ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هواوی واچ جی تی 2
تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: ساعت هوشمند هواوی واچ جی تی 2

هواوی همزمان با گوشی های سری میت 30، از ساعت هوشمند جدید خود با شارژدهی باتری 2 هفته ای رونمایی کرد. هواوی واچ جی تی 2 با همین ویژگی می تواند بسیاری از ساعت های ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۰

هواوی همزمان با گوشی های سری میت 30، از ساعت هوشمند جدید خود با شارژدهی باتری 2 هفته ای رونمایی کرد. هواوی واچ جی تی 2 با همین ویژگی می تواند بسیاری از ساعت های هوشمند دیگر بازار را از میدان به در کند اما شارژدهی عالی محدودیت هایی را هم به همراه داشته است. در چند هفته ای که این ساعت را در اختیار داشتیم، قابلیت های و شارژدهی آن را بررسی کردیم. با دیجیاتو همراه باشید تا این ساعت شیک و زیبا را بررسی کنیم.

هواوی واچ جی تی 2 در دو مدل عرضه شده؛ یک مدل 42 میلی متری با شارژدهی یک هفته ای در کنار مدل بزرگتر 46 میلی متری با شارژدهی 2 هفته ای. مدلی که در اختیار داریم 46 میلی متری با رنگ مشکی و بند سیلیکونی است. البته اگر به دنبال ظاهر رسمی تری هستید می توانید بندهای چرمی ای فلزی را انتخاب کنید.

مشخصات مدل 46 میلی متری هواوی واچ جی تی 2 :
  • نمایشگر امولد 1.39 اینچی با رزولوشن 454 در 454 پیکسل
  • قابلیت پایش فعالیت های متنوع ورزشی از جمله دوچرخه سواری، دویدن، شنا، الیپتیکال، قدم زدن و ...
  • مجهز به حسگر سنجش ضربان قلب با قابلیت پایش 24 ساعته
  • پایش خودکار خواب
  • مجهز به حسگرهای ژیروسکوپ، شتاب سنج، نور سنج و فشار هوا
  • دارای اسپیکر و میکروفن برای تماس صوتی دو طرفه
  • مجهز به قطب نما و جی‌پی‌اس
  • مقاوم در برابر نفوذ آب تا عمق 50 متر
  • بلوتوث 5.1
  • باتری 455 میلی آمپر ساعتی
  • ابعاد 45.9 در 45.9 در 10.7 میلی متر و وزن 41 گرم
  • جنس بند ترکیبی از فلز و پلاستیک
  • جنس بند سیلیکونی، چرمی یا فلزی
  • عرضه در رنگ های مشکی، نقره ای، قهوه ای و نارنجی

ساعت هوشمند هواوی واچ جی تی 2 فاقد وای فای است و به همین دلیل برای اتصال همواره متکی به گوشی خواهد بود. البته از دلایل افزایش شارژدهی باتری هم فقدان همین قابلیت است.

طراحی و سخت افزار

هواوی واچ جی تی 2

مدل 46 میلی متری هواوی واچ جی تی 2 از نظر ظاهری شباهت زیادی با نسل قبلی (واچ جی تی) دارد. روی نمایشگر را شیشه ای پوشانده که به نظر مقاوم می رسد و در چند روزی که از ساعت استفاده کردیم به خوبی در برابر خط و خش و ضربه های ضعیف مقاومت کرد. کناره های شیشه برش زیبایی خورده که با ظرافت تمام به فریم فلزی ساعت می رسد. در  همین بخش برش خورده نشانه های ساعت و دقیقه حک شده هم ظاهر اسپرتی به ساعت داده است.

هواوی واچ جی تی 2

در حاشیه سمت راست ساعت دو کلید تعبیه شده اند که می توانید آنها را در بچرخانید؛ البته در کمال تعجب متوجه می شوید که با چرخاندن آنها قرار نیست هیچ اتفاقی بیافتد. کلید بالایی برای روشن کردن ساعت، برگشت به صفحه هوم و رفتن به منوی برنامه ها کاربرد دارد. کلید پایین هم قابل برنامه ریزی است تا اپلیکیشن مورد نظرتان را اجرا کند. به عنوان مثال می توانید این کلید را به برنامه پایش فعالیت ها، سنجش ضربان قلب یا استرس و ... تخصیص دهید.

بین دو کلید سوراخ های ظریفی به چشم می خورد که در واقع اسپیکر ساعت در آن جای گرفته است. در حاشیه سمت چپ شاهد یک حفره میکروفن هستیم و در زیر ساعت هم حسگر ضربان سنج قرار گرفته است.

بند سیلیکونی ساعت در کنار ظاهر اسپرت، کیفیت بالایی دارد، به خوبی روی دست می نشیند و بستن و باز کردن آن هم ساده است. وزن مدل 46 میلی متری نسبت به نسل قبل کاهش 5 گرمی را تجربه کرده. در یکی دو روز اول که از ساعت استفاده کردم به نظرم کمی سنگین آمد اما بعد از چند روز به آن عادت کردم و حتی حین تایپ کردن هم مشکلی با ساعت در دستم نداشتم.

هواوی واچ جی تی 2

کیفیت نمایشگر یکی از نقاط قوت هواوی واچ جی تی 2 است. رنگ ها با کیفیت نمایش داده می شوند و روشنایی نمایشگر هم در نور روز بسیار خوب ارزیابی می شود. اگر نور نمایشگر را روی حالت خودکار تنظیم کنید، حسگر نورسنج ساعت به خوبی وظیفه خود را انجام می دهد و روشنایی به سرعت با تغییرات محیط تطبیق داده می شود. با این وجود نرخ رفرش نمایشگر بسیار پایین است؛ البته به دلیل طراحی خاص رابط کاربری تقریباً هیچ گاه متوجه این موضوع نمی شوید و فقط زمانی که نوشته های اسم آهنگ ها در بخش کنترل موسیقی، اسکرول می شوند این موضوع به چشم می آید.

در کل باید گفت هواوی واچ جی تی 2 طراحی زیبای و کیفیت ساخت بالایی دارد. البته شاید مدل 46 میلی متری برای دست برخی افراد بزرگ باشد. در این صورت مدل کوچکتر انتخاب بهتری است؛ با این حال مدل کوچکتر علاوه بر شارژدهی کمتر تفاوت های دیگری هم دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

تجربه کاربری

هواوی واچ جی تی 2

هواوی واچ جی تی 2 از سیستم عامل «لایت او اس» بهره می برد. سادگی این سیستم عامل در کنار چیپست کرین A1 شارژدهی عالی ساعت را به همراه داشته اما در عین حال این موضوع به قیمت برخی محدودیت های دیگر تمام شده است. بر خلاف ساعت های مبتنی بر سیستم عامل تایزن سامسونگ یا اندروید ور که به شما امکان نصب اپ های ثالث را می دهند، در هواوی واچ جی تی 2 چنین امکانی را ندارید. البته چنین موضوعی به این معنی نیست که قابلیت های ساعت محدود است؛ بلکه تمامی قابلیت های پایه و حتی فراتر از آن، از جمله سنجش ضربان قلب (به گفته هواوی حتی حین شنا)، سنجش استرس، قطب‌نما، پایش فعالیت های ورزشی با کمک GPS، نمایش آب و هوا و ... را در اختیارتان قرار می دهد.

اولین راه اندازی هواوی واچ جی تی 2 ساده است. کافی است ساعت را روشن کنید، اپلیکیشن هواوی Health را نصب کنید، به بخش اضافه کردن دیوایس جدید بروید و HUAWEI WATCH GT 2 Series را انتخاب کنید. در نهایت با تأیید اتصال از روی ساعت، فرایند تکمیل می شود. البته برای برای ردیابی دقیق تر فعالیت ها باید مشخصات دقیق از جمله جنسیت، قد، تاریخ تولد و وزن را در اپلیکیشن تعریف کنید.

هواوی واچ جی تی 2
اپلیکیشن هواوی Health طراحی بسیار ساده و خوبی دارد. از بخش مربوط به ساعت (تصویر وسط و سمت راست) می توان تنظیماتی نظیر پایش پیشرفته خواب، ضربان قلب و استرس را تغییر داد یا قابلیت روشن شدن خودکار نمایشگر با حرکت دست،  یادآور تحرک، گزارش آب و هوا و نمایش اعلان ها را فعال کرد. دقت شمارش قدم های ساعت بسیار خوب است و به ندرت به خطا می افتد. با این حال اپلیکیشن، تعداد قدم های ساعت و گوشی را با هم ترکیب می کند و میانگینی منطقی از آنها را نشان می دهد. البته در صفحه تنظیمات خود ساعت می توانید مقدار ثبت شده توسط ساعت را مشاهده کنید.

پس از راه اندازی اولیه به صفحه هوم ساعت دسترسی دارید و در صورت تمایل می توانید واچ فیس مورد نظر خود را برایش انتخاب کنید. واچ فیس ها به شدت محدود هستند و باید به 15 موردی که هواوی در اختیارتان گذاشته قناعت کنید. علاوه بر این امکان انتخاب بین 4 واچ فیس برای حالت استندبای نمایشگر هم در نظر گرفته شده؛ البته استفاده از این قابلیت شارژدهی باتری را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. صفحات دیگر ساعت یا به عبارتی ویجت ها از طریق سوایپ به چپ یا راست در دسترس هستند و موارد زیر را شامل می شوند:

  • نمودار ضربان قلب در 24 ساعت و مقدار فعلی ضربان
  • نمودار استرس 24 ساعته و مقدار اخیر
  • شرایط آب و هوای فعلی
  • کنترل پخش موسیقی
  • اطلاعات کلی فعالیت های ورزشی معمول روزانه

علاوه بر این برخی از این اطلاعات از جمله تعداد قدم های روزانه، درصد باتری، دمای هوا و ضربان قلب در بعضی از واچ فیس ها نمایش داده می شوند.

در کمال تعجب از طریق اپلیکیشن یا ساعت هیچ امکانی برای تغییر دادن ترتیب صفحات یا مخفی کردن برخی از آنها ندارید؛ در حالی که اپ Health هواوی برای دستبند هوشمند آنر بند 5 (بررسی دیجیاتو) این قابلیت را در اختیارتان می گذارد.

با تمام این محدودیت ها باید گفت که هواوی واچ جی تی 2 بیش از این که یک ساعت هوشمند باشد، یک ابزار پایش سلامت پیشرفته است.

هواوی واچ جی تی 2

در صفحه هوم می توانید با سوایپ از بالا به پایین به قابلیت هایی از جمله عدم مزاحمت (Do not disturb)، پیدا کردن گوشی موبایل، آلارم و تنظیمات دسترسی داشته باشید یا میزان باتری ساعت را مشاهده کنید. اعلان ها هم با سوایپ از پایین به بالا نمایش داده می شوند و هر موردی را که مشاهده کنید، به طور خودکار از لیست حذف می شوند. هواوی واچ جی تی 2 از اعلان های فارسی هم پشتیبانی می کند اما اگر انتهای یک جمله فارسی با حروف انگلیسی تمام شود، بخش انگلیسی در ابتدای متن نشان داده می شود و نظم آن به هم می ریزد.

اما اگر بخواهید به تمامی قابلیت های ساعت دسترسی پیدا کنید باید زمانی که در صفحه هوم هستید، یک بار کلید بالایی را بفشارید. در این صفحه به امکانات زیر دسترسی دارید:

  • تمرینات ورزشی (Workout)
  • ضربان قلب
  • اطلاعات خواب
  • اطلاعات استرس
  • راهنمای تمرین تنفس
  • اطلاعات تماس های تلفنی
  • لیست مخاطبین
  • کنترل پخش موسیقی
  • سنجش فشار هوا
  • قطب نما
  • اعلان ها
  • وضعیت آب و هوا
  • کورنومتر
  • تایمر
  • آلارم
  • چراغ قوه (روشن کردن نمایشگر با رنگ سفید و حداکثر روشنایی)
  • قابلیت پیدا کردن گوشی
  • تنظیمات

بسیاری از این موارد از جمله صفحه ضربان قلب و کنترل پخش موسیقی از طریق صفحات اصلی یا همان ویجت های گوشی هم در دسترس هستند و شاید بتوان گفت تلاش هواوی برای قرار دادن این گزینه ها در منو بی فایده است و فقط منو را بیش از حد شلوغ کرده است. البته گزینه های در دسترس از طریق منو گاه کمی اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهند. مثلا با رفتن به بخش ضربان قلب از طریق منوها می توانید با سوایپ از پایین به بالا به اطلاعات کمی دقیق تری دست پیدا کنید.

هواوی واچ جی تی 2

همان طور که گفتیم، هواوی  واچ جی تی 2 می تواند فعالیت های مختلف ورزشی از جمله کوه‌نوردی، دو، شنا و ... را پایش کند. علاوه بر این اگر فعالیت مورد نظرتان در فضای باز باشد، جی‌پی‌اس ساعت به طور خودکار آغاز به کار می کند؛ اما امکان خاموش کردن دستی جی‌پی‌اس را ندارید. برای آغاز یک فعالیت ورزشی باید به منوی ساعت رفته و از قسمت Workout یک فعالیت را انتخاب کنید. در زیر نتیجه یک پیاده روی حدوداً 5 کیلومتری را در اپلیکیشن Health مشاهده می کنید.

هواوی واچ جی تی 2
اطلاعات پایش پیاده روی اپلیکیشن هواوی Health. در صفحه سمت چپ مسیر ثبت شده توسط GPS، روی نقشه مشاهده می شود. در نمودارهای دیگر مواردی از جمله ضربان قلب، زمانی که به چربی سوزی سپری شده، متوسط سرعت، کالری مصرف شده و ... نمایش داده شده اند. ساعت همچنین هر چند دقیقه یک بار از طریق اسپیکر، جزئیاتی از جمله مسافت طی شده، زمان فعالیت و کالری مصرف شده را اطلاع می دهد.

بسیاری از اطلاعات نمودارهای بالا در ساعت هم قابل مشاهده هستند اما در اپلیکیشن با جزئیات بیشتری نمایش داده می شوند.

از محدودیت های دیگر ساعت این است که زمانی که پایش یک فعالیت ورزشی را فعال کرده اید، امکان دسترسی به صفحه هوم و برخی قابلیت های دیگر را از دست می دهید، البته همچنان قابلیت پخش و کنترل موسیقی وجود دارد.

سنجش ضربان قلب هواوی واچ جی تی 2 دقت بالای دارد. از طریق اپلیکیشن هواوی Health می توانید پایش دائمی یا پایش هوشمند را انتخاب کنید. در حالت هوشمند بسته به نوع فعالیتی که دارید بازه های زمانی سنجش به طور خودکار تنظیم می شود تا مصرف باتری کاهش یابد. همچنین می توانید برای محدوده ضربان قلب مجاز، مقادیر حداقل و حداکثر، تعیین کنید. در این صورت وقتی برای مدت بیش از 10 دقیقه ضربان از حد مجاز خارج شد، با اعلانی روی ساعت از این موضوع مطلع می شوید.

هواوی واچ جی تی 2
نموار ضربان قلب روزانه (سمت چپ)، در کنار نمودارهای پایش خواب روزانه (دو نمودار وسط) و نمودار استرس.

پایش استرس و خواب ساعت به طور خودکار انجام می شوند. برای فعال کردن قابلیت پایش استرس ابتدا باید در اپلیکیشن Health به تعدادی سوال شخصی در مورد رفتارهایتان جواب دهید؛ سوالاتی که گاه آن قدر عجیب هستند که من جواب برخی از آنها را خودم هم نمی دانم. پس از فعال شدن این قابلیت ساعت به طور خودکار استرس را اندازه گیری می کند. بر اساس نمودار اپلیکیشن به نظر می رسد سنجش استرس به طور میانگین و در بازه های 30 دقیقه ای در نمودار ثبت می شوند.

هواوی ادعا می کند برای توسعه ویژگی پایش خواب TruSleep با موسسات مطرح فعال در حوزه سلامت همکاری کرده تا امکان شناسایی چندین نوع اختلال خواب فراهم شود. با فعال کردن قابلیت TruSleep مراحل خواب از جمله عمیق، سبک، REM، چُرت های میان روز و نیز بیداری های میان خواب تشخیص داده می شود. در نهایت اپلیکیشن بسته به شرایط خواب پیشنهادهایی برای بهبود خواب می دهد؛ مثلاً کوتاه کردن خواب نیمروزی یا تاریک کردن محل خواب. یکی از مشکلاتی که در پایش خواب هواوی واچ جی تی 2 شاهد بودیم تشخیص ندادن بیداری های میان خواب بود. به نظر می رسد ساعت تکان های اندک حین بیداری را به عنوان حرکات طبیعی بین خواب در نظر می گیرد و به این ترتیب بیشتر بیداری های میان شب را نادیده می گیرد؛ مگر این که در هر بار بیدار شدن دستتان را بیش از حد معمول تکان دهید.

یکی از قابلیت های جالب و گاه کاربردی ساعت، تماس صوتی دو طرفه است. اگر گوشی زنگ بخورد به سادگی می توانید از ساعت به عنوان هندزفری استفاده کنید. کیفیت صدای میکروفن و اسپیکر ساعت بسیار خوب است و اگر در محیط شلوغی نباشید به راحتی می توانید صدای طرف مقابل را از اسپیکر ساعت بشنوید. باید اشاره کنیم که مدل 42 میلی متری فاقد این قابلیت است.

هواوی واچ جی تی 2

از ویژگی های دیگر امکان اتصال هندزفری بلوتوث به ساعت است تا به سادگی، موزیک های مورد علاقه خود (تا حدود 500 آهنگ) را روی ساعت بریزید و بی نیاز از گوشی و تنها با ساعت و یک هندزفری بلوتوث به پیاده روی بروید.

در کل باید گفت که رابط کاربری هواوی واچ جی تی 2 طراحی ساده ای دارد اما منو بیش از حد شلوغ است. آزار دهنده ترین مسئله در مورد رابط کاربری، سرعت پایین آن و لگ های تقریباً همیشگی است که البته با توجه به شارژدهی طولانی، قابل توجیه است. شخصی سازی سیستم عامل هم به شدت محدود است اما قابلیت هایی که این ساعت ارائه می کند احتمالاً برای بیشتر کاربران کافی خواهد بود.

باتری

هواوی واچ جی تی 2

هواوی واچ جی تی 2 از چیپست کرین A1 بهره می برد که در زمینه شارژدهی ساعت معجزه می کند. هواوی ادعا می کند در شرایط زیر مدل 46 میلی متری شارژدهی باتری 2 هفته ای دارد:

  • در دست داشتن ساعت به طور دائمی
  • فعال بودن قابلیت پایش خواب TruSleep و پایش دائمی ضربان قلب
  • 90 دقیقه پایش فعالیت های ورزشی در هفته (با GPS روشن)
  • مشاهده 50 پیام، 6 تماس تلفنی و 3 آلارم در روز
  • روشن کردن نمایشگر به تعداد 200 بار در روز
  • برقراری 30 دقیقه تماس تلفنی در هفته
  • 30 دقیقه پخش موسیقی در هفته

مشخص است که برخی از مواردی که هواوی در نظر گرفته، بیش از حد خوش بینانه هستند. به همین دلیل ما برای سنجش شارژدهی معیارهای معقول زیر را در نظر گرفتیم:

  • در دست داشتن ساعت به مدت متوسط 19 ساعت در روز (از جمله در زمان خواب)
  • فعال بودن قابلیت پایش خواب TruSleep و پایش دائمی ضربان قلب
  • 3 ساعت پایش فعالیت های ورزشی در هفته (با GPS)
  • فعال بودن قابلیت روشن شدن نمایشگر با چرخش دست
  • گوش دادن به موسیقی با ساعت به مدت 10 دقیقه
  • تنظیم روشنایی ساعت روی حالت خودکار
  • غیر فعال بودن واچ فیسِ حالت استندبای
  • خاموش شدن خودکار نمایشگر پس از 10 ثانیه
  • حداکثر قدرت ویبره
  • اتصال ساعت از طریق بلوتوث به گوشی در حدود 16 ساعت در روز

در این شرایط باتری هواوی واچ جی تی 2 بیشتر از 9 روز دوام آورد که برای یک ساعت با نمایشگر بزرگ و با کیفیت عالی به حساب می آید.

در این ساعت هوشمند خبری از شارژ وایرلس نیست و برای شارژ باید دست به دامن پد  ویژه شوید. پد شارژ به یک درگاه USB-C مجهز شده و از دو پین ظریف بهره می برد و به طور مغناطیسی زیر ساعت قرار می گیرد. در جعبه ساعت یک کابل USB هم قرار داده شده اما مشابه تقریباً تمامی ساعت های هوشمند دیگر خبری از شارژر نیست. زمانی که ساعت روشن بود و اتصال بلوتوث به موبایل هم برقرار بود شارژ کامل یک ساعت و 34 دقیقه طول کشید که رقم متوسطی به حساب می آید.

سخن پایانی

هواوی واچ جی تی 2

هواوی واچ جی تی 2 با ظاهر زیبا و دلربا در همان اولین نگاه کیفیت ساخت بالایش را به رخ می کشد. شارژدهی عالی 9 روزه باتری مهمترین ویژگی مثبت این ساعت است که در کنار نمایشگر با کیفیت و قابلیت های پیشرفته پایش فعالیت های ورزشی و امکان مکالمه دو طرفه کاربران را به خرید ترغیب می کند. اما در کنار این ها نمی توان از رابط کاربری کند، سیستم عامل محدود با کمترین قابلیت شخصی سازی و البته قیمت نه چندان ارزان بیش از 200 دلاری آن گذشت.

از رقبای این ساعت می توان به گلکسی واچ اکتیو 2 سامسونگ (بررسی دیجیاتو) اشاره کرد که شارژدهی باتری بسیار کمتری دارد، فاقد قابلیت مکالمه است و البته گران تر به فروش می رسد. با این حال ساعت سامسونگ رابط کاربری روان تری دارد و امکان نصب اپلیکیشن های ثالث را به شما می دهد.

مزایا
  • شارژدهی باتری فوق العاده
  • نمایشگر با کیفیت
  • قابلیت مکالمه
  • طراحی زیبا در کنار بدنه با کیفیت و مقاوم
  • دقت مناسب قدم شمار
  • طراحی خوب اپلیکیشن هواوی Health
معایب
  • سیستم عامل محدود با کمترین امکانات شخصی سازی
  • قیمت نسبتاً بالا
  • واچ فیس های محدود
  • فقدان وای فای
  • فقدان شارژ بیسیم
  • عدم پشتیبانی از اپ های ثالث
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • یاس کبود
    یاس کبود | ۲۹ دی ۱۳۹۸

    وقتی یه محصول رو ۲۵ برسی ش رو میزارید خیلی ضایعس ریپوتاژ تبلیغاته?

  • -mohsencc
    -mohsencc | ۲۹ دی ۱۳۹۸

    لطفا مطالبی هم در مورد خرید این ساعتهای جدید هوشمند در سایت درج کنید و راهنمایی کنید که کدام نوع برند بهتر و کارایی بهتری داره...چون با وجود اینهمه برند و نمونه های متفاوت هرکی میخاد بخره در خرید گیج میشه...و خیلی ها فک میکنن که هرچی گرون تر بهتره!!ولی واقعا بعضی وقتها هیچ فرقی بین دو مدل حتی ارزونتر پیدا نمیشه.اگه توضیح بدید ممنونیم

مطالب پیشنهادی