ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرینتر سه بعدی
تکنولوژی

پرینت سه بعدی فوم با قابلیت افزایش حجم تا ۴۰ برابر [تماشا کنید]

پرینتر سه بعدی ابزار جالبی است که می‌تواند کاربردهای بی شماری داشته باشد. با این حال یک محدودیت بزرگ دارد: اندازه اشیا تولید شده. تا پیش از این ابعاد اجسامی که توسط پرینترهای سه بعدی تولید ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

پرینتر سه بعدی ابزار جالبی است که می‌تواند کاربردهای بی شماری داشته باشد. با این حال یک محدودیت بزرگ دارد: اندازه اشیا تولید شده. تا پیش از این ابعاد اجسامی که توسط پرینترهای سه بعدی تولید می‌شدند محدود به اندازه خود پرینتر بود. به همین دلیل برای تولید قطعات بزرگتر مورد نیاز در صنایع مختلف،‌ از جمله هوا فضا باید از روش‌های دیگری برای اتصال از جمله چسب یا جوشکاری قطعات متعدد استفاده می‌شد. اما راهکاری جدید امکان چاپ قطعات با قابلیت افزایش حجم پس از چاپ را ممکن می کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا (سن دیگو) نوعی رزین فوم تولید کرده‌اند که می‌تواند تا ۴۰ برابر اندازه خود افزایش حجم داشته باشد. رزین انبساط پذیر در نهایت، تولید قطعاتی بسیار بزرگتر از اندازه چاپگر سه بعدی را ممکن می‌کند.

در مقاله ای که در این باره منتشر شده،‌ نحوه تولید این رزین، پارامترهای چاپ سه بعدی آن و برخی از خصوصیات مکانیکی فوم‌ها با قابلیت چاپ تشریح شده است. در نهایت پس از تولید قطعه و حرارت دادن آن تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد و به مدت ۱۰ دقیقه، حجم قطعه تا ۴۰ برابر افزایش می‌‌یابد.

محققان معتقدند این ویژگی می تواند در حوزه هایی از جمله معماری،‌ هوافضا،‌ انرژی، زیست پزشکی و نیز تولید شناورها کاربرد داشته باشد. این اولین بار نیست که چاپگرهای سه بعدی اجسامی از جنس فوم تولید می‌کنند. پیش از این محققان ام‌آی‌تی پاستاهایی با قابلیت تغییر شکل تولید کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی