب کردند، اما متاسفانه اوضاع چندان بر وقف مراد پیش نرفت. با این حال استارلاینر توانسته بود به یکی از مدارهای زمین برسد، ولی این مدار، مداری نبوده که کمپانی بوینگ و ناسا انتظار داشتند.

جیم بریدن استاین (Jim Bridenstine) مدیر اجرایی ناسا می‌گوید این مشکل در سیستم اتوماسیون بوده و اگر کپسول استارلاینر سرنشین داشت، احتمالا آن‌ها می‌توانستند مشکلات به وجود آمده را برطرف کرده و کپسول فضایی را به مدار درست هدایت کنند.‌ با این حال مقامات ناسا خوشبینانه به این اشتباه نگاه می‌کنند و می‌گویند:

امروز چیز‌های زیادی درست انجام شد و این دقیقا همان دلیلی است که ما تست انجام می‌دهیم.

البته ناسا کپسول استارلاینر را رها نمی‌کند و از مدت اقامت این کپسول در فضا نهایت استفاده را برده و اقدام به جمع‌آوری داده خواهد کرد. در نهایت نیز ناسا قصد دارد آن را در پایگاه فضایی «White Sand Space Harbor» در نیومکزیکو بنشاند. سریع‌ترین زمانی که ناسا می‌تواند این کار را انجام دهد روز یکشنبه است. در ادامه بوئینگ قصد دارد تا مشخصات مدار را دوباره بررسی کرده و کپسول را برای پرتاب مجدد آماده کند.

استارلاینر

این پرتاب قرار بود جزو آخرین قدم‌های کمپانی بوئینگ برای پرتاب کپسول‌های فضایی سرنشین دار به ایستگاه بین‌المللی باشد. اما با رخ دادن این اتفاق، بعید است به زودی شاهد نهایی شدن پروژه استارلاینر باشیم. به خصوص که در ابتدا قرار بود، پرتاب در تابستان سال ۲۰۱۸ انجام شود ولی آماده نبودن الزامات پرتاب، تاخیری چند ماهه در این عملیات انداخت.

پروژه استارلاینر بوئینگ با پروژه کرو دراگون کمپانی اسپیس ایکس در یک راستا قرار داشت. البته چندی پیش این پروژه‌ها به نوعی رقابت تبدیل شده بودند که اسپیس ایکس توانست در آن پیروز شود و کپسول‌های خود را به صورت موفقیت‌آمیز را به ISS بفرستد. در نتیجه به نظر می‌رسد که بوئینگ در حال تلاش برای رساندن خود به اسپیس ایکس باشد، ولی باید کمی بیشتر صبر کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی