ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دستان کوچک، گوشی های بزرگ؛ داستان تا کجا ادامه خواهد داشت؟

تلفن های هوشمند هر سال بزرگ تر می شوند و استفاده از آنها با یک دست سخت تر می شود. سازندگان دیگر تمایلی به ساخت گوشی های کوچک ندارند و اگر به دنبال گوشی کوچک ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۰

تلفن های هوشمند هر سال بزرگ تر می شوند و استفاده از آنها با یک دست سخت تر می شود. سازندگان دیگر تمایلی به ساخت گوشی های کوچک ندارند و اگر به دنبال گوشی کوچک اندرویدی باشید که به راحتی در جیب شلوار جین جای گیرد، انتخاب های زیادی نخواهید داشت. در عصری به سر می بریم که گوشی های بزرگ در حال تبدیل شدن به معضل هستند و به نظر نمی رسد نمایشگرهای تاشو حداقل در آینده نزدیک بتوانند این مشکل را حل کنند.

سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا (بررسی دیجیاتو) یکی از گوشی های بزرگ بازار است. طول این گوشی تقریباً 17 سانتی متر بوده و سایز نمایشگر آن 6.9 اینچ است. برای پی بردن به ابعاد بزرگ این گوشی کافی است تبلت نکسوس 7 را بدون حاشیه های ضخیم آن در نظر بگیرید.

استفاده از گلکسی اس 20 اولترا با یک دست اصلاً کار آسانی نیست و وزن سنگینش دست کاربر را پس از مدت کوتاهی خسته می کند. احتمال سقوط آن به خاطر ابعاد بزرگ و وزن بالا (222 گرم) کم نیست. این گوشی به سختی در جیب جا می شود و کار کردن با آن حتی با دو دست هم مشکل توصیف شده است. کارشناس سایت PC World می گوید هنگام عکسبرداری با فوکوس خودکار به مشکل خورده که یکی از دلایل آن عدم توانایی وی در ثابت نگه داشتن گوشی بوده است.

در صورت سقوط و آسیب دیدن نمایشگر گلکسی اس 20 اولترا، کاربر باید 400 دلار برای تعویض آن پرداخت کند بنابراین استفاده از کیس ضروری می شود. اما استفاده از کیس وضعیت را بدتر می کند. گلکسی اس 20 اولترا در این حالت آنقدر سنگین می شود که قدرت پایین کشیدن پیژامه را هم پیدا می کند!

منصفانه نیست اگر بخواهیم نوک پیکان انتقاد را فقط متوجه پرچمدار جدید سامسونگ کنیم، چرا که معضل بزرگ شدن گوشی ها در حال فراگیر شدن است. این مساله در گوشی های گیمینک هم مشاهده می شود و با استفاده طولانی مدت از آنها، فشار روی برخی از انگشتان بیشتر وارد شده و کاربر را به درد مفصل دچار می کند.

البته کاربران به مرور به گوشی های بزرگ عادت کردند. گوشی ها به آرامی و به طور تقریباً نامحسوس بزرگ تر شده اند. حالا دیگر کسی شما را به خاطر اندازه بزرگ تلفن همراهتان مسخره نمی کند، ولی تا همین چند سال پیش گوشی های بزرگ مسخره می شدند. زمانی که سال 2011 نسل اول گلکسی نوت به بازار آمد، برخی از سایت ها و کاربران از سامسونگ برای ساخت این گوشی بزرگ انتقاد کردند.

سایت Mashable در بررسی خود از این گوشی نوشت:

«گلکسی نوت یک اعجوبه سنگین وزن است — اگر دستان کوچکی دارید و شلوار جین زیاد می پوشید، این محصول مناسب شما نیست.»

البته به مرور گوشی های بزرگ مد شدند و کاربران هم به آنها عادت کردند. دیگر کلمه «فبلت» را نمی شنویم چون به خاطر محو شدن مرز بین گوشی ها و تبلت ها معنای خود را از دست داده است.

اما دلیل بزرگ تر شدن گوشی ها چیست؟ پاسخ های متعددی برای این سوال وجود دارند که از جمله آنها می توان به اضافه شدن دوربین ها و قابلیت های بیشتر به گوشی، افزایش ظرفیت باتری و یا استفاده از سیستم خنک کننده بهینه تر اشاره کرد. گوشی بزرگ تر نمایشگر بزرگ تری هم دارد و همین مساله بازی کردن و تماشا کردن محتوا با آن را لذت بخش تر می کند.

البته به کارگیری نمایشگر بزرگ تر یعنی مصرف باتری بیشتر و این یعنی باید از باتری پرظرفیت تر استفاده کرد که خود به ابعاد و وزن گوشی اضافه می کند. گوشی های بزرگ مشکلاتی را هم برای سلامت فرد به وجود می آورند. دکتر «Roger Powell» یکی از جراحان ارتوپدی آمریکا و متخصص جراحی دست و آرنج می گوید تعداد زیادی از مراجعه کنندگان به مطب او به خاطر استفاده زیاد از گوشی، از درد در ناحیه مچ و انگشتان شکایت کرده اند.

استفاده زیاد از گوشی سبب آسیب دیدن مفاصل می شود و با بزرگ تر و سنگین تر شدن گوشی ها این آسیب ها شدیدتر هم خواهند شد.

امروزه می توان در قسمت تنظیمات بسیاری از تلفن های هوشمند حالت استفاده با یک دست یا One Handed Mode را فعال کرد؛ قابلیتی که ثابت می کند استفاده از گوشی های امروزی با یک دست بسیار مشکل است.

روند افزایش وزن گوشی های برخی از سازندگان در چند سال گذشته

گوشی های امروزی قدبلند و لاغر شده اند و به سختی می توان محصولی را با عرض بیشتر از 3 اینچ (7.62 سانتی متر) پیدا کرد. به همین دلیل است که آیفون ها برخی اوقات باریک به نظر می رسند. بسیاری از سازندگان از جمله سامسونگ در حال افزایش ارتفاع گوشی ها و در عین حال باریک تر کردن آنها هستند. برای مثال عرض گلکسی اس 20 اولترا 2.99 اینچ است که در مقایسه با نسل اول گلکسی نوت (3.27 اینچ) کاهش پیدا کرده است.

مقصود نگارنده از این مطلب رویگردانی از گوشی های بزرگ نیست. گوشی های بزرگ برای بسیاری از کاربران از جمله گیمرها، کاربرانی که با گوشی زیاد فیلم نگاه می کنند و به طور کلی افرادی که نمایشگر بزرگ را ترجیح می دهند، به انتخاب اول تبدیل شده اند.

اما به نظر شما با وجود اشباع شدن بازار از انواع گوشی های بزرگ، چرا سازندگان دیگر گوشی های کوچک تولید نمی کنند؟ با سر زدن به فروم ها و خواندن نظرات کاربران در اینترنت می توان به جای خالی گوشی های کوچک در بازار پی برد.

البته برای طرفداران اپل، آیفون 8 گزینه مناسبی است که همچنان فروش بالایی دارد. بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی IHS Markit، آیفون 8 پرفروش ترین گوشی سال 2018 بوده و سال 2019 نیز هفتمین گوشی پر فروش دنیا لقب گرفته است.

اما در بین گوشی های اندرویدی رقیبی که به کوچکی آیفون 8 باشد و توسط سازنده ای مطرح تولید شده باشد را نمی بینیم. البته پیکسل 4 با نمایشگر 5.7 اینچی و وزن 162 گرمی، یک گوشی کوچک به شمار می رود. در گذشته سونی با سری کامپکت در بخش گوشی های کوچک حضور داشت که البته تولید آنها را به دلیل استقبال کم کاربران متوقف کرد.

سازندگان در صورتی به تولید گوشی های کوچک تمایل نشان می دهند که از فروش بالای آنها مطمئن باشند. گلکسی S10e آخرین گوشی کوچک سامسونگ محسوب می شود و این سازنده کره ای تاکنون جانشین آن را معرفی نکرده است. ظاهراً کاربران گوشی های کوچک را دوست دارند، ولی اندازه کوچک به تنهایی نمی تواند آنها را تشویق به خرید آنها کند.

آیا با گوشی های تاشو می توان مشکل را حل کرد؟

گوشی های تاشو جذاب و نوآور هستند و خون تازه ای در رگ های دنیای موبایل تزریق کرده اند، ولی همچنان تا فراگیر شدنشان مدت زمان زیادی باقی مانده است. سامسونگ با عرضه گلکسی زد فلیپ یک قدم بزرگ در این مسیر برداشت، ولی در مجموع این گوشی ها به خاطر دوربین متوسط، رابط کاربری متزلزل و بدنه ظریف، همچنان فاز آزمایشی را سپری کرده و احتملاً تا مدتی در این فاز باقی خواهند ماند.

البته باید این را در نظر گرفت که گوشی های تاشو فقط مشکل ابعاد را حل می کنند تا حمل گوشی آسان تر شود. این قبیل گوشی ها پس از باز شدن همچنان همان نمایشگر بزرگ را در برابر دیدگان کاربر قرار می دهند و احتمال دارد در آینده در حالت بسته نیز هم اندازه گوشی های امروزی باشند.

اگر روند افزایش سایز نمایشگر گوشی ها ادامه پیدا کند، در چند سال آینده احتمالاً با گوشی های معمولی یا تاشویی مواجه خواهیم شد که هم اندازه تبلت ها خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • hosein3
    hosein3 | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    گوشی من j5 سامسونگ خیلی اندازشو دوست دارم . قصد داشتم یه گوشی تو همین سایز با کیفت خوب بگیرم دیدم جز گوشی s10e و پیکسل مورد زیادی وجود نداره که اینام خیلی گرونه . خیلی مسخره شده هر روز داره بزرگتر میشه . من فکر نمیکنم فقط به خاطر وجود امکانات ناچار شدن بزرگ کنن چون همین s10 e یه گوشی درجه 1 ولی سایزش کوچیکه . به گوشی میگن تلفن همراه یعنی باید همراه ادم و جمع و جور باشه نه این اندازه های مسخره .

  • aknuunm
    aknuunm | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

    ا گوشی های ۵ اینچ برا بزرگی گوشی اذیت میشدم چه رسه به ۷ اینچ
    الان گوشی من 4.7 اینچه و بدجور عادت کردم بهش

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

    گلکسی نوت ده لایت هم یک تلاش برای کوچک و خوشدست ساختن یک فبلت هست که خیلی خوبه ولی متاسفانه سخت‌افزارش به اندازه پرچمدارهاش نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی