ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ماهواره ظفر به زودی در مدار قرار می‌گیرد

دو ماهواره ظفر 1 و 2 توسط دانشگاه علم و صنعت به وزارت ارتباطات تحویل داده شدند و قرار است پس از انجام آزمایش‌های اولیه و تایید نهادهای امنیتی این ماهواره به زودی پرتاب شود. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

دو ماهواره ظفر 1 و 2 توسط دانشگاه علم و صنعت به وزارت ارتباطات تحویل داده شدند و قرار است پس از انجام آزمایش‌های اولیه و تایید نهادهای امنیتی این ماهواره به زودی پرتاب شود. در این مراسم تاکید شد که ماهواره‌های ظفر قدرتمندترین ماهواره‌های ساخته شده به دست جوانان ایرانی هستند.

در این مراسم اعلام شد که این ماهواره قرار است به کمک ماهواره‌بری که توسط محققان ایرانی ساخته شده در مدار قرار گیرد.

تهیه نقشه کاربری اراضی، تهیه نقشه پایش توسعه شهری، تهیه نقشه مرز پهنه های کشاورزی، تهیه نقشه پایش تغییرات در عرصه های طبیعی و جنگلی، تهیه نقشه پهنه بندی و پایش تغییرات دریاچه های دائمی و فصلی، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران در نواحی شهری و به روز رسانی نقشه های ساختاری شناسایی گسل‌ها چین‌ها از جمله ویژگی‌هایی است که ماهواره‌های ظفر به آن مجهز هستند.

«مرتضی براری» رییس سازمان فضایی کشور در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر هزینه‌های انجام شده پیرامون ساخت ماهواره ظفر گفت: «هزینه چندانی برای این ماهواره صورت نگرفته و مقدار دقیق آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.» او با تاکید بر این نکته که هزینه‌های ساخت ماهواره رقم بالا و قابل توجهی نبوده اعلام کرد که ماهواره ظفر به زودی و پس از تایید نهادهای امنیتی، به مرحله پرتاب خواهد رسید.

براری همچنین درباره چرایی وجود دو ماهواره گفت: «در مراحل طراحی ساخت، به توان بیشتری دست پیدا کردیم و روی این حساب متناسب با نقشه راه خودمان، یک ماهواره با دقت ۲۵ متر و یک ماهواره با ۱۶ متر رنگی طراحی و ساخته شد.»

براری با ذکر این نکته که در برنامه‌های فضایی چیزی به نام شکست معنا ندارد گفت: .

«برنامه‌های فضایی به خاطر پیچیدگی فناوری فضایی، هم به پیروزی دست پیدا می‌کنند و هم گاهی به تعبیر عده‌ای با شکست مواجه می‌شوند ولی به عقیده من در برنامه فضایی شکست وجود ندارد و همه چیز یک تجربه است. اگر یک ماهواره در مدار هم قرار نگیرد، ما تست‌های بسیاری انجام دادیم و مراحل خوبی را گذر کردیم. جامعه نباید نگران باشد چرا که اگر ظفر ۱ هم در ماهواره قرار نگرفت و با مشکل مواجه شد، قرارگیری ماهواره دوم در دستور کار خواهد بود.»

به گفته رییس سازمان فضایی کشور ماهواره ظفر امروز تحویل پایگاه فضایی خواهد شد و او امید دارد که توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور با کمک ظفر ۱ و ۲ تحقق یابد. براری تاکید دارد ایران جزو ۹ کشور اول دنیاست که در باشگاه کشورهای صاحب چرخه کامل صنعت فضایی شده‌ است: «ما تمامی ۶ رکن اصلی حوزه فضایی از طراحی تا ساخت گرفته تا طراحی پایگاه و ایستگاه کنترل و پردازش را توسط متخصصین داخلی ساخته‌ایم.»

ماموریت این ماهواره تحقیقاتی تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره اطلاعات، ذخیره و ارسال پیام و نیز ارتباط صوتی یک طرفه بین دو کاربر خواهد بود. این ماهواره قرار است در مدار LEO با باند فرکانس S&F قرار بگیرد. گفتنیست به گفته مقامات مربوطه، یکی از سه ایستگاه کشور ماهدشت، قائمشهر و ایستگاه فضایی قشم میزبان پرتاب این ماهواره خواهد بود.

شایان ذکر است  مراسم تحویل این ماهواره علی رغم اظهارات ذکر شده مبنی بر اینکه با حضور وزرای ارتباطات، دفاع و علوم برگزار خواهد شد؛ بدون حضور ایشان صورت گرفت و معاونین و دیگر مقامات این وزارتخانه‌ها ماهواره ظفر را به دانشگاه تحویل دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • داش حمید
    داش حمید | ۱۱ بهمن ۱۳۹۸

    کاش یکی هم به فکر ایجاد شغل بود واسه جوونا

  • molavy
    molavy | ۱ بهمن ۱۳۹۸

    اگر ماهواره نسترن میگن آفتابه هم نمی‌تونید بسازید، اگر بسازن میگن فکر نون باشید اینها به درد نمیخوره منافق ها هیچ وقت راضی نمیشن،

  • آریا
    آریا | ۳۰ دی ۱۳۹۸

    الان شرکتهای خصوصی با چند ده کارمند ماهواره به مدار میفرستند. پاکستان سالهاست این توانایی رو داره ولی مردمش تو نکبت دست و پا میزنند
    برید فکر نون باشید که خربزه آبه. این چیز ها دردی از مردم دوا نمیکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی