ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لیست خدمات اینترنتی و کتاب‌های رایگان ایرانی در دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا مشکلات عدیده‌ای را برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد کرده اما با این وجود همچنان برخی از این تیم‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی خود، خدماتی را به طور رایگان برای مشتریان عرضه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۰

شیوع ویروس کرونا مشکلات عدیده‌ای را برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد کرده اما با این وجود همچنان برخی از این تیم‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی خود، خدماتی را به طور رایگان برای مشتریان عرضه کرده‌اند تا در شرایط سخت شیوع کرونا کنار آنها باشند.

جدا از کسب‌وکارها، بسیاری از شرکت‌های دیگر و برخی نهادهای آموزشی نیز تلاش کرده‌اند که خدمات رایگانی را به مردم عرضه کنند تا در ایام شیوع کرونا بتوانند در کنار آنها باشند.

در این مطلب نگاهی به برخی از خدمات رایگان شده فعلی و فعال در مجموعه‌ها داریم. شما خدمت و یا سرویس رایگان دیگری از شرکت‌ها و تیم‌های داخلی دیده‌اید که در این فهرست نباشند؟ آن را با ما در کامنت‌ها در میان بگذارید تا به این مطلب اضافه شود.

آموزش

سرویس‌های رایگان

استاد سلام

مجموعه استاد سلام خدمت رایگانی را برای مدارس و معلمین تدارک دیده تا به موجب آن، آموزش آنلاین فراموش نشود. در این خدمت جدید مجموعه استاد سلام، زیرساخت‌های لازم برای اجرای یک کلاس آنلاین در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند به راحتی کلاس آنلاین خود را داشته باشند. نکته جالب اینکه امکان تست این فرایند نیز وجود دارد.

فرادرس

مجموعه فرادرس از همان روزهای اول شیوع کرونا سعی کرد تا با رایگان کردن بسیاری از دوره‌های دارای هزینه خود، مردم را به خانه‌نشینی تشویق کند. با اینکه قرار بود این طرح موقتی انجام شود اما به دلیل استقبال کاربران از این طرح، کماکان بسیاری از طرح‌های پولی فرادرس رایگان باقی مانده‌اند و به این تعداد مواردی هم افزوده می‌شود. در دروه‌های رایگانی که این مجموعه تدارک دیده، سعی شده تا همه سلایق و فنون گنجانده شوند و برای دیدن لیست کامل آنها باید به این لینک بروید. شایان ذکر است که با درج ایمیل خود می‌توانید لینک‌های دروس را دریافت کرده و در زمان دلخواه دانلود نمایید.

یکیتا

پلتفرم یکیتا نیز تا اطلاع ثانوی تمام محتویات خود را رایگان عرضه می‌کند و برگزارکنندگان دوره های آموزشی می‌توانند با استفاده از این سامانه، دوره ها و کارگاه‌های آموزشی خود را با شیوه‌ای جالب و آسان مدیریت و برگزار نمایند.

پیام‌رسان‌ها

سرویس‌های رایگان

گپ

پیام رسان گپ بستر پخش زنده برای کلاس درس و کنفرانس تصویری و تماس تصویری در پیام‌رسان‌های گپ و مداد به صورت رایگان فراهم کرده است. در این پیام رسان امکاناتی نیز به Bot Platform اضافه شده تا توسعه‌دهندگان مختلف نیز بتوانند از بستر گپ برای توسعه بات‌هایی که دارای قابلیت پخش زنده باشند نیز استفاده نمایند

آی‌گپ

پیام رسان آی‌گپ بخشی از محتوای تصویری خود را به طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و یکی از آنها برنامه پاناروما بوده که با مجری‌گری اشکان خطیبی و تهیه‌کنندگی مجموعه رایتل در حال پخش است.

سلامت

سرویس‌های رایگان

زوپ

اپلیکیشن زوپ یک استارتاپ حوزه سلامت است که این روزها به یاری هم‌وطنان آمده است. این اپلیکیشن اعلام کرده روزانه ۲۰ هزار مشاوره رایگان متنی و ویدئویی با موضوع کرونا را برای هم‌وطنان تا پایان روند شیوع کرونا توسط پزشکان متخصص و فوق تخصصی که در این اپ سرویس می‌دهند، انجام خواهد داد.

دکتر ساینا

این وبسایت که در زمینه مشاوره پزشکی ونوبت‌دهی آنلاین فعالیت دارد، در این روزها نوار قرمزی با عبارت کرونا در بالای سایت خود درج کرده که با کلیک روی آن علاوه بر دسترسی به داشتن آخرین اطلاعات درباره این ویروس، می‌توانید به طور رایگان با پزشکان حاضر در این مجموعه درباره این بیماری چت آنلاین داشته باشید.

مالی و حسابداری

سرویس‌های رایگان

بهکانت

نرم افزار حسابداری بهکانت محصول جدیدی از شرکت بهساد است و به خاطر شیوع ویروس کرونا کمی زودتر از روز موعد به بازار وارد شده. این نرم‌افزار هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، اما استفاده یک سال ابتدایی از آن رایگان اعلام شده تا کمکی به کسب‌وکارهای کوچک برای انجام خدمات مالی خود در این روزها باشد.

تبلیغات

سرویس‌های رایگان

اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

با اینکه تبلیغ کسب‌وکارهای آنلاین در صدا و سیما حواشی خودش را داشته و چندی پیش نیز این موضوع خبر ساز شد ولی در حال حاضر با مساعدت اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، وبگاه Bazargaheiran.ir راه اندازی شده که در آن کسب‌وکارهای عضو و غیر عضو این اتحادیه می‌توانند خودشان را معرفی کنند.

ایران کالا

شبکه ایران کالا نیز که جزو شبکه‌های اقتصادی و فروش صدا و سیما به شمار می‌رود اعلام کرده که در یک طرح جامع، می‌خواهد به کسب‌وکارهای آنلاین و تبلیغ رایگان آنها کمک کند. به همین منظور از کلیه شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی دعوت به عمل می آید تا با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این شبکه به نشانی www.iktv.ir و مراجعه به صفحه اختصاصی این طرح نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند. البته ایران کالا همان شبکه‌ای بود که گزارش اشتباهی درباره احتکار ۵ میلیون ماسک در دیجیکالا را منتشر کرد.

فیلم و صوت

سرویس‌های رایگان

تیوا

شبکه تعاملی تیوا جزو پلتفرم‌های حوزه VOD به شمار می‌رود که از قبل از عید خدمات خود را رایگان اعلام کرد و این موضوع را تا به امروز حفظ کرده و کماکان محتوای ویدویی و پخش زنده خود را به طور کاملا رایگان در اختیار مخاطبین خود قرار می‌دهد. تیوا به جز قابلیت پخش زنده بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، از چندین شبکه اختصاصی بهره می‌برد و آرشیو جامع و نسبتا کاملی از فیلم‌ها و سریال‌های روز ایران و جهان را در خود به صورت دوبله و یا با زیرنویس فارسی قرار داده است.

کاناپه

سایت کاناپه هم با ارائه کد تخفیف AgainstCorona کاری کرده تا کاربران بتوانند به طور یک ماه از خدمات این وبسایت فعال در زمینه محتوای ویدیویی استفاده نمایند. سایت کاناپه با شعار فیلم خوب ببین فعالیت خود را آغاز کرده و محتوای گلچین و دسته بندی شده‌ای از سریال‌ها و آثار سینمایی ایران و جهان را در خود قرار داده است، وجود بخش تئاتر و فیلم‌کوتاه در وبسایت کاناپه نیز قابل توجه است و می‌توانند علاقه‌مندان به حوزه نمایش را که این روزها از سالن‌های نمایش بی‌بهره شده‌اند، اقناع نماید.

دیجیتون

اگر ساکن پایتخت باشید باید دکه‌های دیجیتون را در برخی نقاط فرهنگی نظیر باغ کتاب دیده باشید، دیجیتون پلتفرم VOD مخصوص کودکان و نوجوانان است که تمرکز خود را روی محتوای انیمیشنی و مختص این قشر گذاشته است. دیجیتون دوبله‌های اختصاصی برخی محتواها را نیز در دستور کار خود قرار داده و سعی کرده با تمرکز روی انتشار این نوع محتواها، یک VOD اختصاصی بچه‌ها باشد. این پلتفرم در این ایام یک هفته اشتراک رایگان به تمامی کاربران جدید خود ارائه می‌کند و برای این کار باید عبارت سلامت را به پیش شماره 20006000 پیامک کنید تا کد هدیه را دریافت نمایید.]

ودیو

ودیو وب‌سایت ودیو، یکی از مراجع فیلم‌های مستقل بلند و کوتاه، انیمیشن و مستند، تمامی فیلم‌های کوتاه خارجی خود را برای حمایت از کمپین در خانه بمانیم با کد تخفیف «STAYHOME» به رایگان در اختیار کاربران قرار داده است. گفتنیست این وبسایت با سرمایه‌گذاری فیلیمو کار خود را آغاز کرده است. اهداف «ودیو» فعالیت متمرکز در حوزه فیلم کوتاه است که علاوه بر معرفی فیلمسازان مستقل و مشارکت در تولید اثار آن‌ها، کاربران آنلاین را به سمت کشف فضاهای جدید و تجربه محتوایی جدید به نام فیلم کوتاه سوق می‌دهد.

لنز

ایرانسل، اپراتور دوم تلفن همراه ایران که مالک تلویزیون اینترنتی لنز است، اعلام کرده که تا پایان فروردین ماه تمامی محتواهای تصویری این تلویزیون، اعم از فیلم‌ها و سریال‌ها بدون پرداخت حق عضویت و به رایگان برای همگی در دسترس است. همچنین کمافی‌السابق، ایرانسلی‌ها می‌توانند بدون نگرانی از حجم اینترنت خود از این محتواها استفاده نمایند.

شنوتو

مجموعه شنوتو که در زمینه پادکست صوتی فعالیت دارد نیز با ارائه کد تخفیف shenotogift یک ماه خدمات بخش VIP خود را رایگان کرده تا کاربران بتوانند به مجموعه‌ گسترده‌ای از پادکست‌های صوتی دسترسی داشته باشند.

کتاب

دانشگاه تهران

با تعطیلی دانشگاه‌ها و محروم ماندن دانشجویان از تحصیل در کلاس‌های آموزشی، دانشگاه‌های معتبر سراسر کشور اقدامات متعددی برای این قشر فرهیخته انجام داده‌اند. دانشگاه تهران نیز در این بین با رایگان کردن کلیه کتب دانشگاهی خود، فایل PDF این کتب را در دسترس اساتید و دانشجویان قرار داده تا بتوانند در ایام شیوع کرونا به این منابع مهم و علمی دسترسی داشته باشند. این کتاب‌ها هم از طریق خود برنامه کتابخوان دانشگاه تهران (که هم نسخه اندروید و هم نسخه ویندوز دارد) و هم از طریق پلتفرم فیدیبو قابل دانلود هستند.

طاقچه

تیم طاقچه نیز پس از سپری کردن تخفیف‌های متعددی که در ایام عید برای کاربران خود در نظر گرفتند، با کمک شهرداری تهران طرحی را برای لذت خواندن و یا شنیدن کتاب‌های کودک و نوجوانان ایران فراهم نموده‌اند. در این طرح یک کتاب با حمایت شهرداری تهران و ناشران برای هر کاربر به طور کاملا مجانی در اختیارتان قرار خواهد گرفت و برای این کار لازم است کد تخفیف shahrdari-tehran را هنگام خرید یک کتاب از دسته کودکان و نوجوانان در اپلیکیشن طاقچه وارد نمایید.

اتاق بازرگانی تهران

اتاق بازرگانی تهران نیز مجموعه‌ای ارزشمند از کتب منتشر شده‌اش را رایگان کرده و فایل PDF‌ آن‌ها را برای کاربران در سایت خود قرار داده است. کتاب‌های متعددی در زمینه کسب‌وکار و اقتصاد توسط این نهاد منتشر شده که هم یافتن آنها در بازار نشر کتاب کار چندان ساده‌ای نیست و هم اینکه به علت حجیم بودن این کتب، غالبا از قیمت بالایی برخوردار هستند. در طرح اتاق بازرگانی تهران اما تمامی کتب تا اطلاع ثانوی رایگان شده‌اند تا کاربران بتوانند از منزل این آثار را مطالعه نمایند.

کتابخانه ملی ایران

کتابخانه ملی ایران یکی از اولین کتابخانه‌های بزرگ دنیا بود که در هفته آخر اسفند ماه گذشته اعلام کرد عموم مردم تا پایان فروردین ماه به بیش از ۴۰۰ منبع این کتابخانه دسترسی رایگان و آنلاین خواهند داشت.

مسئولان این کتابخانه این کار را با هدف مسئولیت اجتماعی خود برای توزیع عادلانه اطلاعات و تقویت منابع مورد نیاز پژوهشگران و اهالی فرهنگ، انجام دادند. به این ترتیب و در زمان تعطیلی تالارهای این کتابخانه، بخشی از منابع کتابی و غیرکتابی این کتابخانه شامل ۱۳ هزار عکس تاریخی، ۳۷ هزار نسخه خطی، ۱۵ هزار کتاب چاپی نفیس، ۴ هزار کتاب چاپی سنگی، ۱۰۰ هزار پرونده و ۲۲۰ هزار پایان نامه به صورت رایگان در اختیار اعضا قرار گرفته است.

برای دسترسی به این منابع باید به آدرس اینترنتی این مجموعه مراجعه کنید. در حال حاضر امکان عضویت در کتابخانه ملی ایران برای استفاده از کتابخانه دیجیتال، بدون محدودیت سنی، تحصیلی و مکانی وجود دارد.

سرویس‌های اینترنتی

ابر آروان

ابر آروان اعلام کرده به‌منظور حمایت از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای خُرد که در وضعیت کرونا صدمات بسیاری دیده‌اند، با افزایش ۲.۵ برابری بازه‌ی رایگان محصول CDN، افزودن قابلیت‌های جدید به سطح رایگان محصولات امنیت ابری، عدم افزایش قیمت پشتیبانی پایه و محصولات ویدیویی خود تلاش کرده است تا به سهم خود استفاده از سرویس‌های ابری را برای این دسته از کسب‌وکارها تسهیل کند. بازه‌ی رایگان محصول شبکه‌ی توزیع محتوا یا CDN ابر آروان با افزایش ۲.۵ برابری از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۹، در اختیار وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین خواهد بود.

رسانه‌ها

سرویس‌های رایگان

روزنامه شرق

روزنامه شرق که در سال گذشته به خاطر جبران هزینه‌های سنگین چاپ، خواندن نسخه آنلاین روزنامه را به صورت اشتراکی و با پرداخت هزینه منتشر می‌کرد، در این ایام کاملا رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. این روزنامه در تمامی روزهای عید نیز منتشر شده و کماکان هم به انتشار خود به صورت آنلاین ادامه می‌دهد.

ماهنامه پیوست

ماهنامه پیوست از نشریات قدیمی حوزه ارتباطات است و در ایام شیوع ویروس کرونا، تمامی محتوای سایت خود را به طور رایگان برای علاقه‌مندان عرضه کرده است. اشتراک آنلاین ماهنامه پیوست به مدت ۳ ماه تا پایان خردادماه رایگان شده است. می‌توانید برای دریافت اشتراک این ماهنامه از کد تخفیف STAY HOME استفاده کنید.

خبر ورزشی

علاقه‌مندان به فوتبال و ورزش هم در ایام شیوع کرونا از بسیاری از تفریح‌های خود بازمانده‌اند. حالا بسیاری از بازی‌ها کنسل شده و حتی المپیک برای اولین بار در تاریخ صد و بیست خاله خود، زمان برگزاری‌اش جابجا شده است. با این وجود رویدادهای ورزشی به طور صد در صد معلق نشده‌اند و همچنین ورزشکاران نیز پیام‌های متعددی برای مردم دارند. روزنامه خبر ورزشی که از قدیمی‌ترین نشریات این حوزه به شمار می‌رود در این روزها به صورت آنلاین در خدمت خوانندگان خود است و این نسخه اینترنتی کاملا رایگان است.

پویارسانه

سه سرویس نیوزباکس، کیوسک و جار از سوی شرکت پویارسانه به عنوان مالک و صاحب امتیاز این سه پلتفرم، برای کاربران و کسانی که مایل به خوانش روزنامه‌ها و مجلات و اخبار آنلاین و آفلاین هستند، به مدت محدود رایگان شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی قنبری
    علی قنبری | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

    سلام در بخش ماهنامه پیوست لطفا فاصله بین کد تخفیف STAY HOME رو حذف کنین ، در سایت خودش فاصله نداره STAYHOME

مطالب پیشنهادی