ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میانگین دمای بدن انسان
علمی

محققان: میانگین دمای بدن انسان ۳۷ درجه نیست

برخلاف آنچه مدت ها تصور می شد میانگین دمای بدن انسان در عصر حاضر دیگر ۳۷ درجه نیست و اندکی کاهش پیدا کرده است. تیمی از متخصصان دانشکده پزشکی استنفورد با انجام تحقیقات گسترده پی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۲

برخلاف آنچه مدت ها تصور می شد میانگین دمای بدن انسان در عصر حاضر دیگر ۳۷ درجه نیست و اندکی کاهش پیدا کرده است.

تیمی از متخصصان دانشکده پزشکی استنفورد با انجام تحقیقات گسترده پی برده اند که دمای بدن امروز پسران و دختران نسبت به قرن ۱۹ به ترتیب ۰.۶ و ۰.۳ درجه سانتیگراد کاهش یافته است. نخستین کسی که اقدام به ثبت بدن انسان کرده «کارل رینهولد اوت ووندرلیش» است که در ۱۸۵۱ آنرا ۳۷ درجه برآورد کرد. از آن زمان دمای بدن انسان به صورت استاندارد ۳۷ درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده و حتی ابزارهای پزشکی نظیر تب سنج هم بر همین مبنا تولید شده اند.

با این وجود این استاندارد سالهاست که دیگر صحت ندارد چرا که طی ۱۵۰ سال گذشته دمای بدن انسان رفته رفته کاهش پیدا کرده است. در تعدادی از بررسی ها به این نکته اشاره شده که دمای بدن برخی افراد از میانگین ثبت شده پایین تر است و همین عامل تیم تحقیقاتی استنفورد را واداشت تا دست به بررسی های عمیق تری در این زمینه بزنند.

میانگین دمای بدن انسان

این گروه سه مجموعه دیتای متمایز از سه دوره تاریخی متفاوت را مورد پژوهش قرار دارند که شامل اسناد پزشکی گروه های نظامی طی سال های ۱۸۶۲ تا ۱۹۳۰، آزمایشات موسسه تغذیه و سلامت ملی بین سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ و پرونده بیماران بزرگسال کلینیک استنفورد از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ می شود.

این تیم در مجموع اطلاعات دمای بدن بیش از ۶۷۷ هزار نفر را تحلیل کرده و تغییر میانگین حرارت با گذشت زمان را بررسی کردند. در نهایت مشخص شد که میانگین دمای بدن پسران و دختران متولد هزاره جدید نسبت به قرن ۱۹ به ترتیب ۰.۶ و ۰.۳ درجه سانتیگراد کمتر شده است.

در مجموع می توان گفت دمای بدن بشر طی نزدیک به یک سده نیم درجه سردتر شده با این حال به خاطر تاثیر فاکتورهای متعدد بر آن نیازی به تغییر استانداردها در امور روزمره نیست. محققان زندگی آسوده تر، بهبود سطح سلامتی و کاهش متابولیسم را از دلایل احتمالی این تغییرات عنوان کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfan
    Erfan | ۲۲ دی ۱۳۹۸

    i knew it!

مطالب پیشنهادی