ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تصادف تسلا مدل 3 در حالت اتوپایلوت [تماشا کنید]

پدیده آکواپلنینگ (aquaplaning) یا هیدروپلنینگ (hydroplaning) به شرایطی گفته می شود که در آن لایه ای از آب بین تایرها و سطح مسیر قرار می گیرد. در چنین شرایطی با توجه به کاهش میزان چسبندگی، ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

پدیده آکواپلنینگ (aquaplaning) یا هیدروپلنینگ (hydroplaning) به شرایطی گفته می شود که در آن لایه ای از آب بین تایرها و سطح مسیر قرار می گیرد. در چنین شرایطی با توجه به کاهش میزان چسبندگی، کنترل خودرو سخت تر شده و چه بسا در صورت وقوع این اتفاق برای تایرهای هر چهار چرخ، وسیله نقلیه با خارج شدن از کنترل راننده، از مسیر هم منحرف شود.

01-aquaplaning-en-data

به تازگی یک دستگاه تسلا مدل 3 در هوای بارانی دچار پدیده آکواپلنینگ شده و تصادف کرده است. این ماجرا از آن جهت به یک سوژه رسانه ای تبدیل شده که در لحظه سانحه مدل 3 در حالت اتوپایلوت قرار داشته است. البته همین ابتدا باید گفت علی رغم شرایط نامساعد جوی، مالک تسلا مدل 3 بی احتیاطی نموده و با سرعت 120 کیلومتر در ساعت در مسیر لغزنده در حال حرکت بوده است. وی در توضیحات ویدیوی خود در یوتیوب گفته:

من تسلا را دوست دارم، اما اتومبیل من در حالت اتوپایلوت تصادف کرد. حال من خوب است و خودرو را به تعمیرگاه سپرده ام.

با توجه به عبارت "اما اتومبیل من در حالت اتوپایلوت تصادف کرد" می توان متوجه شد که مالک اعتماد زیادی به سامانه اتوپایلوت داشته و احتمال وقوع سانحه هنگام فعال بودن آن را کم می دانسته است.

این در حالی است که شرکت تسلا بارها تاکید کرده اتوپایلوت صرفا یک سیستم کمکی بوده و توانایی هدایت کامل وسیله نقلیه را ندارد، به همین جهت رانندگان همواره باید دست های خود را روی فرمان حفظ کرده و آماده نشان دادن واکنش های مناسب در لحظات حساس باشند.

اما با وجود این می توان یک انتقاد را نسبت به تسلا و سیستم اتوپایلوت آن مطرح کرد. در شرایطی مثل این تصادف که در آن وضعیت جوی نامساعد بوده و سطح جاده کاملا لغزنده است، سیستم اتوپایلوت نباید اجازه می داد خودرو با چنان سرعت بالایی حرکت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۲۳ دی ۱۳۹۸

    بی احتیاطی از خودش بوده و لی بقول شما تسلا میتونست یک قابلیتی بزاره که در شرایط جوی نامساعد حالت اتو پایلوت بش از ۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت نکنه و درضمن چرا این شخص که حالت خودران دوست داره پول بیش تر حدود ۱۰۰۰۰ دلار خرج میکرد و کاملا خود ران تسلا رو میخرید

  • Erfanalone۹۲
    Erfanalone۹۲ | ۲۳ دی ۱۳۹۸

    ببین چقد به اتوپایلوت اعتماد اره که تو اون شرایط و سرعت فرمانو ول کرده داره فیلم میگیره...

مطالب پیشنهادی