ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در رقابت برای ارائه اولین شبکه 5G، مصرف‌کنندگان بزرگ‌ترین بازندگان بودند

ابتدای سال ۲۰۱۹ است و هیجان برای تکنولوژی 5G به اوج خود رسیده. شرکت ورایزن درباره کاربردهای مختلف این تکنولوژی در نطق CES خود صحبت می‌کند. همین اواخر و در دسامبر ۲۰۱۸ چند شبکه نسل ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۶ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

ابتدای سال ۲۰۱۹ است و هیجان برای تکنولوژی 5G به اوج خود رسیده. شرکت ورایزن درباره کاربردهای مختلف این تکنولوژی در نطق CES خود صحبت می‌کند. همین اواخر و در دسامبر ۲۰۱۸ چند شبکه نسل بعد به راه افتاده‌اند و به نظر می‌رسد زمانی باشد که تمام وعده‌ها و انتظارات به حقیقت تبدیل می‌شوند. تکنولوژی جدیدی قرار است به شکلی بزرگ وارد میدان شده و بازی را عوض کند.

اما بعد اتفاقی دیگر افتاد.

آن شبکه‌هایی که تنها چند هفته قبل آغاز به کار کرده بودند چه شدند؟ هنوز در دسترس مصرف‌کنندگان نبودند.

در میانه سال هم چندین شبکه دیگر در ایالات متحده شروع به کار کردند که دامنه بسیار کمی داشتند. در آن سوی آب‌ها پوشش 5G نویدبخش به نظر می‌رسید، اما به همان شکل فقط در مناطقی محدود وجود داشت. شکل دیگری از تکنولوژی 5G که قرار است دامنه گسترده‌تر و تبع آن افراد بیشتر را پوشش دهد، تازه طی ماه اخیر میلادی شروع به کار کرد. از آن طرف موبایل‌های 5G هم قیمت بالایی دارند، از عمر باتری کم رنج می‌برند و از نظر اتصال به باندهای مختلف 5G،‌ محدودیت شدید دارند.

چنین چیزی را نمی‌توان به هیچ وجه بازی-عوض‌کن تلقی کرد.

شبکه‌های 5G

عرضه پر دردسر 5G طی سال ۲۰۱۹ میلادی بر این موضوع صحه می‌گذارد که صنعت ارتباطات بی‌سیم هنوز در فاز آزمایش به سر می‌برد و مردم هم موش آزمایشگاهی هستند. اما نیاز به اول بودن که عامل پیشرانه بسیاری از اپراتورهای مخابراتی است در نهایت با وعده‌های بزرگ و پیاده‌سازی‌های ضعیف، به مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند. بله،‌ سرعت شبکه 5G می‌تواند ۱۰۰ برابر بیشتر از 4G باشد،‌ اما ارزشی ندارد اگر فقط یک چهارراه را پوشش دهد.

ماریبل لوپر، تحلیلگر موسسه Lopez Research می‌گوید: «اپراتورها شرایط را طوری توصیف کردند که انگار تکنولوژی 5G در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ جهان را به تصرف خود در خواهد آورد. در حقیقت ما صرفا شاهد عرضه چند موبایل و به‌کارگیری 5G در چند شهر بوده‌ایم».

درحالی که وارد دهه ۲۰۲۰ میلادی می‌شویم، امیدواریم که از این پس تمرکز کمتری بر اول بودن گذاشته شود و در عوض اپراتورها به ارائه سرویس‌هایی بپردازند که به آن وعده‌های قبلی در طول چند سال جامه عمل می‌پوشانند. این موضوع شامل دیوایس‌های هوشمند هم می‌شود و باید شاهد موبایل‌هایی مقرون به صرفه‌تر و انعطاف‌پذیرتر باشیم که از تمام اپراتورها و متغیرهای 5G پشتیبانی می‌کنند.

با به بلوغ رسیدن تکنولوژی و پیشرفت‌های بیشتر، می‌توان به آینده 5G امیدوار بود. اما بعد از پشت سر گذاشتن یک سال سخت، قطعا بدبینی‌مان را درک خواهید کرد.

5G E واقعیست

شبکه 5G E شرکت AT&T

رساندن تکنولوژی 5G به دست مشتریان آنقدر برای AT&T مهم بود که این اپراتور تفسیر شبکه 4G خود را تغییر داد. در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی، این کمپانی برند شبکه LTE Advanced خود را که سایر اپراتورها هم تکنولوژی‌اش را داشتند تغییر داد و با انتخاب نام 5G E، مدعی شد که در حال هموار کردن راهی انقلابی به سمت 5G است. از آن به بعد هم به جای آیکن 4G، آیکن 5G E روی موبایل کاربران AT&T ظاهر شد.

AT&T اندکی در استفاده از عبارت 5G زیاده‌روی کرد و بسیاری از مشتریان به این باور رسیدند که دسترسی به 5G دارند. تمام ماجرا به یک شکایت از طرف اسپرینت به خاطر تبلیغات دروغین منجر شد و دو کمپانی بعدا به توافقی رسیدند که جزییاتش مشخص نیست.

AT&T تبلیغات روی 5G E راکاهش داد و E که مخفف Evolution یا تکامل است را ابهام‌زدایی کرد، اما تاثیر از قبل گذاشته شده بود. AT&T از اشاره مستقیم به ابهام به وجود آمده به خاطر 5G E سر باز زد و در عوض به کارهایی که برای سرمایه‌گذاری در شبکه‌اش انجام داده بود می‌گفت. یکی از سخنگویان این شرکت گفت:

ما به کنار زدن موانع با هرچیزی که توسط تکنولوژی‌های شبکه فعلی امکان‌پذیر باشد ادامه می‌دهیم و نتایج به دست آمده در تحقیقات سال ۲۰۱۹ روی امثال Ookla و GWS نشان می‌دهد AT&T بهترین شبکه ملی را دارد،‌ قابل دسترسی روی بیش از ۲۰ دیوایس، که رقبایمان را کنار می‌زند.

در سال ۲۰۱۸،‌ ورایزن هم به شکلی سریع و بی‌مایه به سراغ کلمه 5G رفت و مدعی شد نخستین سرویس پهن‌باند خانگی را ارائه می‌دهد. در حقیقت، ورایزن از یک تکنولوژی دیگر استفاده می‌کرد که خیلی به 5G شبیه است و همین باعث شد رقبایش زیر سوال ببرندش. از آن زمان به بعد ورایزن قسم خورده که استانداردهای صنعت را به سرویس خانگی‌اش می‌آورد اما هنوز کاری نکرده.

در سال ۲۰۱۹، ورایزن درباره 5G Ultra Wideband صحبت کرد که قرار است یک 5G بسیار بسیار سریع باشد. اما وقتی این سرویس در شیکاگو شروع به کار کرد،‌ تسترها نیازمند یک نقشه برای مشاهده مناطق تحت پوشش بودند. شرایط افتضاح بود،‌ البته به مرور زمان بهتر شد. این سرویس قرار است تا پایان سال وارد ۳۰ بازار شود،‌ حتی اگر پوشش در آن شهرها گاه و بیگاه باشد.

ورایزن به سهم خودش به این اذعان می‌کرد که هنوز روزهای نخست 5G است، اما این را هم می‌افزود که مصرف‌کنندگان، صاحبان کسب و کار و دولت‌ها از مزایایی که 5G به همراه می‌آورد هیجان‌زده‌اند. اپلیکیشن‌هایی مانند تجربه استار وارز که از تکنولوژی 5G قوت می‌گرفت هم قرار بود احتمالاتی که با 5G میسر می‌شود را نشان دهد.

ادغام تی موبایل

طی ماهی که گذشت T-Mobile و AT&T هردو شبکه‌های 5G خود را با دامنه بسیار بهتری نسبت به قبل راه‌اندازی کردند. مشکل اما میزان بهبود در سرعت است. T-Mobile می‌گوید سرویس‌اش صرفا ۲۰ درصد سرعت بیشتر نسبت به 4G دارد اما منطقه‌ای وسیع را پوشش می‌دهد. AT&T یک شبکه موج میلی‌متری را حدودا یک سال پیش به راه انداخت که هنوز به تعداد محدودی از مشتریان سازمانی خدمات می‌دهد. این شرکت می‌گوید شبکه 5G اش سرعتی مشابه 5G E دارد.

نکته جالب اینکه گرچه اسپرینت خاطر خدمات ضعیفش مشهور است، قدرتمندترین شبکه را در چند شهری که به آن‌ها سرویس می‌دهد دارد. این شرکت از طیفی با دامنه متوسط استفاده می‌کند که سرعتی بهتر و پوششی گسترده‌تر به ارمغان می‌آورد. این همان طیفی است که تمام جهان به جز ایالات متحده استفاده می‌کند. اما با درنظرگیری وضعیت فعلی اسپرینت و صبرش برای اینکه توسط T-Mobile خریده شود،‌ نمی‌توان آن را رقیبی جدی تلقی کرد.

از منظر جهانی، نتیجی مشابه در آزمایش‌های دیگر به دست آمده. در بریتانیا و استرالیا، پوشش با افزایشی چشمگیر در سرعت همراه بوده، اما همچنان همه‌جا را در بر نمی‌گیرد. کره جنوبی اما به باثبات‌ترین شکل ممکن شبکه 5G را راه انداخته. بسیاری از نقاط دیگر جهان هم چند سالی با به‌کارگیری 5G فاصله دارند. نتیجه‌گیری کلی اینکه 5G هنوز باید مسیری طولانی را بپیماید.

هنوز برای موبایل 5G زود است

موبایل سامسونگ با پشتیبانی از شبکه 5G

اگر امسال به موبایل‌های هوشمند 5G نگاه می‌کردیم و می‌خواستیم با خرید یکی از آن‌ها آینده را برای خودمان تضمین کنیم، نیاز به تجدید نظر داریم. خرید یک موبایل 5G هنوز ایده بدی است. این موبایل‌ها گران هستند، بیش از اندازه داغ می‌کنند و عمر باتری کمی دارند. اما مهم‌تر از هرچیز، اینطور نیست که شما را برای از راه رسیدن شبکه 5G آماده کنند.

به این خاطر که 5G اندکی پیچیده‌تر از 4G است و طیف‌ باندهای متنوعی دارد. شبکه 5G UWV ورایزن از طیف موج میلی‌متری استفاده می‌کند که سرعت بسیار بالا و دامنه‌ای به همان اندازه کم دارد. آن را یک هات‌اسپات محشر وای‌فای در نظر بگیرید که اجازه می‌دهد فصلی کامل از سریال بازی تاج و تخت را در یک دقیقه دانلود کنید.

همانطور که پیشتر اشاره شد، AT&T و T-Mobile به استفاده از 5G روی باند پایین روی آورده‌اند، حتی با اینکه شبکه‌های موج میلی‌متری مخصوص خود را هم به راه انداخته‌اند. در نهایت، تمام اپراتورها شروع به استفاده از طیف‌های موج میلی‌متری، پایین و متوسط خواهند کرد.

اینجاست که نکته مهمی درباره موبایل‌های 5G سال ۲۰۱۹ مطرح می‌شود. این دستگاه‌ها محدود به طیف مشخصی برای اتصال به شبکه هستند. بنابراین گلکسی اس ۱۰ سامسونگ که با ورایزن قرارداد دارد طیف موج میلی‌متری را دریافت می‌کند،‌ اما باند پایین را نه. یا موبایل باند پایین T-Mobile، برای همیشه روی آن باند گیر خواهد کرد. مثل این است که در لاین وسط یک بزرگراه گیر افتاده باشید و دور و برتان لاین‌هایی آزادتر و سریع‌تر باز شود.

استانداردها هنوز به صورت کامل تعیین نشده‌اند و این مشکلی نیست که فقط گریبان‌گیر آمریکا باشد.

یک سال بهتر

تکنولوژی 5G

مثل تمام تکنولوژی‌ها،‌ 5G در سال ۲۰۲۰ به بلوغ خواهد رسید. کوالکام از همین حالا درباره پردازنده‌ای یکپارچه صحبت کرده که مودم‌های 5G را به موبایل‌های مقرون به صرفه‌تر می‌آورد. کمپانی‎هایی مانند AT&T و T-Mobile هم شروع به توسعه باندهای مختلف برای شبکه 5G خود خواهند کرد.

حالا که شبکه‌های 5G شروع به کار کرده‌اند و ایده «اول بودن» بی‌معنی شده، باید امیدوار بود که اپراتورهای مخابراتی صرفا بر عملی کردن تکنولوژی تمرکز کنند. به خاطر اینکه علی‌رغم انتقادمان، باور داریم که 5G جهان را تغییر خواهد داد. کافیست نگاهی به تغییرات ۱۰ سال اخیر که ناشی از 4G بود بیندازیم و متوجه می‌شویم خیلی چیزها متفاوت بود. ترکیب سرعت و تاخیر شبکه 5G می‌تواند راه را برای تکنولوژی‌های تازه، از جراحی از راه دور گرفته تا اتومبیل‌های خودران باز کند.

5G
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sobhan0142
    sobhan0142 | ۷ دی ۱۳۹۸

    طبق اعلام گوگل در جهان 70% از مردم همچنان از اینترنت 3G استفاده میکنند.

  • JEFRiUM
    JEFRiUM | ۶ دی ۱۳۹۸

    Hjj

مطالب پیشنهادی