ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ژن تنظیم کننده اصلی
علمی

نتایج امیدوارکننده دارویی با سازوکار جدید در کاهش علائم بیماری شیزوفرنی

محققان از نتایج امیدوار کننده آزمایش دارویی جدید در کاهش روان پریشی ناشی از شیزوفرنی خبر می‌دهند که فاقد اثرات جانبی داروهای فعلی است. «کلرپرومازین» یا «تورازین» و بسیاری از دیگر داروهای ضد روان پریشی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

محققان از نتایج امیدوار کننده آزمایش دارویی جدید در کاهش روان پریشی ناشی از شیزوفرنی خبر می‌دهند که فاقد اثرات جانبی داروهای فعلی است.

«کلرپرومازین» یا «تورازین» و بسیاری از دیگر داروهای ضد روان پریشی از طریق بلاک کردن گیرنده دوپامین D2 در مغز عمل می‌کنند که به کاهش هذیان و توهم کمک می‌کنند اما در رفع دیگر نشانه‌های شیزوفرنی تاثیری نداشته و حتی اثرات جانبی مخربی هم در پی دارند.

محققان به همین خاطر در دهه‌های گذشته به دنبال توسعه داروهای جدیدی بوده‌اند که این نواقص را برطرف کند و جدیدترین دستاورد آنها «SEP-363856» نام دارد. این ترکیب خوراکی به جای هدف گرفتن گیرنده D2 گیرنده‌های عصبی دیگری به نام «TAAR1» و «5-HT1A» را فعال می‌کند.

اسکیزوفرنی

در کار آزمایی بالینی SEP-363856 حدود ۲۵۰ داوطلب با سابقه ابتلا به روان پریشی شرکت داشته‌اند. به برخی از این افراد به مدت ۴ هفته روزانه یک دوز دارو داده شده و برخی دیگر هم دارونما دریافت کرده‌اند.

تاثیر آزمایش بر اساس «مقیاس نشانه‌های مثبت و منفی» (PANSS) محاسبه شده که شاخص آن بین ۳۰ تا ۲۱۰ قرار دارد. میانگین امتیاز داوطلبان ۱۰۱ بوده اما پس از چهار هفته این شاخص در گروه دریافت کننده دارو ۱۷.۲ و در گروه دارونما ۹.۷ کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر اثرات جانبی مخرب داروهای دیگر در SEP-363856 مشاهده نشده است. «جان کریستال»، از محققان این پروژه درباره مزایای داروی جدید می‌گوید:

«امیدوارم SEP-363856 به درمانی نوین برای شیزوفرنی تبدیل شده و به افراد دارای مشکلات ذهنی شدید کمک کند. این دارو می‌تواند روی زندگی این افراد و خانواده آنها تاثیر چشمگیری داشته و بار سنگین ناشی از شیزوفرنی را از روی دوش بخش بهداشت و سلامت بردارد.»

SEP-363856 در حال حاضر در فاز سوم کارآزمایی بالینی قرار داشته و در نقاط مختلفی از دنیا در حال آزمایش است. هرچند تا عرضه این دارو به بازار راه درازی باقی مانده اما دریافت گواهی «Breakthrough Therapy» یا «پیشرفت شگرف درمانی» از سوی «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) موید نتایج امیدوار کننده آن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

    کل ایده شیزوفرنی این است که فردی که در اثر مشکلات و از دست دادن عزیزان جای خالی ان فرد را در ذهن خود خالی نمی کند یک بیمار است معمولا افرادی به این بیماری دچار می شوند که به صورت ناگهانی عزیزی مانند مادر خود را در سنین کودکی یا در یک موقعیت نیمه تمام از دست می دهند اگر این فرد از سوی خانواده و دوستان حمایت نشود یا به علت وابستگی شدید نخواهد کمک دیگران را قبول کند دچار شیزوفرنی می شود یعنی شخصیت مجازی را برای خودش تعریف می کند و قسمتی از اختیار خود را خواسته یا نخواسته با ان فرد خیالی به اشتراک می گذارد همیشه این موضوع نشان ضعف نیست ولی متاسفانه در جوامع پیشرفته که ساختار پزشکی و روانشناسی کلاسیک جولان می دهد بدترین انتخاب این است که فرد درمان روانشناس یا بدتر از ان روانپزشک را بپذیرد و این شروع فاجعه است چون تاثیر دارو ها بسیار مخرب و خطرناک است چون باید قسمتی از حافظه اشتراکی ذهن فرد پاک شود که این موضوع به قسمت های دیگر صدمات خطرناکی می زند و ممکن است برخی احساسات فرد از بین رفته حتی فرد تبدیل به یک شخصیت قوی و خطرناک شود معمولا دیکتاتور های نابغه از این عوارض رنج می برند اگر فردی به صورت پنهانی بر این فرد مسلط شود یعنی دقیقا کاری که سرویس های جاسوسی بر روی افرادی مثل صدام و قذافی انجام دادند مردم ان کشور اسیب جدی خواهند دید تشخیص شیزوفرنی بر اساس روانشناسی کلاسیک صحیح است ولی روش درمان همیشه مخرب بوده است البته از خوب های شیزوفرنی می توان به جان نش ریاضیدان بزرگ و نابغه اشاره کرد

    • shiro ishida
      shiro ishida | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

      این چرت پرتا چیه نوشتی مگه تو متخصصی در مورد همه چیز نظر میدی ...؟

مطالب پیشنهادی