ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیلم طلا
تکنولوژی

چهار سایت منتشر کننده غیر مجاز فیلم «طلا» توسط ساترا مسدود شدند

بعد از «خروج» حالا فیلم طلا ساخته‌ی پرویز شهبازی دومین فیلم اکران آنلاین سینمای ایران را تجربه می‌کند و اکران آنلاین آن از چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ آغاز شده است. ساترا (سازمان تنظیم و مقررات صوت و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۶

بعد از «خروج» حالا فیلم طلا ساخته‌ی پرویز شهبازی دومین فیلم اکران آنلاین سینمای ایران را تجربه می‌کند و اکران آنلاین آن از چهارشنبه دهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ آغاز شده است. ساترا (سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) اعلام کرده که ۴ سایت منتشر کننده غیرمجاز این فیلم را مسدود کرده است.

به دنبال تعطیل شدن سینماها در پی شیوع ویروس کرونا دست‌اندرکاران سینمای ایران به فکر افتاده‌اند که با اکران آنلاین فیلم‌ها صف آثار متقاضی نمایش در سینماها را کوتاه‌تر کنند؛ رویه‌ای که در بازار جهانی هم رخ داده و بسیاری از آثار سینمایی سر دنیا هم رخ داده و بسیاری از آنها در VODهای مشهوری چون نت فلیکس سر در آورده‌اند؛ حتی آکادمی اسکار اعلام کرده که این فیلم‌ها را در بخش جوایز خود داوری می‌کند.

فیلم طلا

در ایران نیز فیلم «طلا» که نزدیک به دو سال در صف اکران قرار داشت حالا به صورت اکران اینترنتی مهمان خانه‌های مردم شده و نسخه‌های غیرمجاز این فیلم نیز تنها ساعاتی پس از اکران آنلاین در چند سایت برای دانلود گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی صدا و سیما (ساترا)؛ همزمان چهار سایت که به صورت غیرقانونی و بدون توافق با تهیه‌کننده اثر، اقدام به پخش این فیلم کرده بودند و آن را رایگان و یا با اخذ هزینه برای دانلود بازدیدکنندگان خود گذاشته بودند فورا  شناسایی و مسدود شدند.

ساترا می‌گوید این اقدام در راستای حمایت از شکل‌گیری بازار شفاف در حوزه صوت و تصویر و حمایت از حق مالکیت معنوی صورت گرفته است. این سازمان همچنین می‌گوید: «پیش از این با آغاز اولین اکران آنلاین در کشور، ساترا سایت‌های منتشرکننده غیرمجاز این فیلم را نیز با هماهنگی دستگاه قضایی شناسایی و مسدود کرد.» ساترا اعلام کرده که پایش و رصد این مجموعه برای شناسایی سایت‌های متخلف در این زمینه همچنان ادامه دارد.

اکران آنلاین فیلم‌ها و سر در آوردن نسخه‌های غیرقانونی این فیلم‌ها در فضای مجازی امری است که در تمام دنیا رخ می‌دهد و صرفا مختص ایران نیست اما اقدامات پیشگیرانه‌ای چون مسدودسازی سایت‌های غیرمجاز می‌تواند تا حدی از شایع شدن این موضوع جلوگیری کند، هرچند شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی کانال‌های تلگرامی هم اقدام به پخش این فیلم‌ها می‌کنند که کنترل و مسدودسازی این روش‌ها چندان ساده نیست. به نظر می‌رسد توسعه فرهنگ حق کپی‌رایت و ندیدن فیلم به صورت غیرقانونی، بیشترین تاثیر را در زمینه کم شدن دانلود غیرقانونی این محتواها خواهد داشت.

فیلم طلا

نقد و بررسی فیلم طلا ساخته پرویز شهبازی (کارگردان آثاری چون دربند) را می‌توانید در اینجا بخوانید. در این فیلم، نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین‌العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان ایفای نقش می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mahdi
    Mahdi | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    تو همه کانالای تلگرام هست

    • Rahim Parast
      Rahim Parast | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

      میشه یکی از کانال ها رو معرفی کنی

مطالب پیشنهادی