ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عالم هستی
علمی

جهان هستی احتمالا به شکل یک بالون ناصاف در حال گسترش است

تا بحال این سوال برایتان پیش آمده که آیا جهان در تمامی نقاط به یک اندازه گسترش پیدا می کند یا خیر؟ براساس تحقیقات جدید پاسخ به این سوال منفی است و این نتایج می ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

تا بحال این سوال برایتان پیش آمده که آیا جهان در تمامی نقاط به یک اندازه گسترش پیدا می کند یا خیر؟ براساس تحقیقات جدید پاسخ به این سوال منفی است و این نتایج می توانند تاثیر بسزایی روی درک ما از کیهان داشته باشند.
جمعی از دانشمندان به سرپرستی Konstantinos Migkas در دانشگاه بُن آلمان دیتای به دست آمده از پرتوهای X را که توسط چند صد خوشه کهکشانی منتشر شده بودند مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادند و دریافتند که جهان احتمالا در گوشه هایی از آسمان به شکل متفاوتی در حال بسط و گسترش  است.
Migkas در همین رابطه چنین نوشت:

نتایج بسیار هیجان انگیز هستند و پتانسیل بالایی برای انجام تحقیقات بیشتر در این باره وجود دارد. این نتایج شاید ما را وادار به بازنگری کیهان شناسی کنند اما پیش از این کار باید مطمئن شویم که کلیه توضیحات احتمالی مربوط در این باره مردود هستند.

نظریه ایزوتوپ از جمله اصول بنیادین برای توضیح عالم هستی است که براساس آن جهان در مقیاس وسیع در تمامی جهت ها شکلی یکسان دارد. این یعنی جدای از تعاملاتی که میان اشیاء مختلف صورت می گیرد، فرقی ندارد که کجا باشید، در هر صورت خواص ذاتی فیزیکی نظیر نرخ رشد جهان هستی در تمامی نقاط آن یکسان است.

با در نظر داشتن اهمیت این فرضیه در کیهان شناسی مدرن، دانشمندان تلاش کردند که آن را به شیوه های مختلف بررسی و اثبات کنند. برای مثال دمایی که اخترشناسان از دورترین پرتوهای کیهانی دریافت می کنند به شکل اعجاب انگیزی یکسان است ( هرچند که ناهمواری هایی به نام ناهمسانگردی در آنها دیده می شد). مشاهده یک نوع خاص ابرنو اختر که پیشتر به عنوان معیار مسافتی استاندارد مورد استناد قرار می گرفت نیز، جهانی یکپارچه را نشان می داد.

در پژوهش اخیر اما دانشمندان روشنایی و دمای پرتوهای X ساطع شده توسط خوشه های کهکشانی مختلف را بررسی کردند که در سراسر آسمان وجود دارند. این مقادیر و همچنین تغییر رنگ پرتوها به خاطر نرخ گسترش جهان بدون اتکا به فرضیات قبلی در رابطه با خواص جهان قابل اندازه گیری هستند. در واقع دانشمندان به راحتی میتوانند این خواص را در آسمان اندازه بگیرند و در ادامه براساس آنها محاسبه کنند که جهان باید چه خواصی داشته باشد تا به چنین نتایجی برسند.

جهان هستی

آنها در ادامه بررسی های خود دریافتند که نرخ گسترش جهان در برخی بخش های آسمان کمی متفاوت است. برای آنکه درک بهتری از این کشف داشته باشید کافیست کهکشان ها را روی صفحه ساعت خود تصور کنید. حال فرض کنید محل قرارگیری اعداد ۱۲ و ۶ با سرعت بیشتری به سمت بیرون حرکت می کنند در حالی که موقعیت ساعت های ۳ و ۹ کندتر به بیرون کشیده می شوند. و اگر به صورت جداگانه به هر کدام از این نقاط نگاه کنید تفاوت چندان زیاد نخواهد بود اما این تفاوت در تصویر کلی کاملا محسوس خواهد بود.

Migkas در مصاحبه با گیزمودو اعلام کرده که تیم محققان دانشگاه بن فعلا نمی خواهند به طور رسمی گسترش ناهمسانگرد زمین را اعلام کنند چراکه احتمال می رود گازها و غبارهای شناسایی نشده بخشی از پرتوهای X را جذب کرده باشند و باعث شده باشند که برخی خوشه های کهکشانی دورتر از آنچه هستند به نظر بیایند. تیم محققان آلمانی قصد دارند با روش های دیگری نیز یافته های اخیرشان را به اثبات برساند و در ادامه جزئیات بیشتر در این باره را منتشر میکنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

    الان 150 نفر در ناو جنگی تئودور روزولت امریکا و 50 نفر در ناو جنگی چارلز د گاله فرانسه کرونا گرفتند همه جا تعطیل است جز ناسا که کماکان چرت پرت هایش را می گوید نه اینکه علمی نباشد نه منظورم این است که وسط این اوضاع اخه من چیکار کنم چند میلیون سال نوری انور تر چه خبره من تو شکل زندگی خودم مانده ام بهتر نیست بودجه ناسا تعلیق و صرف واکسن بشود !!!

    • ali_komijani
      ali_komijani | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

      شما همون به بودجه موسسه های کشور خودت گیر بده نمیخواد تو بودجه کشورهای دشمن که از نظر شما خودشون این ویروس رو درست کردن و الان تو چاهی که خودشون حفر کردن افتادن دخالت کنی

      • pylordvader
        pylordvader | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

        افرین اموزش هایم را خوب یاد گرفتی احسنت بچه ها یک صلوات برای علی اقا گل پسر قند نبات بفرستید

    • Ali ghasemian
      Ali ghasemian | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

      ناسا برای شما یا یک کشور تحقیق نمیکنه که شما در زندگی خودت موندی، اونا تحقیق میکنند چون اگر من و شما و بشریت الان اینجا هستند، به خاطر زحمات و تلاش همه دانشمندان هست ، همیشه هم در تاریخ بودند افرادی که نیلز به پیشرفت علم رو درک نکردند و عجیب نیست

      • pylordvader
        pylordvader | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

        جمع کن بابا ناسا فقط با اهداف جاسوسی و نظامی فعالیت می کند بشریت کیلویی چند است مبنای ناسا جنگ سرد و رقابت با شوروی بود شما کم ماله بکش پی ساختمان را نابود کردی

        • Metallover
          Metallover | ۲۳ فروردین ۱۳۹۹

          دوست دارم بدونم خودت با چه هدفی فعالیت می‌کنی.

    • opda511
      opda511 | ۲۲ فروردین ۱۳۹۹

      ۲تا مطلب لازم شد بیام بنویسم ۱- از نوشته ات معلومه تو هم مثل خیلی ادمای بی خود تو ایران نشستین و منتظرین امریکای جهانخوار واکسن شو تولید کنه تا از فردا دوباره بتونید بگید مرگ بر امریکا... و دوست داری هزینه ناسا هم بیارن بدن ب محققین که زودتر بتونن واکسنو کشف کنن
      ۲- بجای اینکه ناراحتی که بودجه امریکا جای مزخرفی مثل ناسا خرج میشه اگه مردی برو اعتراض به بودجه ایران بکن که داری جایی خرج میشه که مثلا مردم دین دارتر بشن ولی بعد ۴۱سال دیندارا هم بی دین شدن... هرچند میدونم الان شروع ب مغلطه میکنی در جوابم ولی به وجدانت رجوع کن

    • Metallover
      Metallover | ۲۳ فروردین ۱۳۹۹

      شما خیلی حرف می زنید..... آن هم حرف های چرت محض. معلومه که چه نوع آدمی هستید. فکر کنم همه اعضای سایت دیجیاتو می دونن. فقط ازت خواهش میکنم کم حرف بزن و بیشتر فکر کن شاید فهمیدی چه گندی داری می زنی.

    • Mohammad amirseifi
      Mohammad amirseifi | ۲۳ فروردین ۱۳۹۹

      از بودجه ی ناسا به شما ربطی داره؟طرف بودجشه نمیخواد بده به واکسن میخواد با خودش به گور ببره به شما چه ربطی داره؟

مطالب پیشنهادی