ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیگنال‌های مغز
تکنولوژی

دستاورد جدید هوش مصنوعی: تبدیل سیگنال‌های مغز به متن با دقت 97 درصد

دانشمندان به تازگی موفق به توسعه سیستم هوش مصنوعی جدیدی شده‌اند که می‌تواند سیگنال‌های مغز انسان را با دقت 97 درصد به متن تبدیل کند. برای اولین بار شاهد توسعه سیستمی با این میزان دقت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۱

دانشمندان به تازگی موفق به توسعه سیستم هوش مصنوعی جدیدی شده‌اند که می‌تواند سیگنال‌های مغز انسان را با دقت 97 درصد به متن تبدیل کند.

برای اولین بار شاهد توسعه سیستمی با این میزان دقت هستیم. محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) به چنین موفقیتی دست پیدا کرده‌اند. برای افزایش دقت این سیستم، این تیم توسط جراح مغز و اعصاب، «ادوارد چانگ» سرپرستی شده. در این تحقیق روش جدیدی برای رمزگشایی الکتروکورتیکوگرام مورد استفاده قرار گرفت: پالس‌های الکتریکی که در طی فعالیت قشر مغز ایجاد می‌شوند، توسط الکترودهای کاشته شده در مغز جمع‌آوری شدند.

در این تحقیق جدید چهار بیمار مبتلا به صرع با استفاده از ایمپلنت‌هایی برای نظارت بر تشنج، مورد بررسی قرار گرفتند. تیم دانشگاه UCSF به بیماران گفته بود تعدادی جمله را با صدای بلند بخوانند و تکرار کنند. طی این آزمایش، الکترودها فعالیت مغز را جمع‌آوری کردند.

اطلاعات جمع‌آوری شده وارد یک شبکه عصبی شد. این شبکه عصبی وظیفه تحلیل الگوهای درون فعالیت مغز متناسب با گفتارهای خاص مانند حروف صدادار، صامت‌ها یا حرکات دهن بر اساس صداهای ضبط شده طی آزمایش را برعهده داشت.

سیگنال‌های مغز

پس از این کار، شبکه عصبی دیگری این اطلاعات که از تکرار 30 تا 50 جمله جمع‌آوری شده بود، رمزگشایی کرد. در حقیقت هدف از این کار، پیش‌بینی جملات اصلی تحلیل شده توسط شبکه عصبی اول، در شبکه عصبی دوم بود.

این تحقیق نشان داد سیستم هوش مصنوعی توسعه پیدا کرده می‌تواند سیگنال‌های مغز را با 3 درصد خطا به متن تبدیل کند. در شرایط آزمایشگاهی برای اولین بار چنین دقتی ثبت شده است. تیم دانشگاه UCSF نمونه‌ای از جملاتی که این سیستم به اشتباه تشخیص داده را منتشر کرده. برای مثال جمله «این موزه هر عصر موسیقی‌دان استخدام می‌کند»، توسط هوش مصنوعی «این موزه هر صبح گران قیمت موسیقی‌دان استخدام می‌کند» پیش‌بینی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    چیزی دیگه تا این فیلمای نسل آینده نمونده که دنیایی تاریک و بی روحه

  • saeed۱۹۸۵۹
    saeed۱۹۸۵۹ | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    از یه نظر عالیه از هزار نظر خطر ناکه
    عالی دیگه لازم نیست با دستیار گوشی حرف بزنی اون خودش میفهمه
    خطرناکه چون از این به بعد هک ذهن به منظور ارزیابی ذهن جامعه در جهت های سیاسی و تبلیغاتی شروع میشه و ذهن خوانی علمی تا دیکتاتور هاییی که ذهنتو قرار بخونن هم به این جهان اضافه شد با ارزوی ساخت نشدن همچین وسیله ای دیکتاتور ها جنبه این چیزا رو ندارن

  • aminapple20
    aminapple20 | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    وارد دنیای جدیدی شدیم، بی نظیره

    • saeed۱۹۸۵۹
      saeed۱۹۸۵۹ | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

      دنیای ترسناکی میتونه بشه کافی دنیای کتاب ۱۹۸۴ درنظر بیاری

مطالب پیشنهادی