ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

احتمال وضع مالیات 40 درصدی برای کاهش التهاب در بازار خودرو

عوارض و مالیات های شهری در زمره مبالغی است که مدیران شهری با اتکا به آن، امورات شهر را مدیریت می‌کند و هر گونه خللی در این زمینه باعث نارسایی در ارائه خدمات شهری می ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

عوارض و مالیات های شهری در زمره مبالغی است که مدیران شهری با اتکا به آن، امورات شهر را مدیریت می‌کند و هر گونه خللی در این زمینه باعث نارسایی در ارائه خدمات شهری می شود. مالیات و عوارض خودرو های داخلی و وارداتی نیز در این دسته قرار می گیرند.

سازمان امور مالیاتی نرخ جدید مالیات و عوارض انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی را برای اجرا در سال 98 و 2019 را ابلاغ کرد. این سازمان مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال انواع خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی، مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالانه انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین تولید داخل و وارداتی را تعیین کرد.

عوارض خودرو

طبق این گزارش، میزان مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض خودرو های وارداتی مدل ۲۰۱۸ و پایین‌تر به این شرح است:

  • ون بنز ۳۱۹: مالیات شماره‌گذاری۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال، عوارض شماره‌گذاری ۲۱ میلیون و ۸۰۰هزار ریال، عوارض سالانه ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار ریال.
  • سواری کیا اپتیما جی. اف. هیبرید ۲۰۰۰ سی ‌سی، مدل۲۰۱۸ و پایین‌تر: مالیات شماره‌گذاری ۲۲۵ میلیون ریال، عوارض شماره‌گذاری ۱۱۲ میلیون و ۵۰۰هزار ریال، عوارض سالانه ۱۶ میلیون و ۸۷۵هزار ریال.
  • سواری سانگ یانگ رکستون جی۴ مدل ۲۰۰۰ سی‌سی مدل۲۰۱۸ و پایین‌تر: مالیات شماره‌گذاری۱۲۷ میلیون ریال، عوارض شماره‌گذاری ۶۳ میلیون و ۵۰۰هزار ریال،‌عوارض سالانه ۹ میلیون و ۵۲۵هزار ریال.
  • فولکس واگن کری ۱۴۰۰سی سی مدل۲۰۱۸ و پایین‌تر: مالیات شماره‌گذاری ۱۲۵ میلیون ریال، عوارض شماره‌گذاری ۶۲ میلیون و ۵۰۰هزار ریال و عوارض سالانه ۹ میلیون و ۳۷۵ هزار ریال.
  • وانت دوکابین تویوتا هایلوکس اتومات ۴۰۰۰ سی‌ سی مدل ۲۰۱۸ و پایین‌تر: مالیات شماره‌گذاری ۷۶ میلیون ریال، عوارض شماره‌گذاری ۳۸ میلیون ریال و عوارض سالانه ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال.

همچنین میزان مالیات و عوارض خودرو های تولید داخل برای سال۱۳۹۸ به این شرح است:‌

  • مالیات شماره‌گذاری انواع سواری چهارسیلندر تولید داخل و مونتاژ شده از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال تا ۷۳ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال، عوارض شماره‌گذاری از ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال تا ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال، عوارض سالانه از ۷۶۵ هزار ریال تا ۵ میلیون و ۵۰۵ هزار ریال.

طبق این گزارش میزان مالیات و عوارض برخی خودروهای دیگر به این شرح است:

  • کامیون تاترا (مدل۲۰۱۷) مالیات ۵۸ میلیون و ۴۰۰هزار ریال
  • کامیون آتش‌نشانی اسکانیا (مدل۲۰۱۷) مالیات۲۸۰ میلیون ریال
  • اتوبوس بن لاک (مدل۲۰۱۷) مالیات ۶۸ میلیون ریال
  • کامیون کشنده اسکانیا (مدل۲۰۱۷) مالیات ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال
  • کامیون کشنده سی اند سی. اتومات (مدل۲۰۱۷) مالیات ۴۸‌میلیون و ۸۰۰ هزار ریال.

در صورت عدم پرداخت عوارض سالیانه در موعد مقرر، با استناد به ماده (46) قانون مالیات بر ارزش افزوده، به ازای هر ماه تأخیر مشمول جریمه ای معادل 2 درصد خواهند شد.

احتمال وضع مالیات 40 درصدی برای کاهش التهاب در بازار خودرو [به روز رسانی - اسفند ۹۸]

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره التهاب بازار خودرو گفت: «اصلی‌ترین مشکل کشور 2200 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است که منجر به عدم تولید و اشتغال مفید در کشور خواهد شد و این موضوع شاه بیت گرانی‌ها و التهابات مختلف در کشور بوده و عملا برخی بازارهای ما را ویران کرده است.»

وی افزود: «وقتی مردم می‌بینند سرمایه‌گذاری در برخی بازارها صورت نمی‌گیرد به سمت سرمایه‌گذاری در بازار خودرو،‌ بازار ارز، بازار مسکن رفته‌اند.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس  گفت: «متاسفانه خودروسازان و وزارت صمت تلاش نکردند تا شیف سوم خودروسازی‌ها را فعال کنند تا عملا میزان تولید و تیراژ خودروها افزایش پیدا کند.»

حسینی‌کیا با بیان اینکه متاسفانه مجلس در قبال خودروسازان و وزارت صمت کوتاهی کرده است، گفت:‌ «مجلس باید تلاش کند مالیات بر معاملات خودرو را هر چه سریع‌تر اجرایی کند و کسی که خودرویی را می‌فروشد باید سریع مالیات آن را بپردازند تا عملا دست دلالان قطع شود؛ موضوع مالیات بر معاملات خودرو ظرفیت بسیار خوبی است که می‌توان تا 40 درصد از فروش خودرو را مالیات گرفت.»

وی تصریح کرد: «عمده گرانی‌های خودرو خارج از خودروسازان است و عملا همین موضوع باعث التهاب در بازار شده است؛ مافیای شکل گرفته خارج از خودروسازان توانسته التهاب را ایجاد کند به طوری که تقاضای فراوانی در بازار خودرو ایجاد شده و مافیا حجم زیادی از خودرو را خریداری کرده تا بتواند شب عید عرضه کند و به دنبال آن هستند تا اشتهای کاذب ایجاد کنند و ما شاهد پراید 70 میلیونی هستیم.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: «سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان سریعا ورود کرده و مانع از افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در بازار شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mohamad Mohebian
    Mohamad Mohebian | ۷ اسفند ۱۳۹۸

    خود دولت دلال خودرو شده. پول در میاره . از خودش بیاد مالیات بگیره؟،؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی