ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مدارگرد خورشیدی به فضا پرتاب شد؛ آغاز مأموریت طولانی مطالعه خورشید

ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) مدارگرد خورشیدی (Solar Orbiter) را به منظور مطالعه قطب های خورشید به فضا پرتاب کردند. صبح دیروز ساعت 7:33 به وقت تهران مدارگرد خورشیدی سوار بر راکت اتلس 5 ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) مدارگرد خورشیدی (Solar Orbiter) را به منظور مطالعه قطب های خورشید به فضا پرتاب کردند.

صبح دیروز ساعت 7:33 به وقت تهران مدارگرد خورشیدی سوار بر راکت اتلس 5 (Atlas V) به فضا پرتاب شد و حدوداً یک ساعت و نیم پس از پرتاب پیام برافراشته شدن پنل های خورشیدی مدارگرد خورشیدی دریافت و سفر طولانی مدت آن آغاز شد.

این مدارگرد حدوداً دو سال دیگر برای اولین بار از نزدیکی خورشید عبور خواهد کرد و داده های ارسال شده توسط آن دانش بشر از این ستاره را دگرگون کرده و مأموریت های سرنشین دار به ماه را آسان‌تر خواهد کرد.

«توماس زوربوچن» (Thomas Zurbuchen) از مدیران ناسا در مورد مدارگرد خورشیدی می گوید:

«ما به کمک شرکای اروپایی خود وارد عصر جدید از فیزیک خورشید (هلیوفیزیک) خواهیم شد که مطالعات خورشید را دگرگون کرده و امنیت فضانوردانی که با مأموریت آرتمیس به ماه سفر می کنند را افزایش خواهد داد.»

مدارگرد خورشیدی برای مطالعه قطب های خورشید از نزدیکی سیاره زهره عبور کرده و به کمک نیروی گرانشی آن به خورشید نزدیک تر خواهد شد.

مدارگرد خورشیدی که اندازه ای در حدود یک خودروی ون دارد، به کمک ده وسیله به جمع آوری داده های مختلف از جمله میدان مغناطیسی، جو و شراره های خورشیدی خواهد پرداخت. این مدارگرد توسط یک سپر تیتانیومی که با ماده مخصوصی به نام SolarBlack پوشانده شده، در برابر دمای بیش از 600 درجه سانتی گراد محافظت می شود.

پرتاب مدارگرد خورشیدی توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا
مدارگرد خورشیدی از دماغه کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

برای مطالعه قطب های خورشید نزدیک شدن به قطب های آن ضروری است. قطب های خورشید هر 11 سال یکبار جا به جا شده و میدان مغناطیسی آن را تغییر می دهند. در این فرآیند که به حداکثر خورشیدی (Solar Maximum) مرسوم است، لکه ها و شراره های خورشیدی ذرات باردار را به سمت زمین پرتاب می کنند.

زمین مقدار زیادی از این ذرات باردار را جذب می کند، ولی در مواقعی که طوفان‌های خورشیدی رخ می دهند، این ذرات باردار برای فضانوردان خطرناک بوده و می توانند در عملکرد ماهواره ها و نیروگاه‌ها مشکل ایجاد کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی