ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فناوری تعویض دنده گیربکس توسط GPS؛ نوآوری آلمانی در بخش مهندسی کیا هیوندای

گروه هیوندای کیا چندی پیش نسل جدید گیربکس های خود را با تکنولوژی های تازه نرم افزاری معرفی کرد. این گیربکس به GPS متصل بوده و از طریق تحلیل مکان حرکت و داده های دریافتی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۳

گروه هیوندای کیا چندی پیش نسل جدید گیربکس های خود را با تکنولوژی های تازه نرم افزاری معرفی کرد. این گیربکس به GPS متصل بوده و از طریق تحلیل مکان حرکت و داده های دریافتی از سنسورهای موجود در دماغه خودرو، اقدام به تعویض دنده می کند. کره ای ها نام فناوری ابداعی خود را «تعویض متصل به تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات» (Information and Communication Technology (ICT) Connected Shift ) نامگذاری کرده اند.

گیربکس پیشرفته هیوندای کیا

در جعبه دنده های خودکار متداول، تعویض دنده عمدتا بر اساس دو فاکتور شتاب و سرعت انجام می پذیرد، اما در گیربکس پیشرفته هیوندای کیا وضعیت مسیر پیش رو نیز در نظر گرفته می شود. به اعتقاد این گروه خودروسازی استفاده از چنین تکنولوژی نوینی مصرف سوخت خودروها را بهبود داده و به دلیل تعامل با ترافیک و شرایط مسیر ضریب ایمنی را افزایش می دهد.

گیربکس نوین هیوندای کیا از لحاظ مکانیسم عملکرد شباهت زیادی با سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر داشته و سنسورهای مربوطه این بار با نقشه سه بعدی با کیفیت همکاری می کنند. به لطف این نقشه اطلاعاتی از قبیل تغییر ارتفاع، میزان شیب و پیچ های موجود در مسیر پیش رو استخراج می شود.

آنطور که هیوندای کیا در بیانیه رسمی خود گفته، فناوری ICT بر مبنای شرایط لحظه ای رانندگی و با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی بهترین زمان تعویض دنده را انتخاب می کند. به گفته کره ای ها در طول رانندگی آزمایشی در یک مسیر پر پیچ و خم، تعویض دنده حین عبور از پیچ تا 43 درصد کاهش یافته است؛ همچنین ترمزگیری نیز به اندازه 11 درصد کمتر شده که هیوندای کیا دلیل آن را به عملکرد هوشمندانه تر گیربکس نسبت می دهد.

گیربکس پیشرفته هیوندای کیا

تکنولوژی ابداعی هیوندای کیا قرار است در محصولات آتی این گروه به کار گرفته شود، البته هنوز مشخص نیست که این اتفاق دقیقا از چه زمانی آغاز خواهد شد. گروه خودروساز کره ای افزوده با بهره گیری از فناوری 5G و اتصال خودرو به زیرساخت های شهری، می خواهد از فاکتورهای بیشتری برای انتخاب بهترین زمان تعویض دنده کمک بگیرد.

ناگفته نماند ایده گیربکس متصل به GPS جدید نیست و پیشتر توسط خودروسازان پیشگامی چون مرسدس بنز و ب ام و به کار گرفته شده است؛ از این رو دور از انتظار نیست که این ایده توسط آلبرت بیرمن از آلمان به کره جنوبی منتقل شده باشد!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی