ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف اولین جانداری که برای زندگی نیازی به اکسیژن ندارد

محققان نوعی انگل درون بافت ماهیچه ماهی سالمون کشف کرده اند که برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن ندارد. انگل یاد شده که کمتر از 10 سلول دارد، «Henneguya salminicola» نام داشته و برای ادامه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۵

محققان نوعی انگل درون بافت ماهیچه ماهی سالمون کشف کرده اند که برای زنده ماندن نیازی به اکسیژن ندارد.

انگل یاد شده که کمتر از 10 سلول دارد، «Henneguya salminicola» نام داشته و برای ادامه حیات هیچ نیازی به نفس کشیدن ندارد. کشف این انگل می تواند فهم بشر در مورد زندگی روی زمین و دیگر سیارات را دگرگون کند.

کشف انگل Henneguya salminicola که برای حیات نیازی به اکسیژن ندارد

انگل «Henneguya salminicola» اولین جاندار چند سلولی کشف شده است که بدون اکسیژن زندگی می کند. «دوروتی هاچون» (Dorothee Huchon)، جانورشناس از دانشگاه تل آویو اسرائیل می گوید:

«تا پیش از تصور می شد تنفس هوازی در همه موجودات وجود دارد، اما حالا تأیید می کنیم که چنین چیزی صحت ندارد.»

هاچون و تیمی از محققان بین المللی توالی ژنوم انگل «H. salminicola» را بررسی کرده و نتایج تحقیقات خود را در ژورنال PNAS منتشر کردند. آنها دریافتند این انگل که ارتباط نزدیکی با عروس دریایی دارد، دستگاه DNA لازم برای نفس کشیدن را نداشته و فاقد میتوکندری است.

از میتوکندری اغلب با عنوان «نیروگاه» سلول یاد می شود؛ چون با استفاده از اکسیژن انرژی تولید می کند. این اندامک شبیه یک کارخانه کوچک تقریباً درون تمام سلول ها وجود دارد.

هاچون می افزاید:

«کشف ما نشان می دهد که تکامل توانایی وارد شدن به مسیرهای پیچیده را دارد. تنفس هوازی یکی از اصلی ترین منابع انرژی است، اما با این وجود جانداری را کشف کرده ایم که از این مسیر حیاتی گذر کرده است.»

برخی جانداران تک سلولی نیز توانایی ادامه حیات بدون اکسیژن را داشته و فاقد میتوکندری هستند. بسیاری از باکتری ها و تک‌یاختگانی که کف اقیانوس ها و در اطراف چاه های گرمابی (hydrothermal vents) یافت می شوند و همچنین برخی عوامل بیماری زای انسانی، می توانند بدون اکسیژن زنده بمانند. آنها انرژی مورد نیاز خود را از تخمیر و یا از مولکول هایی مثل جیوه یا آهن می گیرند.

اینکه انگل «H. salminicola» چطور انرژی مورد نیاز خود را تأمین می کند، هنوز نامعلوم است. هاچون می گوید این انگل احتمالاً اکسیژن را از سلول های سالمون دریافت کرده و یا به کمک روش هایی شبیه ارگانیسم های تک سلولی که در گذشته شناسایی شده اند، انرژی خود را تأمین می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • h.b
    h.b | ۷ اسفند ۱۳۹۸

    چشماشون شبیه آدم فضایی هاست

  • Behzad Alavi
    Behzad Alavi | ۷ اسفند ۱۳۹۸

    جالب بود

مطالب پیشنهادی