ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جهان پس از ما
تکنولوژی

جهان پس از ما؛ یک میلیون سال دیگر چه بلایی بر سر گجت های امروزی می آید؟

ناتان استرن در طول سال های اخیر، عمرش را صرف شکنجه لوازم الکترونیک کرده است؛ آنها را سوزانده، به نقطه انجماد رسانده و خرد کرده. البته او از این لوازم بیزار نیست و در عوض ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

ناتان استرن در طول سال های اخیر، عمرش را صرف شکنجه لوازم الکترونیک کرده است؛ آنها را سوزانده، به نقطه انجماد رسانده و خرد کرده. البته او از این لوازم بیزار نیست و در عوض تلاش دارد با این کارها هنرش را ارائه کند. ناتان هنرمند و مهندسی است که در خیال خود تصویری از گجت های امروزی را در صدها سال آتی ترسیم میکند و سپس به این خیال پردازی ها رنگ واقعیت می بخشد.

استرن که استاد طراحی و هنر و همچنین مهندس دانشگاه میلواکی ویسکانسین است سال ها پیش نگاهی به آیفون خود با ظاهر سخت و قاب پلاستیکی اش انداخت و ناگهان در ذهنش سفری به آینده کرد و آیفونش را در سال های بعد در ذهن تداعی نمود؛ البته نه از جنبه طراحی که از لحاظ اکولوژیکی و زیستی. با خود سوال کرد که بعد از گذشت چندین سال گوشی موبایلش چطور تجزیه می شود؟ آیا اصلا چنین اتفاقی برای پلاستیک به کار رفته در ساخت آن رخ می دهد؟ و اینطور شد که ایده ساخت این آثار در ذهنش شکل گرفت.

در واقع این پرسش ها باعث شد که استرن دستگاه های الکترونیک مختلف را تحت شرایط سخت نظیر دماهای بسیار بالا یا پایین، افزایش یا کاهش فشار قرار دهد و با بازآفرینی تغییرات محیطی در سال های آتی، مقاومت آنها را بررسی نماید. قرار است گوشی های فسیلی شده این هنرمند در نمایشگاهی با عنوان «جهان پس از ما: تصویرسازی فنی-هنری از آیندگان» به نمایش گذاشته شوند که در واقع مجموعه ای از پیکره تراشی، مجسمه ها، تصاویر چاپی و عکس است و با هدف ایجاد گفتگو در مورد کاربرد تکنولوژی و پسماندهای آن برپا خواهد شد.

در توضیحات ارائه شده پیرامون این آثار آمده است که «جهان پس از ما» نه یک بازآفرینی پسا آخرالزمانی که تصویرسازی از آینده است تا بینندگان را نسبت به ابزارهای مورد استفاده شان آگاه و هوشیار نماید.

این نمایشگاه همچنین با الهام از کتاب «جهان بدون ما» اثر الن ویسمن ساخته شده است که در آن سوال می شود وقتی انسان جای خود را به اشکال دیگری از حیات بیولوژیکی بدهد جهان چگونه به نظر خواهد رسید.

نمایشگاه پروفسور استرن از تاریخ ۱۷ ژانویه در موزه هنر ویسکانسین برپا می شود و برگزارکننده آن را نوعی برانگیختگی توصیف کرده که مخاطبانش را در مقابل این پرسش قرار می دهد: چطور باید ردپای اکولوژیکی خود را پاک کنیم؟

بازدیدکنندگان از نمایشگاه نیز با دیواری روبرو خواهند شد که سطح رویش را لپ تاپ ها، کیبوردها، درایوها، گوشی ها و پسماندهای الکترونیک گِلی پوشانده است. همزمان، با استفاده از مقداری سیم و ریسمان سبز رنگ در هم تنیده شده تصویری از یک جنگل ماورایی در آن خلق شده. آبشاری مصنوعی که روی قطعات یک آیفون می ریزد و ساعت شنی خاصی که هر ۶۰ ثانیه روی یک گوشی فرو می ریزد از دیگر جاذبه های این نمایشگاه خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی