ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مجمع جهانی اقتصاد
تکنولوژی

نگاهی به حواشی مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۰ در داووس سوئیس

از سال ۱۹۷۱ میلادی، سیاستمداران، رهبران کسب و کار، دانشگاهیان، روزنامه نگاران و نمایندگان جامعه مدنی به داووس سوئیس، خاستگاه استکی سفر می کنند تا در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کنند؛ شهری که توماس من ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

از سال ۱۹۷۱ میلادی، سیاستمداران، رهبران کسب و کار، دانشگاهیان، روزنامه نگاران و نمایندگان جامعه مدنی به داووس سوئیس، خاستگاه استکی سفر می کنند تا در مجمع جهانی اقتصاد شرکت کنند؛ شهری که توماس من در رمان کوهستان جادویی خود به بهترین شکل آن را جاودانه کرد.

نشستی که در آن میلیاردرها به میلیونرها می گویند که چطور راه و رسم زندگی را به طبقه متوسط یاد بدهند، روز جمعه این هفته خاتمه یافت. اما از پنجاهمین گردهمایی داووس چه نتایجی حاصل شد؟

آشکار شدن بیش از پیش خطرات مالی گرمایش زمین

داووس امسال بیشتر از هر موضوعی حول محور گرمایش زمین قرار داشت؛ جلسه بعد از جلسه به این مقوله اختصاص یافته بود. حالا دیگر حوزه اقتصادی از جمله بانک های بزرگ وال استریت بر ریسک های سرمایه گذاری که در نتیجه گرمایش زمین به وجود آمده اند واقف هستند و چندی است که تلاش می کنند فعالیت های خود را بر این اساس انطباق دهند.

حضور پررنگ گرتا تونبرگ

مجمع جهانی اقتصاد

در ابتدای داووس ۲۰۱۹ تونبرگ یک دانش آموز ۱۶ ساله سوئدی بود که درس و مدرسه را کنار گذاشت تا در برابر انفعال کشورها نسبت به مقوله گرمایش زمین دست به اعتراض بزند. حضور او در نشست سال پیش مجمع جهانی اقتصاد مانند یک شوک بود و امسال پررنگ تر از هر زمان دیگری ظاهر شد و مستقیما به انتقاد از ترامپ و اعضای کابینه اش پرداخت. او حتی پاسخی کوبنده به استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا داد که گفته بود هر وقت تونبرگ مدرک دانشگاهی در زمینه اقتصاد گرفت می شود به حرف هایش گوش داد.

هک گوشی بزوس و خودداری سران کشورها از اظهارنظر

مجمع جهانی اقتصاد

در نخستین روز داووس، گاردین گزارش داد که گوشی موبایل جف بزوس مدیرعامل آمازون توسط محمد بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی هک شده است. امنیت سایبری همواره در دستور کار داووس بوده و امسال وقوع چنین اتفاقی برای بزوس بر اهمیت این موضوع اضافه کرد چرا که بسیاری شرکت کنندگان در این نشست در طول سفر خود با محمد بن سلمان تماس تلفنی داشتند و چه بسا شماره موبایل های شخصی خود را در اختیار او قرار داده بودند. منوچین (وزیر خزانه داری آمریکا)، تیم کوک مدیرعامل اپل و ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت تنها تعدادی از این افراد هستند که البته حرفی از نگرانی خود در این باره به میان نیاوردند.

هواپیمانها، قطارها و ماشین ها

مجمع جهانی اقتصاد
کاروان خودروهایی که ماشین ترامپ را در داوس اسکورت میکردند

برگزارکنندگان و حاضران در داووس مدعی هستند که خطر تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین را جدی می گیرند. اما آیا این ادعا حقیقت دارد؟ پرنس چارلز (از انگلستان) با جت خصوصی خود به سوئیس سفر کرد و سپس سوار بر یک خودروی برقی شد تا به محل نشست برسد و در آنجا جهانیان را از نصایح ارزشمندش در رابطه با پیشگیری از گرمایش زمین بهره مند کند. ترامپ هم در حالی از محل نشست به هتل محل اقامت خود رفت که بالغ بر ۳۷ ماشین ضد گلوله خودروی او را اسکورت می کردند. البته مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده اغلب شرکت کنندگان با قطار به محل برگزاری آمده اند و شرکت بیمه زوریخ سوئیس نیز اعلام کرده بابت قراردادهای بیمه ای که در سال قبل به صورت آنلاین با مشتریانش منعقد کرده ۱۳ هزار درخت می کارد تا با گرمایش زمین مقابله کند.

حضور جاسوس های روسیه در داووس

مجمع جهانی اقتصاد

پنج ماه پیش از برگزاری نشست داووس، پلیس سوئیس از خنثی سازی عملیات جاسوسی ماموران روسیه در شهر آلپاین خبر داد. پلیس که نسبت به اقامت طولانی مدت دو شهروند روسیه در یک مرکز تفریحی اسکی مظنون شده بود در نهایت نسبت به دستگیری آنها اقدام کرد. این دو نفر ادعا کردند که دارای مصونیت سیاسی هستند اما هیچ سند و مدرکی در این رابطه وجود نداشت. از طرفی هیچ شواهدی دال بر انجام عملیات مجرمانه از این دو نفر منتشر نشد اما طبق گزارش یکی از نشریات محلی آنها به اسم لوله کش وارد خاک سوئیس شده بودند و تجهیزات جاسوسی خود را برای ضبط مکالمات خصوصی رهبران جهان در گوشه و کنار این شهر نصب کرده بودند که عملیاتشان خنثی شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • naser
    naser | ۷ بهمن ۱۳۹۸

    این روسها عجب مارمولکی هستن

مطالب پیشنهادی