ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان ماده فوق مقاومی برای حفاظت از آتش‌نشانان و سربازان توسعه دادند

محققان به ماده جدیدی دست یافته‌اند که استحکام و ظرافتی مشابه با بافت کولار داشته و از نظر مقاومت در برابر حرارت و ضربه عملکردی به مراتب بهتر از الیاف قبلی دارد. دانشمندان امیدوار هستند ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

محققان به ماده جدیدی دست یافته‌اند که استحکام و ظرافتی مشابه با بافت کولار داشته و از نظر مقاومت در برابر حرارت و ضربه عملکردی به مراتب بهتر از الیاف قبلی دارد. دانشمندان امیدوار هستند تا بتوان از این بافت جدید برای طراحی لباس‌های نسل جدید آتش‌نشانان و نظامیان استفاده کرد.

طبق گزارش New Atlas پیش از این ساخت لباس ویژه کارکنان نظامی و آتش نشانان با مقاومت بیشتر، به معنای سنگین شدن و بالا رفتن ضخامت آنها، و در نتیجه عدم انعطاف پذیری کافی و کاهش سرعت هنگام کار بود. اما با مواد جدید ساخته شده می‌توان ظرافت و سبکی را همزمان با مقاومت بالا در مقابل شرایط دشوار در اختیار داشت.

دانشمندان در این رابطه توضیح می‌دهند: «در حال حاضر محافظت همزمان از حرارت و بالستیک تنها محدود به مواد بسیار پیچیده و سنگین وزن است. اما در فرضیه فعلی ما به موادی دست یافته‌ایم که با ارائه ترکیبی متخلخل از بافت‌های در هم تنیده، محافظت در برابر حرارت را با هواژل ترکیب می‌کند.»

پروسه ساخت این مواد عایق در برابر حرارت و البته ظریف، مشابه با فرآیند تولید پشمک است! محققان پلیمرهای لازم را داخل دستگاهی به اسم Rotary Jet Spinner وارد می‌کنند که مشابه با دستگاه پشمک‌ساز، با سرعت بالا چرخیده و الیاف ظریف و سبک عایق را در هم تنیده و حالتی پوشالی، اما مستحکم را شکل می‌دهد.

برای این منظور از مواد اولیه تقریبا مایع استفاده شده که اجازه می‌دهد الیاف در بهترین شکل ممکن و با هوادهی کافی شکل بگیرد، و به همین ترتیب دانشمندان به ظرافت لازم و سبکی بافت نهایی و عایق‌بندی مناسب دست می‌یابند.

شالوده اصلی این مواد در واقع کولارها هستند؛ نوعی از الیاف ساخته شده از پارا آرامید قوی و سبک که معمولا به صورت نخ یا پارچه‌های بافته شده و یا به عنوان بخشی از مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود.

همان گونه که گفته شد، دانشمندان امیدوار هستند همراهی این مواد با نومکس و رسیدن به مواد یاد شده، بتواند نسل جدید تجهیزات حفاظتی و عایق در برابر حرارت، اما در عین حال سبک و ظریف باشد که بتوان به وسیله آنها آتش‌نشانان و همچنین نظامیان خط مقدم را تجهیز کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی